תקצירי קורסים – תואר שני M.Ed בקידום נוער בסיכון ובמצוקה
מדיניות צמצום הנשירה הגלויה והתמודדות עם נשירה סמויה של בני נוער ממסגרות לימודיות חושפת את המורים והמורות להתמודדויות מיוחדות בהיבטים שונים: כמו הצורך בהבנה של מאפייני נוער בסיכון? תגובות והתנהגויות אופייניות למתבגרים במצבי סיכון, הצורך והחיוניות בידע אודות סימני מצוקה, ופיתוח מיומנויות שיקדמו את היכולת לנהל את התקשורת מול בני הנוער בסיכון גורמים במערכת החינוך, הורים וכל זאת תוך ניסיון לשמר ולקדם את היכולת ללמוד. בקורס נרחיב את הידע התיאורטי והיישומי בהגדרות מקובלות של נוער בסיכון, מה הם סימני מצוקה, לחץ, משבר וטראומה בקרב ילדים ובני נוער. (מלחמה, פיגועים, תקיפה מינית, גירושין, פרידות, מוות, מציקנות BULLING), נתייחס גם לתופעות של אלימות במשפחה שיש בהן כדי להוות קרקע פורייה להתפתחות של מתח, מצבי משבר וטראומה בקרב ילדים ונוער (התעללות בילדים, נשים מוכות ועוד). נתייחס בהרחבה לתפקידם של עובדים.ות עם בני הנוער כסוכני משנה לזיהוי סימני מצוקה.
מטרת הסדנה להוות גשר בין הקורסים התיאורטיים לבין ההתנסות המעשית בשדה. להעמיק את ההתבוננות והמודעות העצמית של הסטודנט.ית לכוחותיו ולמגבלותיו כפי שהן באות לידי ביטוי בתוך ולקראת תפקידים ניהוליים. בסדנה ננסה לשכלל את המודעות לסגנון הנוכחות בניהול, להתמודדות פנים ארגוניות, תוך פיתוח היכולות והמיומנויות הרלבנטיות לתפקידי ניהול, וחיבור בין התיאורטי לפרקטיקה. נתייחס בהרחבה להיבטים שונים – החל מכניסה לתפקיד ניהולי, זיהוי הזדמנויות וסגנונות ניהול, נדון בהיבטים קוגניטיביים והיבטים רגשיים בעבודת הניהול הן ביחס לכפיפים והן ביחס לממונים. כל זאת תוך הקניית טכניקות היכולות לעזור בניהול השוטף של המשאב האנושי והנחיית עובדים בנוגע לתכני עבודה ודילמות מקצועיות.
הסדנה פורסת היבטים שונים בתהליך ההדרכה מתוך עבודת השטח ובהישענות על שיתוף חברי הסדנה. ההמשגה התאורטית והקניית מושגי מפתח בהתערבות ובהדרכת אנשי קידום נוער משתלבת מתוך השיח. בסדנה נעשים תרגילי אימון בטכניקות התערבות חינוכית-טיפולית והיא נשענת על פיתוח המודעות והתבוננות פנימית, להעצמת המקצועיות.
הקורס יעסוק בהיבטים תרבותיים (תיאורטיים ומעשיים) של עבודה טיפולית-חינוכית עם נוער בסיכון. נושאי הקורס: תרבות, ריבוי תרבויות ורב תרבותיות; הבניית זהות תרבותית; קבוצות מיעוט בישראל; פסיכולוגיה תרבותית; גיל ההתבגרות בהקשר התרבותי; הסתגלות תרבותית של מהגרים; משפחות, ילדים ובני נוער במעבר תרבותי; רגישות תרבותית בעבודה עם בני נוער ומשפחותיהם.
מטרת הקורס להקנות לסטודנט/ית כלים בסיסיים להבנת החקירה המדעית כאשר הדגש מושם על הפרדיגמה הכמותית. הבנה זו תקנה יכולת לקרוא מחקרים המתפרסמים בספרות החינוכית ולהעריכם הערכה ביקורתית. בקורס נערוך הכרות ראשונית עם מושגי יסוד משלושה תחומים: שיטות מחקר כמותיות, סטטיסטיקה תיאורית וסטטיסטיקה היסקית.
מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים את עקרונות החשיבה המחקרית האיכותנית ולערוך היכרות עם גישות מחקר וכלי מחקר בסיסיים על מנת שיוכלו לקרוא ספרות מחקרית ויוכלו לתכנן ולבצע מחקרים פשוטים בתחומי החינוך ומדעי ההתנהגות. הסטודנטים ירתמו את שיטת המחקר האיכותית לקידום מעשה החינוך וההוראה בתחומים הרלבנטיים לעולמם כאנשי חינוך.
מטרת הקורס היא לערוך מחקר יישומי בנושא תעסוקה ומשפחה, תוך התמקדות ברווחה של ילדים ונוער. הסמינריון מבוסס על הצעת תוכנית התערבות המושתתת על עבודת מחקר עצמאית של התלמידים. התוכנית תהיה מבוססת על תיאוריה באשר לגורמים הרלוונטיים והצעת הפתרון. היא צריכה להיות רגישה תרבותית, ולבחון את תוצאות ההתערבות, תוך הסתמכות על מקורות מידע מגוונים.
הקורס עוסק באפיונים של נוער במצבי מצוקה וסיכון היבטים חברתיים, פסיכולוגיים וסוציולוגיים. במהלך הקורס יכירו הסטודנטים/יות את הרקע ההיסטורי והפדגוגי ממנו צמחה המערכת החינוכית בעולם המערבי והמציאות ממנו עלתה השאיפה לקיים מערך חינוכי, בעל פרקטיקה מקצועית של עבודה חינוכית-טיפולית השואפת לקדם עשייתם של אזרחים אחראיים, פעילים ובעלי חשיבה ביקורתית.