תקצירי קורסים – תואר שני M.Ed בייעוץ חינוכי
שנה א'
הקורס עוסק בדרכי הראיון המסייע קצר המועד במסגרת בית הספר, ברמה התיאורטית וברמה המעשית. מטרות הקורס הן הכרת עקרונותיו של הייעוץ קצר המועד במסגרת בית הספר, הגורמים המשפיעים עליו והמיומנויות המיושמות בו, ואימון במיומנויות הראיון המסייע.
מטרת הקורס היא הקנית ידע בסיסי בהבנת מושגי היסוד של הייעוץ החינוכי. הקורס יעסוק בהכרת העקרונות ההיסטוריים, הפילוסופיים, הסוציולוגיים, החינוכיים והמקצועיים של מקצוע הייעוץ החינוכי לצורך גיבוש רציונל מקצועי ופיתוח זהות מקצועית.
הקורס עוסק בהכרת תיאוריות בייעוץ וביישומן במסגרת הייעוץ החינוכי בבית הספר. מטרות הקורס: הבהרת עקרונות וערכים בייעוץ פרטני קצר טווח; בחינת הקשר שבין התיאוריות לעבודת היועץ; הכרת תיאוריות מרכזיות בייעוץ תוך התמקדות בתיאוריות רלבנטיות לעבודת היועץ; יישום התערבויות מרכזיות של התיאוריות שיילמדו.
הקורס יפגיש את הסטודנטים עם היסודות התיאורטיים והמהלכים המרכזיים של המחקר האיכותני. נבחן את העמדות המנחות את המחקר ונתרגל בחירת נושא למחקר, ניסוח בעיה הראויה להיחקר וניסוח שאלות מחקר. נכיר את כלי המחקר ונעסוק בסוגיות של אמינות ואתיקה המלוות את המחקר האיכותני.
שיעור זה מלווה את תלמידי ייעוץ חינוכי שנה א' בעבודה המעשית. המטרה להכיר מקרוב את תפקידי הייעוץ החינוכי בשכבות הגיל השונות ובמסגרות חינוך שונות תוך הדגשת החיבור בין ההיבט התיאורטי-אקדמי של לימודי הייעוץ ובין ההיבט המעשי כפי שהוא נצפה בשדה. הקורס מלווה בהדרכה אישית ופותח אפשרויות לשינוי עמדות לקראת רכישת פרופסיה חדשה.
שנה ב'
הקורס יאפשר חקירת נושא המנהיגות וההובלה אצל יועצים, יפגיש את הסטודנטים במבט רפלקטיבי עם כישוריהם המנהיגותיים, יסקור את הספרות המקצועית הנוגעת להובלת מורים ויעמוד על ההיבטים המעשיים של הנושא.
הסמינריון יתמקד בתופעות ובתכנים המאתגרים יועצים חינוכיים במהלך עבודתם. בעבודתו הסמינריונית הסטודנט יסקור ויחקור את הספרות המקצועית בסוגיה הקשורה לנושא הסמינריון.
הקורס משלב התנסות, חוויה ותיאוריה בתחום הנחיית קבוצות. בקורס נלמדות שתי גישות מרכזיות בהנחיית קבוצות: "הגישה האופרטיבית" וגישת "ההנחיה הזורמת".
הקורס יעסוק בהבנת הדינמיקה הנוצרת במפגש בין שתי המערכות: בית הספר והמשפחה. המטרה היא לפתח מודעות ורגישות לתהליכים העוברים על המשפחה כמערכת ועל משפחתו של הילד בעל צרכים מיוחדים בפרט. הקורס עוסק גם ביישום עקרונות הטיפול המשפחתי בעבודת היועץ ובהיבטים נוספים.
הקורס משלב בין תיאוריה, מעשה ומחקר ומתחיל לבצע את האינטגרציה של הנלמד כהכנה לקראת תפקוד פרופסיונלי בייעוץ. בקורס ייבחנו תיאוריות, מודלים, כלים ומיומנויות הנרכשים במסגרת הלימודים, תוך התייחסות לתחילת עיצובו של סגנון מקצועי אישי בייעוץ חינוכי.
מטרת הסדנה ללוות, להדריך, לתמוך ולסייע בדרכי היישום של תיאוריות, כלים ומיומנויות בעבודת הסטאז' ולאפשר עיבוד הכרתי ורגשי של האירועים בהתנסות במסגרת תהליך קבוצתי-בין-אישי מתמשך.
מטרות הסטאז' הן: 1. להכיר את עבודת היועץ בבת הספר על מגוון תחומי הפעילות שלו במסגרות החינוכיות השונות; 2. לאפשר התנסות רצופה, עצמאית, רפלקטיבית ומודרכת, תוך מתן אפשרות לסטודנט לבדוק את התאמתו למקצוע ואת התאמת המקצוע אליו; 3. להתנסות בייעוץ תוך ליווי צמוד ומודרך במהלך הכניסה ההדרגתית לעבודה בייעוץ.
לימודי השלמה
הקורס מציג תיאוריות וגישות התפתחותיות לאורך מעגל החיים במטרה להבין תהליכים התפתחותיים המתרחשים בתקופות גיל שונות. נוסף על כך ייעשה במסגרת הקורס גישור בין הידע המחקרי בתחום התפתחות האדם לבין היבטים יישומיים בסביבת העבודה של היועץ החינוכי.
הקורס עוסק בלמידה והכרות עם תהליכי אבחון פסיכודיאגנוסטיים (אינטליגנציה + אישיות) ומשפחתיים מתוך השקפת עולם הוליסטית ומערכתית.
הקורס עוסק בנושא השילוב של תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכות חינוכיות מבחינה תיאורטית ופרקטית. נכיר מודלים שונים של שילוב ואת סוגי וממצאי המחקר בתחום ואת ההשלכות היישומיות על תפקידיו המערכתיים והפרטניים של היועץ החינוכי.
הקורס מעניק היכרות שיטתית עם תופעות פסיכופתולוגיות המופיעות בקרב ילדים, בני נוער, מבוגרים וקשישים. הקורס יתייחס לדרכי המיון, לסימפטומים, לאטיולוגיה ולפרוגנוזה של התופעות הללו.
הקורס מציג את התפתחות ההערכה של תכניות התערבות כרכיב משמעותי בטיוב המסגרות של מערכת החינוך. בקורס יוצגו תפקידי ההערכה ורכיביה, יילמדו וייושמו פיתוח תכנית הערכה ודיווח ממצאים למקבלי החלטות ובעלי תפקידים, ויידונו אמות מידה להערכת תכניות.