תקצירי קורסים – תואר שני בהוראה לבית הספר היסודי M.Teach
קורס זה עוסק בכמה ענפים של הפסיכולוגיה אשר קשורים להתפתחות הילד, ללמידה ולהתנהגות, ענפים מועילים וחשובים לתכנון ההוראה. הילד הלומד מפעיל את משאביו הקוגניטיביים-הכרתיים, ובד בבד משכלל ומבנה אותם בתהליך הלמידה. לצד למידה להבניית ידע ופיתוחו, מתקיימת למידה נוספת וחשובה לא פחות בבית הספר: למידת התנהגות ולמידה חברתית באמצעות תהליכי חברות וסוכני חברות. גם אישיותו של הילד מתפתחת בשנים המאתגרות של בית הספר היסודי, שנות הילדות עד ניצני ההתבגרות.
בשנים האחרונות ישנו שינוי מהותי בתפיסת הלמידה. למידה איכותית נוצרת בתהליך שבו התלמיד מעורר שאלות, מאתר מקורות מידע, מעבד מידע ויוצר ידע חדש הרלוונטי לתוכנית הלימודים, לעולמו האישי ולחיים בעידן הטכנולוגי במאה ה-21. ההתייחסות למאפייני הלמידה תהווה נקודת מוצא לקורס אשר במסגרתו יבנו הסטודנטים את הבנתם באשר לדרכים השונות שבאמצעותן יכול המורה ליצור תהליכי הוראה-טובים בחינוך היסודי.
בית ספר הוא קהילה המאופיינת ברב-גוניות ורב-תרבותיות והכיתות שבו הן על פי רוב הטרוגניות במובן זה שלומדים בהן ילדים שהשונות ביניהם רבה. שונות בין לומדים היא המצב הטבעי והנורמטיבי בבית הספר במאה ה-21. בקורס נכיר ממדים של שונות בין לומדים, ובפרט כאלו שיש להם זיקה מהותית לתהליכי חינוך ולמידה בבית הספר, כמו שונות ביכולות קוגניטיביות, נוירו-פסיכולוגיות, חברתיות או שונות תרבותית. שונויות אלו משקפות את קיומם של הבדלים בין-אישיים ביכולות ובכישורים מולדים או נרכשים.
הקורס עוסק במושגי יסוד בהערכת הלמידה, תוך מתן דגש לזיקה שבין התכנון, ההוראה, הלמידה וההערכה. הקורס משלב בין הקניית ידע תיאורטי וידע פרקטי, תוך בחינת היישום של הידע העיוני במשימות התכנון וההערכה הנדרשות מכל מורה בכיתה ההטרוגנית. במהלך הקורס יכירו הסטודנטים מושגים בסיסיים בהערכה ויתנסו בניתוח או בפיתוח של כלי הערכה מסורתיים (מבחנים) וכלי הערכה חלופיים.
סוגיות שונות מלוות את המחשבה החינוכית מראשית התגבשותה של ההגות החינוכית הפילוסופית, ולהן משמעות הרלוונטיים גם לחינוך במאה ה-21. בין היתר, קשורות סוגיות אלה לשאלות בעניין מהות האדם, מהותה של חברה, מעמדו של הידע, תפקיד החינוך, מעמדו וסמכותו של המחנך וכן מעמדם וסמכותם של התלמידים. בקורס נדון בסוגיות המלוות את המחשבה החינוכית מראשית התגבשותה של ההגות החינוכית הפילוסופית. הקורס יעסוק במשמעותן המעשית של הסוגיות הללו כפי שהיא באה לידי ביטוי במעשים חינוכיים קונקרטיים.
סמינריון זה מתווה תהליך אמפירי במסגרתו יחקרו הסטודנטים את תהליכי ההוראה-למידה בהקשר של החינוך לחשיבה. נושאי המחקר יעסקו בסוגיות הקשורות לחינוך לחשיבה על היבטיו. במסגרת זו הסטודנטים יבינו דרכים שונות ליישום החינוך לחשיבה בבית הספר היסודי ומאפייניהם, ויפתחו תהליכים מחקריים המסייעים לאפיון ולניתוח של סביבות הוראה-למידה המקדמות את החינוך לחשיבה תהליך ביצוע המחקר וכתיבת דוח המחקר ילווה בהנחיה קבוצתית ואישית בהתאם לצורכי הסטודנטים ולהתקדמותם בכתיבת העבודה.
סמינריון זה עוסק בהיבטים שונים של התפתחות השפה והשיח. במהלך הסמינריון נבחן את הקשרים שבין השפה הכתובה לבין השפה הדבורה, ונעמוד על מהותו של השיח האורייני והתפתחותו בעקבות הקריאה והכתיבה. הסוגיות למחקר יהיו סביב החלטות פדגוגיות, דרכי הוראה והפקה והערכה של טקסטים. כמו כן, נדון על תרומתם היחסית של שיח עמיתים, שיח מונחה מחנך ושיח בין טקסטים – אינטר טקסטואליות – לשיפור הכתיבה בקרב ילדים בגילי בית הספר.
השפה הינה כלי מרכזי בתהליכי חשיבה ובעזרתה האדם מנסח לעצמו תובנות והכללות. המורה המלמד בשיעור שפה מקנה לתלמידיו לא רק ידע, אלא גם מפתח תובנות באשר לדרכו של האדם. החינוך הלשוני הינו תחום מרכזי בכל הכיתות של בית הספר היסודי המאפשר לתלמידים לפתח כלים להתפתחות אישית ואקדמית בתחומי הידע השונים ככלל ובמקצועות רבי המלל בפרט. במהלך הקורס נרחיב את הידע האורייני של הסטודנטים ונטפח את המודעות הלשונית של הלומדים. במהלך הקורס נעסוק בחינוך הלשוני של ילדים בבית הספר היסודי מתוך זיקה למודלים עדכניים בתחום של הפסיכולינגוויסטיקה ומתוך מטרה ליישם מודלים אלה ולממשם הלכה למעשה.
רכישת האוריינות הלשונית ובפרט הקניית הקריאה והכתיבה היא אחד היעדים המרכזיים של הלומדים בגילי בית הספר היסודי. לאור זאת יש חשיבות כי המורים המלמדים גילאים אלו ירכשו ידע תיאורטי על אודות מאפייניה של השפה הכתובה, תוך מתן דגש לאתגרים הייחודיים של למידת הקריאה והכתיבה בעברית. בהמשך לכך, ירכשו כלים מעשיים ויפתחו חשיבה ביקורתית בנוגע לשיטות הוראה והערכה בכיתה ההטרוגנית.
במרכזי המדע והחינוך בעולם נוצרת בשנים האחרונות שותפות בין תחום החינוך הוותיק לבין שני תחומים צעירים – מדע העצב ומדע הקוגניציה. לחקר המוח יש פוטנציאל לסייע בהבנה כיצד תהליכים ביולוגיים מגבילים ו/או מעודדים למידה. המחקר יכול להעמיק את ההבנה של היבטים בסיסיים בחינוך, כגון למידה, פיתוח מיומנויות, רגשות והבדלים בין-אישיים. הבנת התהליכים הנוירו-קוגניטיביים המעורבים בלמידה והבנת האופן שבו הם נחקרים הם בעלי ערך לחינוך ולמחנכים. הקורס יעסוק בנושאים עדכניים בתחום מדע העצב הקוגניטיבי ובאופן שבו נעשה בהם שימוש לחקר שיטות הוראה באוכלוסיות תקינות ולקויות.