תקצירי קורסים – תואר שני M.Ed בלקויות למידה: הערכה והתערבות חינוכית (עם תזה וללא תזה)
קורס זה נועד להקנות ידע תיאורטי, מחקרי, וקליני בתחום הפרעות הקשב והריכוז. יידונו השינויים בהגדרות, במגוון הקשיים האופייניים לילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז. ייסקרו פרופילים התנהגותיים, קוגניטיביים, לימודיים, וחברתיים תוך התייחסות לטיפולוגיה והסיבות ללקות.
קורס זה נועד להבהיר את הקשיים ברכישת השפה הכתובה. הבנת הקשיים מושתתת על הבנת רכישה תקינה של מיומנויות קריאה וכתיבה וידע לגבי התהליכים הנדרשים עבורן. מטרות הקורס הן להכיר את הספרות העדכנית הקשורה בהתפתחות תקינה של קריאה וכתיבה מהגיל הרך עד בגרות ואת התפיסות העכשוויות של לקות קריאה.
הקורס נועד להקנות לסטודנטים כלים לאיתור וטיפול מיטביים במערך הכיתתי והפרטני. לצורך כך תעשה הכרות עם עקרונות וכלים לאיתור ילדים הנמצאים בסיכון לקשיים במיומנויות האורייניות ועם עקרונות ותוכניות התערבות לטיפוח השפה הדבורה והכתובה. כמו-כן יוצג הקשר שבין ממצאי האבחון הפרטני והמיפוי הכיתתי לצורך התאמות והתערבות.
בקורס נלמדים מודלים תיאורטיים אקולוגיים והוא נועד לבסס את התפיסה כי תחום לקויות הלמידה מחייב בו בזמן הסתכלות מעמיקה על הפרט וכן הסתכלות על היבטים סביבתיים שקשורים בחייו של התלמיד לקוי הלמידה; משתנים תוך-אישיים שנוגעים לתפקודים קוגניטיביים, שפתיים ורגשיים ולמשתנים סביבתיים: תרבותיים, חינוכיים ומשפחתיים.
הקורס מתמקד בשיטות מחקר כמותיות בתחום החינוך וההוראה. הקורס מציג את השלבים השונים בתכנון וביצוע מחקר כמותי (שאלות והשערות מחקר, סוגים של משתני מחקר, דגימה, כלי מחקר, איסוף נתונים וניתוחם, הצגה ודיון בממצאים, וכן קריטריונים להערכת טיב המחקר).
הקורס מתמקד בפרדיגמה המחקרית האיכותנית, להציג גישות מרכזיות ולאפשר התנסות בהן, תוך הדגשת תרומתן לשדה החינוך. המטרה לבסס תשתית ראויה לביצוע מחקר איכותני המבוסס על ידע, הבנה, יישום והערכה של גישות מחקר איכותני שונות.
הקורס עוסק באיתור דיאגנוסטי ובהתאמת תוכניות עבודה פרטניות וכיתתיות לתלמידים מתקשים במתמטיקה באופן מעשי ותיאורטי. מוקד הקורס הינו מבדק דיאגנוסטי, מיפוי והתאמת הוראה והתערבות לממצאיו. נכיר באופן תיאורטי דרכי התערבות והתאמות דידקטיות ברמה מערכתית וכיצד להכין תכנית התערבות מותאמת אישית.
הקורס נועד ללמוד ולהבין את הקשר בין הידע התיאורטי-מחקרי על לקויות הלמידה לבין אבחון לקויות למידה, כמו כן נלמד על המנגנונים הנבדקים והכלים הכמותיים והאיכותיים באמצעותם הם נבדקים. בקורס יוצגו גם גישות אבחון שונות ומודלים שונים המנחים תהליכי הערכה, דיון בכלי אבחון שונים, והצגות מקרים.
הקורס יעסוק בקומורבידיות של אבחנות. אחד הקשיים העומדים בפני מומחה לקויות למידה הינו התמודדות עם אבחנות שאינן מדויקות דיין. הקורס יעסוק בקשר בין אבחנה ראשית ומשנית ובשילוב ביניהן בהתייחסות הוליסטית לילד ולמתבגר עם לקות למידה ו/או הפרעת קשב.
בסמינר זה יחשפו הסטודנטים לתחום הקוגניציה אצל תלמידים עם לקויות למידה ו/או הפרעת קשב. הסטודנטים יתנסו בעריכת מחקר בתחום, בניתוח נתונים, ובכתיבת עבודה מחקרית. ידונו בהרחבה מודלים קוגניטיביים ונוירופסיכולוגים העומדים בבסיס לקויות הלמידה והפרעת הקשב, תוך בחינת הקשר שלהם להיבטים ההתנהגותיים האופייניים לאוכלוסיות אלו.
בסמינר זה הסטודנטים יכירו ויבינו את המושגים הבסיסיים הקשורים לתהליכים הקוגניטיביים והשפתיים שעומדים בבסיס הקריאה והכתיבה וייבחן הקשר ביניהם.
בתהליך המחקרי תיבחן הסוגיה של השפעת פרופילים שונים של לקויות למידה על תהליכים אורייניים. כמו כן, תיבחן השאלה כיצד גישות שונות להתערבויות משפיעות על תהליכי רכישת אוריינות בהקשרים שונים.
בסמינר בהדרכת הורים לילדים עם לקויות למידה ו/או הפרעות קשב תיערך סקירה של סגנונות הוריים בהתמודדות עם ילדים ונוער וכן סקירה של סגנונות התקשרות בטוחה ולא בטוחה של הורים שהם הדמויות המשמעותיות עבור ילדיהם בקשר עם הצאצאים. לאור זאת, יידונו נתיבי סיכוי וסיכון בקשר הורים-ילדים וכן יושם דגש על המאפיינים של הורות טובה דיה, הורות מכילה והורות המאפשרת התקשרות בטוחה.