תקצירי קורסים – המסלול ללימודי חינוך מיוחד
הקורס מתמקד בהבהרת ההיבטים השונים בתפקיד המורה לחינוך מיוחד במציאות של שילוב ובהקניית כלים ואסטרטגיות לביצוע תפקיד זה. מושם בו דגש על בנייתה של תכנית חינוכית יחידנית ההולמת יכולות וקשיים של תלמידים והאפשרויות לשילוב מטרותיה בתכנית הלימודים הכיתתית. בנוסף, הקורס יתייחס להוראה מותאמת, הקניית אסטרטגיות למידה וחשיבה וידע כללי ועבודה בשיתוף עם הצוות הכולל והבין-מקצועי.
הקורס עוסק בקשר שבין מוח וקוגניציה תוך התייחסות למבנה המוח ולתהליכים קוגניטיביים. מוצגת בו ההיסטוריה ההתפתחותית של התחום הנוירוקוגניטיבי, וכן שיטות מחקר מגוונות המקדמות את ההבנה של תהליכים קוגניטיביים שונים: מחקר עם אנשים בעלי פגיעות מוחיות, שיטות הדמיה ואקטיבציה מוחית. בנוסף, יוצגו ממצאים עדכניים בתחומים: זיכרון ולמידה, והמוח האורייני – קריאה וכתיב.
קורס זה עוסק בהכרת תיאוריות וגישות המהוות בסיס לתהליך הלמידה המתווכת ויישומן במעגלי חיים שונים תוך התמקדות בהוראה. הקורס מתמקד בתיאוריה על כושר ההשתנות הקוגניטיבי-מבני שכוללת התייחסות למתווך ולפרט מקבל התיווך. כמו כן הקורס מתייחס למפה הקוגניטיבית על פי פוירשטיין שמאפשרת יישום הגישות המתווכות בתהליך ההוראה לאוכלוסיות שונות.
הקורס דן במסגרות החינוכיות של אוכלוסיית התלמידים כו"ח (כבדי שמיעה וחירשים) / עם לקויות שפה, כולל אנשי הצוות העובדים בהן ושיתוף הפעולה שלהם עם משפחות התלמידים. במסגרת הקורס לומדים הסטודנטים לפתח מיומנויות שפה וקוגניציה בקרב תלמידים אלו, וכיצד לתכנן את מערכי השיעור בהתאם לתכנית הלימודים ובהתאמה לצרכי התלמידים, הן באופן פרטני והן באופן קבוצתי.
קורס זה מתמקד בעקרונות להוראת תלמידים עם נכות התפתחותיות ובעבודת המורה תוך התייחסות למערכת יחסי הגומלין של התלמיד עם סביבתו. הקורס עוסק בשיקולי דעת להתאמת סביבה לימודית מיטבית, הערכת הישגי התלמיד ובדילמות מקצועיות המתעוררות במסגרת החינוכית. במהלך הקורס נידונות בהרחבה סוגיות העוסקות בבחירת והתאמת תכני לימוד ובתפקידה של המורה בניהול כיתה.
במהלך הקורס מוצגים עקרונות מבנה הדעת של מקצועות הלימוד בחטיבות העליונות תוך חשיפת הקשיים הספציפיים לכל מקצוע ודרכי הוראתו לתלמידים עם לקויות למידה. נבחנים שיקולי דעת בבחירה ובהתאמה של חומרי למידה ואסטרטגיות הוראה מותאמות ללומדים ולתכנים השונים. כמו כן הקורס עוסק בהיבטים שונים של ניהול וניווט כיתה בהתייחס לתלמידים ולעבודת הצוות הבין-מקצועי בראייה מערכתית.
הסדנאות להוראה מותאמת בקריאה כתיבה וחשבון הן סביבה לימודית חווייתית ועשירה שהותאמה לצרכיו של לומד המתקשה בקריאה, כתיבה או חשבון. הלמידה מתרחשת במפגשים אינדיבידואליים, בהם עובדים הסטודנטים בהוראה מותאמת, עם התלמידים בקריאה כתיבה וחשבון. בתום המפגשים עם התלמידים מתנהל דיון וניתוח אירועים ובו דנים מנחי הסדנאות והסטודנטים בהתנסות וביעדי המשך.
הקורס מאופיין בעבודה תהליכית שמטרתה הסופית היא ביצוע מחקר וכתיבה של עבודת סמינריון בחקר עצמי המבוססת על התנסות בחינוך המיוחד. הלמידה בקורס היא בשלבים ומתחילה בגיבוש נושא למחקר עצמי המעוגן בכלים החוקרים את ההתנסות בהוראה (כגון רפלקציות ותצפיות). המשכו הוא קביעת מטרת מחקר, ניסוח שאלת מחקר, איסוף וניתוח ממצאים והסקת מסקנות.
הקורס עוסק באפיונים של ילדים עם הפרעות התנהגות, בדרכי האבחון ובאופני ההתערבות המקובלים במסגרות טיפוליות וחינוכיות. בנוסף, נידונים הגורמים האפשריים להיווצרותן של הפרעות ההתנהגות כגון: גורמים ביולוגיים, משפחתיים וחברתיים תוך התמקדות בגישה המערכתית (אקולוגית) והתייחסות לגישות התערבות שונות.
הקורס מציג את השלבים השונים שעוברת המשפחה לילד עם מוגבלות ואת דרכי ההתמודדות שלה. מושם בו דגש על מפגש ההורים עם מערכת החינוך ואנשי מקצוע שונים, ובדרכים מועילות ליצור שיתוף פעולה ביניהם. במשך הקורס, מודגשים השינויים שחלו בגישה למשפחות, וסוגיות שונות העולות בביצוע מחקרים על משפחות. בנוסף להיבטים תאורטיים, הקורס כולל היכרות עם עמדות בני המשפחה דרך מפגש אישי.
Cookies
This website use cookies to improve site functionality, provide you with a better browsing experience, and to enable our partners to advertise to you.
Detailed information on the use of cookies on this Site, and how you can decline them, is provided in our cookie policy.
By using this Site or clicking on "I agree", you consent to the use of cookies.