תקצירי קורסים | מודולות – תוכנית המצוינים רג"ב לאקדמאים
מטרת המפגשים במודולה היא לקדם הבנה תיאורטית ויישומית של תפקידם של מורים מצוינים בהובלת תהליכי שינוי פדגוגיים בהקשרים בהם הם פועלים. מורים מצוינים מהווים סוכני שינוי חינוכיים-חברתיים. לצורך כך, הדיונים יתמקדו במושגים, "מורה מנהיג", מורים מובילים, ומנהיגות ביניים בבתי הספר. נדון במאפייני ותפיסת התפקיד של המורה המנהיג וכן מודלים של הובלת שינוי וקידום יוזמות חינוכיות. בנוסף, נכיר את המושג מנהיגות טרנספורמטיבית ונקשור את הרעיון של הובלת תהליכי שינוי פדגוגיים עם שינוי ערכי-חברתי המושתתים על ערכים דמוקרטיים, וערכי צדק חברתי והוגנות בהקשרים חינוכיים.
ילדות וילדים בני כל הגילים חיים היום בתוך עולם חזותי, בו הם פוגשים שפע של טקסטים חזותיים מסוגים שונים, מרובי זהויות ותרבויות, בעוד שבית הספר של האלף השלישי עדיין נשען על הוראה מילולית בעיקרה (למרות השינויים שחלו בימי קורונה). בקורס נרחיב את אפשרויות השפה החזותית ושימושיה תוך כדי קריאת דימויים בעולם שסביבנו, הדרכה דיאלוגית באמנות, וחשיבה על פדגוגיה חזותית. נתייחס למהפכות חזותיות-טכנולוגיות שהשפיעו על התרבות, תוך דגש על כוחו של הדימוי לדבר, לפעול, להשפיע, לשנות. נדון ביחס שבין השפה המילולית לשפה החזותית, תוך התמקדות במערך הסימנים הלשוניים והחזותיים, הגלויים והסמויים המבנים משמעות ופרשנות. כל אלו כדי להבין ולפעול בפדגוגיה חזותית במרחבי למידה-הוראה, מולטימודאליים המשלבים דרכי ייצוג שונים (מילים, דימויים, קול) – מדף בספר/באתר ועד מרחב בית הספר. למודולה מתוכננים 2 ימי סיור במוזיאון ומפגשים עם אמנים פעילים.
מודל פדגוגיה מוטת עתיד הוא מצפן מערכתי המאפשר את התאמת מערכת החינוך בהווה למציאות העתידית המשתנה, ומשמר את הרלוונטיות של החינוך ללומד ושל הלומד אל העולם. מודל זה פותח כמענה לאתגרים שנגזרו מתוך סריקת מגמות עתיד בעולם בתחומי חברה, כלכלה, סביבה, פוליטיקה וחינוך. בליבתו ששה עקרונות יסוד כלליים המושפעים ממגמות העתיד ומיושמים באופן הוליסטי בהיבטים פדגוגיים וארגוניים, תוך ניצול ההזדמנויות, הטכנולוגיות והסביבות המאפשרות. במהלך המודולה הסטודנטים ירכשו את המושגים והעקרונות היסוד של התרבות הדיגיטלית, את יסודות התכנון והפיתוח של מערכי שיעור בתרבות הדיגיטלית וידונו במאפייני המנהיגות המותאמים למציאות הדיגיטאלית (מודרניות נזילה) תוך עיון בספרות הרלוונטית. בנוסף, הסטודנטים יתרגמו עקרונות היסוד של התרבות הדיגיטאלית להקשר החינוכי וידונו בהשפעות השונות של התרבות הדיגיטאלית בתכנון והערכה בבתי הספר הפורמאליים.
שינוי אקלים הם הבעיה הגדולה ביותר שעומדת לפתחה של האנושות והמערכות האקולוגיות בכדור הארץ. שינוי האקלים גורמים לעלייה בתדירות ובעוצמה של אירועי מזג אוויר קיצוניים. על פי דוח הפאנל הבין ממשלתי שהתפרסם באוגוסט 2021 ניתן לקבוע באופן חד משמעי ששינויי האקלים הם תוצאה של עלייה בריכוז גזי החממה באטמוספירה והיא תוצאה של פעילות אנושית. לפיכך, החל משנת הלימודים תשפ"ג החליט משרד החינוך שתחום שינוי אקלים ייכנס כתחום חובה מגן עד י"ב, באופן המתאים לגיל, שכן, תלמידים יזדקקו לידע, ערכים ומיומנויות של המאה ה-21, כדי להתמודד עם ההשלכות של שינויי האקלים וכדי לפעול להפחתת הפגיעה במערכות כדור הארץ.
במודולה נעסוק בהיבטים השונים של שינוי אקלים; היבטים מדעיים, חברתיים, כלכליים וגיאופוליטיים.
נכיר את הפתרונות ודרכי התמודדות עם שינוי אקלים: מיטיגציה (איפחות) ואדפטציה (התאמה והסתגלות). נלמד על האופן שבו חינוך בתחום שינוי אקלים, מקדם את החוסן החברתי ונבחן באופן ביקורתי יוזמות מוניציפליות להערכות לשינוי אקלים, יוזמות חינוכיות, יוזמות בינלאומיות ויזמים חינוכיים.
במסגרת קהילת החשיבה בתוכנית רג"ב לאקדמאים יתקיים סמינריון אינטגרטיבי המבוסס על הבניית נייר עמדה (חלופת הערכה מקובלת בשדה החינוכי). מטרת העבודה היא להעמיק בהבנתו של היבט או עיקרון של פדגוגיה דיגיטלית (אין הכוונה בהכרח לשילוב של תקשוב בהוראה) שיידונו במסגרת קהילת החשיבה. מסקנות המחקר אמורות לכלול הצעות ליישום של העיקרון הפדגוגי בהתבסס על ספרות מחקרית ועל המחקר האמפירי. היישום יכלול התייחסות לאינטגרטיביות פדגוגית, דהיינו, החיבור בין למידה לתקשוב, בין-תחומיות (שילוב של תחומי דעת שונים), רב-גילאיות ועוד.