תקצירי קורסים – רג"ב – ראש גדול בהוראה | תוכנית המצוינים במכללות האקדמיות לחינוך
מרצה: ד"ר עדי בינס
הקורס עוסק במושג רב-תרבותיות, בהגדרותיו השונות, מורכבותו ויישומו בישראל. הקורס מתמקד ברב-תרבותית במערכת החינוך ובקהילה, בהיותה הזרוע הממסדית האמונה על עיצוב 'האזרחים הבאים' של המדינה. נעלה את השאלות מהי רב-תרבותית וכיצד היא באה לידי ביטוי בחברה הישראלית ובפרט במערכת החינוך? כיצד מיישמים אותה? כיצד נמדדת הצלחתה וכיצד אנו כאנשי חינוך יכולים לקחת תפקיד חברתי משמעותי בקידומה, תוך בניית זהותנו האישית, החברתית-תרבותית והמקצועית בתוכה. התשובות מורכבות, אינן חד-משמעיות ומעלות שאלות חדשות, בהן נדון במהלך הקורס.
במהלך הקורס נפגוש אנשי חינוך ויזמים חינוכיים מקבוצות שונות בחברה הישראלית – יוצאי אתיופיה, חרדים, ערבים ועוד ונלמד דרך המפגשים עם אנשי השטח על האתגרים הייחודיים של קבוצות ייחודיות בחברה הישראלית. נבחן אפשרויות להתמודדות, תיאורטית ומעשית עם מציאות רב-תרבותית ונבקש לקשר בין ההיבטים התיאורטיים, ההיסטוריים והחברתיים הנידונים בקורס, לפרויקט מעורבות בקהילה, בו ישתתפו הסטודנטים בשנה זו.
מרצה: ד"ר עדי בינס
מפגשי היזמות בקורס זה מבוססים על ההנחה שהיוזמות הטובות ביותר מגיעות מהמוטיבציות העמוקות, התשוקות והחלומות שיש לכולנו. הקורס יסייע למשתתפים לאתר ולדייק את החלומות הללו, להפוך אותם לרעיונות וחזון ולאחר מכן להוציאם לפועל ולהתבונן בהם תוך הערכה ושיפור תוך כדי ביצוע. תפיסת העולם של הקורס מבוססת על שתי הנחות מרכזיות: האחת, התנועה המשמעותית ביותר של אנשים נובעת מהמקורות הפנימיים שלהם והשנייה, שאפשר וצריך "לקפוץ למים" ביישום רעיונות טובים ולשפרם במהלך השהות בשטח, בדומה לעיסוקים רבים בעולם כיום המבוססים על דינמיות, גמישות וקשב לצרכי השטח.
נושאי הקורס:
- מפגש עם תיאוריות של יזמות מהמגזר העסקי
- השתתפות בסדנאות העוסקות בפיתוח חשיבה יצירתית ויזמית
- מתן כלים לפיתוח פרויקט יזמי חברתי-חינוכי משלב הרעיון, דרך התכנון ועד ההוצאה לפועל והערכתו
- מפגש עם יזמים מעוררי השראה
- יישום פרויקט יזמי
מרצה: ד"ר רותי רוזנשטרום
"ההוראה היא פעילות מונחית אידיאולוגיה, הנעה בין דילמות מהותיות שאין אפשרות להכריע ביניהן באופן עקרוני, אחת ולתמיד" (הרפז, 1999).
העבודה החינוכית בכל רמותיה רצופה בדילמות מסוגים שונים: דילמות פדגוגיות, אתיות, פוליטיות, תרבותיות וחברתיות. מנהיג חינוכי נדרש להכריע בדילמות האלה הכרעות עקרוניות ומעשיות שלעולם אין להן תוקף מוחלט, ובנוסף לכך גם להתמודד עם השלכותיהן של הכרעותיו. מטרתו המרכזית של הקורס היא למנף את הדילמה החינוכית לדרך שיטתית של בחינת המציאות על מורכבותה, וקבלת הכרעות מודעות ומושכלות על השלכותיהן. בקורס יידונו דילמות מהשדה החינוכי, אתן מתמודד המורה (בעיקר בראשית דרכו המקצועית) דילמות הקשורות לסביבות השונות של בית הספר – כוח האדם, קולגות, הנהלה, הורים, אתגרי ניהול כתה, פדגוגיה, תפיסות עולם, תלמידים, חדר מורים וכד'. קורס זה יהווה גשר לשדה החינוכי וישלב לצד היבטים תיאורטיים, שיח עם אנשי חינוך, אשר מלווים את הסטודנט בהתנסות המעשית, ובכך תתאפשר למידה אקדמית לצד עיבוד דילמות בשדה החינוכי ובפרקטיקה, מודל שיאפשר המשגה תיאורטית לצד הזדמנות לגבש זהות מקצועית, להעמיק בחשיבה, לחזק את תחושת המסוגלות ולקבל כלים ומיומנויות תוך התנסויות והתבוננות על מגוון אפשרויות התמודדות עם דילמות בחינוך ובהוראה עצמה.
מרצה: פרופ' דן גבע
הקורס "מניפסטו" הוא פרויקט חינוכי, יוצר, יישומי, בשיתוף מעשי עם מגוון קהילות תיכוניות.
בחלקו הראשון של הקורס (1ש"ש), הסטודנט.ית לומדת לשאול ולומר, קבל עם ועדה, בשפה דיגיטלית עדכנית ונגישה: "מה חשוב לי?"; "מה הוא חינוך, עבורי?"; "בעבור איזה חינוך אני מוכנה להפוך את העולם?"; "מה הוא זה שאני מוכנה ואף חייבת לומר לעולם?"; "מה המשמעות של היותי מורה?"
בחלקו השני (1 ש"ש) התלמיד.ה יוצאת לקהילה תיכונית, שם היא מנחה ומפיקה, בשיתוף עם התלמידים את המניפסט החינוך שלהם. תוצר הלימוד של הקורס הוא אסופת מניפסטים דיגיטליים, אישיים, בתחום החינוך, בפורמט "פצ'ה קוצ'ה". תוצרי הקורס יהיו זמינים באתר העולמי ובאתר הקורס – נדבך בארכיון המניפסטים של המכללה האקדמית בית ברל. בנוסף, תכנית המצוינים תיזום ערב "פצ'ה קוצ'ה" חווייתי בבתי הספר שישתתפו בפרויקט.
מרצה: יניב גת
תכלית קורס הינה לעצב זהות מקצועית של המורה כמנטור היוצר חוויות לימודיות מצמיחות באמצעות דיאלוג אימוני מתמשך. המתודולוגיה של הקורס מתבססת על גישת האימון (Coaching) ונתמכת בתפיסת החינוך למשמעות אשר פותחה במכללה האקדמית בית ברל. גישה אימונית-חינוכית זו מכוונת את התלמיד להציב מטרה לימודית/חברתית-רגשית משמעותית שחשוב לו לממשה.
במהלך הקורס הסטודנטים לומדים לשכלל יכולות רגשיות, קוגניטיביות ומטה-קוגניטיביות לטובת הבנייה של תהליך אימוני עם התלמיד. בנוסף, לבנות תוכנית עבודה אישית ולהנחות את התלמיד להתקדם בה במהלך עשרה מפגשים עוקבים המתבצעים בבית הספר.
מפגשי הלמידה מתבצעים במכונת היברידית, במהלכם הסטודנטים מתנסים על עצמם באופן קבוצתי בכלי אימון הכוללים שאילת שאלות, הקשבה אמפתית, שיקוף, ויסות רגשי, עבודה עם קלפים השלכתיים, מתן משוב מחולל הבנה ועוד. לאחר עיבוד ההתנסויות, הם לומדים כיצד ניתן ליישמם באופן חווייתי ומותאם לכל תלמיד ותלמידה. לאחר כל התנסות בשדה, המורים משתפים את הקבוצה בהצלחות ואתגרים שונים העולים מתהליכים אלו, וכן מנהלים יומן רפלקסיבי לאורך זמן.