תקצירי קורסים – המסלול לקידום נוער
הקורס עוסק בתיאור התפתחותם הנפשית של המתבגרים בתחומי הרגש והקוגניציה תוך התייחסות רחבה לביטויים נורמטיביים וביטויים פתולוגיים של התפתחות בגיל ההתבגרות. התפתחותם הנפשית של בני נוער הופכת בשנים האחרונות לתחום מחקר והוראה עקב שינויים חברתיים ותרבותיים, המדגישים את ייחודיותה של קבוצת גיל זו. על כן, נכון להעמיק את הידע בכל הנוגע לשינויים גופניים, רגשיים וקוגניטיביים שעוברים וחווים המתבגרים, הגורמים לשינויים בהתנהגותם ובהתייחסותם לסביבה שלהם ובהתייחסות המשפחה והסביבה אליהם.
הקורס עוסק בהבנת מושג הפסיכופתולוגיה וההבדל בין הנחשב לנורמלי לנחשב לא נורמלי. נבחנות מחלות נפש המתפתחות בגיל הילדות וההתבגרות והשפעותיהן על אישיות המתבגר המתעצבת. הקורס עוסק בהפרעות אישיות ומקורן ההתפתחותי, הפרעות קשב וריכוז וההשפעה של מצבים אלו על תהליך ההתפתחות התקין, היכרות בסיסית עם מושגי יסוד בפסיכופתולוגיה, הבנת מצבים נפשיים שונים וביטוייהם השונים באוכלוסייה. הקורס נועד לאפשר איתור והפניה של מתבגרים הסובלים מקשיים רגשיים חמורים.
הקורס עוסק בסיטואציות נבחרות המועידות נשים ונערות למצוקה לאורך מעגל חייהן. הקורס מתמקד בהבנת מהותה ומקורה של מצוקת הנשים והנערות בחברה, כמו גם בהצעת דרכים להתערבות טיפולית. תכני הלמידה יתייחסו למעמד האישה ופמיניזם, הפסיכולוגיה של האישה וגופה, מיניות והתפתחות הזהות המינית הנשית, סטריאוטיפים מיניים, חינוך מיני ובעיות בתפקוד מיני אצל נשים ונערות, הפרעות אכילה אצל נשים ונערות, אלימות כנגד נשים ונערות, הטרדות מיניות ואונס, גילוי עריות, עבריינות בקרב נשים ונערות.
הקורס מקנה ידע כללי לגבי יסודות המשפט ומבנה מערכת המשפט והשתלבות חוקי הנוער בו. מערכת המשפט נותנת מעמד מיוחד בהתייחסותה אל קטינים בהיבט המשפטי (אם ברמה פלילית ואם ברמה של דיון אזרחי). מעמד זה הינו יוצא דופן בהשוואה לחוקים החלים על התנהגותם של בגירים. במסגרת זו נעשה הכרות עם ביהמ"ש לנוער וחוקי הנוער על אפיוניהם המיוחדים המכירים בצורך לתת התייחסות מיוחדת לקטין בפני ביהמ"ש לנוער. הקורס מקנה לעובד הנוער מידע על זכויות וחובות הקטין והכרות עם מעמדו המיוחד בפני ביהמ"ש לנוער, העובד בשילוב עם שרותי קהילה אחרים ובמיוחד בהפעלת החוק הפלילי כלפיו עם הוראות טיפול וענישה מיוחדות.
הקורס עוסק במיניות מתבגרים מפרספקטיבות שונות, כחלק אינטגרלי מההתפתחות בגיל ההתבגרות. התנהגות מינית של המתבגר מושפעת באופן אובייקטיבי מהתפתחותו הפיזיולוגית והפסיכולוגית אך גם מתפיסה סובייקטיבית של המיניות. בקורס נסקור תיאוריות שונות המנסות להסביר תופעות של סטייה מינית ואלימות מינית, ההולכת וגוברת בקרב בני נוער. כיצד התנהגות זו נוצרת, מה משפיע עליה, והאם קיימים הבדלי מגדר.
הקורס מתמקד בהכרה תיאורטית של מושגים, תכנים ותהליכים קבוצתיים מודעים ובלתי מודעים. פיתוח שיקול דעת בבניית קבוצה, הרכבה, מטרותיה, משך עבודתה וכלי ההתערבות הרלוונטיים לפעילותה. במהלך הקורס ידונו היבטים שונים של עבודה קבוצתית: הכרת הקבוצה הפנימית והקבוצה החיצונית, מנהיגות, שחזור מוטיבים אישיותיים ועמדות חברתיות בהתרחשות קבוצתית, חריגות, שעירות לעזאזל, acting out, התנהגות סוטה והשפעתם על הקבוצה, סוגי קבוצות (דינמית, משימתית, חברתית, טיפולית) ואפיוני קבוצות בגיל ההתבגרות.
הקורס מתמקד בהיבטים היסטוריים של התפתחות הקרימינולוגיה המדעית, הצגת הסברים תיאורטיים (פיזיולוגיים, פסיכולוגיים וסוציולוגיים) ומחקרים על תופעת הפשיעה והסטייה החברתית. נתייחס למושגי יסוד בקרימינולוגיה, ביטויים מגוונים של סטייה חברתית והפרה של נורמות מקובלות, נתמקד בפשיעה בישראל, בפשע המאורגן, עבריינות צווארון לבן וויקטימולוגיה.
הקורס מתקיים כסדנה המלווה את תהליך העבודה המעשית על שלביה. הצגות המקרים ישמשו בסיס לדיון בסוגיות טיפוליות שונות העולות מתוך ההצגה. הסדנה מהווה פורום להתייעצות ולהתלבטות משותפת בכל הנושאים המתעוררים בתהליך העבודה הטיפולית. מטרתה לשמש גשר בין הקורסים התיאורטיים לבין ההתנסות המעשית בשדה. הסדנה מעמיקה את המודעות העצמית של הסטודנט לכוחותיו ולמגבלותיו כפי שהן באות לידי ביטוי בתוך הקשר הטיפולי. כמו כן משתכללת יכולת האבחנה וההתערבות הטיפולית ומתפתחת היכולת להיעזר בהדרכה מחד ולעבוד באופן עצמאי מאידך. דגש מושם על החיבור בין העבודה חינוכית טיפולית לבין התיאוריה הקלינית.