תקצירי קורסים – מסלול הגן - לימודי חינוך לגיל הרך
הקורס מיועד לתלמידי החוג לגיל הרך, ותכניו מהווים המשך והשלמה לקורסי ההתפתחות הבסיסיים. בקורס פוגשים התלמידים את עולם היצירה של הילד, בעיקר בהקשרי ציור, פיסול ועבודה בחומרים. רוב זמן הקורס יוקדש להתפתחות התקינה והנורמטיבית, אך התלמידים יחוו על קצה המזלג תופעות חריגות וסימני אזהרה שעשויים להופיע דרך היצירה. כל תופעה תידון תוך הדגמה על ציורי ילדים מהשדה, ותוך דיון עם התלמידים אודות התנסותם בגנים שבהם הם צופים ומלמדים. הבהרה: הקורס אינו עוסק באבחון אישיותי או קליני באמצעות ציורים.
קורס תיאורטי ומעשי המקנה ללומדים כלים להעשרה ולגיוון דרכי ההוראה, באמצעות שילוב תרגילי תיאטרון במסגרת הפעילות החינוכית והיצירתית בגן ובכיתה. המפגש בין התיאטרון לחינוך הופך את מעשה הלימוד לחוויה של למידה משמעותית חיה ועשירה, המפתחת גם את תנועת הגוף, הקואורדינציה, השפה, החשיבה והדמיון של הילדים. כמו כן בקורס נלמד דרכים בהן התיאטרון יכול להעשיר ולגוון את הפעילות החינוכית, כמו למשל בהוראת החגים, בהוראת האותיות, המספרים והקריאה, בהיכרות עם ספרות ילדים ועוד.
בעולמנו המתפתח נחשפים הילדים מצד אחד למוזיקה רבה ומגוונת כמעט בכל תחומי החיים, אך מצד שני חשיפה זו היא פאסיבית, ובאה לידי ביטוי בהאזנה ותגובה להאזנה בלבד. לפעילות מוזיקלית אקטיבית יש תפקיד חשוב בהתפתחות הילד בגיל הרך, ולכן חשוב ליצור במערכות החינוך סביבה שתעודד עשייה מוזיקלית עצמית על ידי הילדים. בקורס זה יינתנו יסודות מוזיקליים וכלים להקמת פינות מוזיקה לעבודה עצמית יומיומית בגן.
בקורס נסקור תיאוריות העוסקות בחשיבה יצירתית. נמפה את תהליך החשיבה היצירתי ונבחן תוכניות העוסקות בטיפוח היצירתיות בגן. מטרות הקורס הן לטפח חשיבה יצירתית, דרכי הוראה יצירתיות שתוביל לטיפוח חשיבה זו אצל הילדים בגן. הקורס בנוי כסדנה, התרגול מתבצע במהלך השיעור ובתרגילי הגשה. בתום הסמסטר הסטודנטים יציגו את עבודתם בפורום כיתתי.
הקורס נועד להכיר ולהבין את ההבדלים בתכונות האישיות של בנים ובנות בגיל הרך ואת התפיסות החברתיות הרווחות באשר להבדלים אלה. כמו כן יידון תפקידו של המבוגר בקידום וטיפוח בנים ובנות במסגרת החינוכית לאור הבדלי המגדר המולדים והנרכשים. ייבחנו התפיסות המשתנות לגבי הבדלי מגדר בחברה המודרנית. הסטודנטים ייחשפו לסטריאוטיפים מקובלים ולאחריות שיש למחנכים בגיל הרך לפעול במודע ובאובייקטיביות עד כמה שניתן למען צדק ושוויון חברתי.
זהו קורס מעשי אשר ימחיש דרך התנסות ביצירת סרטי וידיאו אישיים את האופן שבו היצירה האמנותית מארגנת ומעניקה משמעות לעולם הסובב אותנו. המשימות המעשיות ילוו בדיון תיאורטי בתחום האסתטיקה של הקולנוע ובתחום פיתוח היצירתיות בחינוך, על תרומתה של חוויית למידה משמעותית לפיתוח תהליכי הצמיחה האישית, הביטחון העצמי, כושר הביטוי ויכולת האינטראקציה הבינאישית של הילד היוצר. במסגרת הקורס יהיה על הסטודנטים ליצור שני סרטי וידאו קצרים ולהגיש מטלה מסכמת כתובה על תהליכי יצירה אלה.
בקורס זה מתוודעים תלמידי הגיל הרך להיבטים החברתיים והרגשיים בהתפתחות התינוק, הפעוט והילד, כחלק מלימודיהם בחוג לגיל הרך. הידע הרב בנושא זה, חלקו ספקולטיבי וחלקו מבוסס על תוצאות מחקרים, ייחשף לתלמידים באמצעות תיאוריות מרכזיות ובסיסיות, ובאמצעות סוגיות נקודתיות בהקשרים ספציפיים.
הקורס מיועד לתלמידי החוג לגיל הרך, כחלק מהתכנית המלאה ללימודי התפתחות התינוק, הפעוט והילד. בקורס זה נלמדים ההיבטים הפיזיולוגיים של ההתפתחות, החל מהשלבים התוך-רחמיים, ועד לגיל הילדות. עם זאת, זה אינו קורס בביולוגיה וגם לא באנטומיה, אלא למידה של גורמי השפעה גופניים, כמו הורמונים, חושים, תפקודי אכילה, שינה ועוד, על מכלול ההתפתחות.
הקורס עוסק בתיאוריות התפתחות ולמידה אשר הביאו לעיבודו של המושג "למידה מתווכת" ובדרכי יישומן בחינוך: תיאורית ההתפתחות הקוגניטיבית (פיאז'ה), התיאוריה הביהביוריסטית (סקינר) והתיאוריה האינטראקטיבית חברתית (ויגוצקי). על בסיס תיאוריות אלה נעסוק בתורתו של פוירשטיין המגדירה את עקרונות התיווך ואת תפקיד המבוגר ביישומם במצבי למידה.
הקורס בוחן את מקומה של ספרות הילדים חלק מהותי בתהליכי ההתפתחות בגיל הרך: החל ממשמעותה של קריאת ספרים משותפת מבוגר-ילד, דרך עיסוקה של ספרות לגיל הרך בסוגיות המאפיינות שלבי התפתחות ואירועי חיים וכלה בקידום מיומנויות חברתיות ורגשיות באמצעות טקסטים לילדים. הקורס חושף את הסטודנטים/ות למגוון רחב של טקסטים לגיל הרך ולעקרונות של בחירה וקריאה ביקורתית בהם.
קורס זה משלב חשיפה לידע תיאורטי ומחקרי על אודות ילדים עם לקויות בצד "גילוי האדם מאחורי התווית". הקורס ישאף לבירור עמדות, להקניית מושגי בסיס, ולהיכרות עם הממדים המגוונים של נושא זה. התכנים כוללים: דיון במושגי יסוד: נורמליזציה, איכות חיים ושפה אנשים תחילה. ידע בסיסי לגבי הלקויות הבאות: מוגבלות שכלית, הפרעות בספקטרום של אוטיזם, שיתוק מוחין, ליקויי שמיעה וליקויי ראייה.
הקורס מתמקד בהכרת המושג "חשיבה מדעית" ובוחן את דרך ביטוי חשיבה זו בקרב ילדים צעירים. לצורך כך בוחן הקורס את דרך רכישת המושגים המדעיים בקרב ילדים צעירים, מנתח תפיסות שגויות של ילדים בנושאים מדעיים, ועומד על דרך פרשנותם של הילדים את עולם הטבע. כמו כן הקורס בוחן דרכים להוראת המדעים בגיל הרך, תוך ביצוע וניתוח של הוראת יחידה מדעית בגן.
למוזיקה תפקיד חשוב ביותר בתהליך ההתפתחותי בגיל הרך, גם כחלק מהתרבות הסובבת את הילד וגם כפעילות שמסייעת בסינכרוניזציות של הגוף, הנשימה, התנועה והחשיבה. בנוסף מהווה המוזיקה אמצעי תקשורתי חשוב להבעה רגשית. בקורס זה יינתנו יסודות להבנת התפתחות עולמו המוזיקלי של הילד כמו גם רפרטואר וכלים לעבודה ומשחק מוזיקליים.
ההתנסות החווייתית שעוברים הילדים בגן היא הזיכרון שילווה אותם לאורך השנים, ויאפשר להם בעת התבגרותם עם התפתחות החשיבה המופשטת, לקשר זיכרון זה לערכים נותני משמעות שיעצבו את זהותם כחלק מן התרבות היהודית והחברה הישראלית. תכני הקורס הם השבת – תכניה וסמליה (קדושה, ברכה, מנוחה; פרשת השבוע כאפשרות לציר מארגן בפעילות הגן), שלושת הרגלים – מחג חקלאי לחג היסטורי ודתי – רבדיו של החג בתרבות היהודית והשינויים שעוברים החגים לאורך ההיסטוריה של העם היהודי, חגי תשרי – תכנים וסמלים (עמידה למשפט בפני בורא עולם, תשובה, חשבון-נפש, סליחה, פתיחת דף חדש), החגים הלאומיים: (א) חגי הבית השני: פורים וחנוכה; (ב) מועדי הזיכרון של מדינת ישראל (ט' באב, יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, יום העצמאות).
הקורס נועד להכיר בחשיבותו ותרומתו של המשחק, מעמדו בחינוך הילד בגיל הרך ותפקידו של המבוגר בקידום ובטיפוח המשחק החברתי. הקורס יעסוק במהות המשחק החברתי, חשיבותו, תפקידו ומעמדו כחלק מפעילות הילד בגיל הרך בהתייחס לתיאוריות פסיכולוגיות-התפתחותיות מגוונות. יוצגו כלים להערכת תפקודי הילד באמצעות המשחק החברתי, תוך הדגשת תפקיד המבוגר בטיפוח המשחק של הילד וקידומו.
הקורס עוסק בפיתוח חשיבה מתמטית אצל ילדים צעירים במספר היבטים: ההיבט ההתפתחותי יציג את הרצף בהתפתחות היכולות המתמטיות, מגוון סגנונות ודרכי חשיבה נורמטיביות ושגויות של ילדים ואת הגישה ההבנייתית בהתפתחות הידע והשיח המתמטי. הלומדים יכירו תכניות לימודים קיימות בתחום וירכשו כלים לפיתוח חומרים חדשים המותאמים לצרכים המשתנים של הלומד.
קורס זה סוקר את השלבים בהתפתחות שפת האם העברית מלידה ועד הכניסה לבית הספר. הקורס יקנה מושגי יסוד באפיוני השפה האנושית, בתחום התפתחות השפה בכלל והתפתחות השפה העברית בפרט, תוך התייחסות למערכות השפה השונות, לרצף ההתפתחותי התקין ולמודלים התיאורטיים בתחום. מתכני הקורס: השפה האנושית, חמש מערכות השפה, השלב הקדם מילי, השלב החד מילי, שלב הדקדוק המוקדם, שלב הדקדוק המאוחר, שלב השיח.
הקורס מתמקד בשני תחומים מרכזיים בהתפתחות השפה הכתובה בגיל הרך: התפתחות הכתיבה כמערכת רישום והתפתחות הקריאה. יתבצע ניתוח האירועים ודוגמאות שיתבסס על עקרונות פדגוגיים בתחום האוריינות בגיל הרך, דרכי השיח בין ילדים ובין ילדים לבין המחנכ/ת לאור גישות חברתית-תרבותית והתפתחותית. העמקה בכל אחד מהתחומים תיערך בצד דיון מושכל בתכנית הלימודים של משרד החינוך בתחום האוריינות לגיל הרך.
הקורס עוסק בהתפתחות בגיל הרך. לאחר היכרות קצרה עם נושא ההתפתחות ועם הבנת המושגים "תחנות התפתחות"; "סיכוי"; "סיכון", יילמדו היבטים שונים וספציפיים של גורמי סיכוי וסיכון, ואופני התפתחות אפשריים. במהלך הקורס יכתבו התלמידים עבודה, שתהווה מפגש בין חומר עיוני שלמדו בקורס הנוכחי, בקורסי עבר ובאופן עצמאי, לבין התנסות פעילה במחקר הקשור בנושאי הקורס.
הקורס עוסק בתהליכי הבניה של מיומנויות חשיבה וידע בתחומי תוכן מדעיים וטכנולוגיים המתרחשים תוך כדי אינטראקציה עם העולם המלאכותי-הטכנולוגי. הסמינר יעסוק בתהליכי חשיבה בכלל ובתהליכי חשיבה טכנולוגית בפרט הכוללים פתרון בעיות, תכנון, בנייה, פירוק מערכות טכנולוגיות, ניתוח, חשיבה מערכתית וביקורתית ורפלקציה תוך כדי התייחסות לדרכים מגוונות של הוראה ולמידה. במקביל, נלמדים בקורס תכנון וביצוע של מחקר איכותי או כמותי שבמרכזו ההוראה והלמידה של העולם המלאכותי, וכתיבה של עבודה סמינריונית.
בקורס נעסוק בהתפתחותו הקוגניטיבית של הילד מתקופת הינקות ועד שנותיו הראשונות בבית הספר. יוצגו תיאוריות שונות הדנות בהתפתחות קוגניטיבית ויושם דגש על הקשר שבין תיאוריות אלו לעשייה החינוכית בגן. הסטודנטים יבחינו ויגדירו את שלבי ההתפתחות הקוגניטיבית של הילד מתוך תצפיות על פעילותו, יכירו את הגורמים השונים המשפיעים על התפתחות קוגניטיבית ייעזרו בחומר הנלמד בקורס לצורך תכנון פעילויות המותאמות לשלבי ההתפתחות השונים ולמיומנויות הקוגניטיביות השונות.
הקורס מתמקד בהיכרות ובהבנה של המשפחה כמערכת דינמית ומורכבת, בעלת מאפיינים בין-דוריים, דפוסי התמודדות וסגנונות תקשורת שונים. במהלך השיעורים אנו מתייחסים לתהליכים משפחתיים במעגל החיים, תוך התייחסות להתפתחות הפרט בתוכה. כמו כן, נבחנים קשרי הגומלין המתקיימים בין המשפחה למערכות שסביבה. דגש מיוחד מושם על הקשר בין משפחת הילד למערכת החינוכית – גן הילדים. הלמידה מתבססת על חומרים תיאורטיים הלקוחים מעולמות תוכן שונים (בעיקר מתחום הטיפול המשפחתי) מחד ועל התבוננות אישית-משפחתית של הסטודנטים מאידך.
בקורס זה נכיר גישות מרכזיות שהשפיעו על מחשבת החינוך המיוחד מהיבט היסטורי, פילוסופי, חברתי וחינוכי. נעסוק בניתוחם של חוקי החינוך המיוחד והשלכותיהם החינוכיות. נכיר את הגדרות ומטרות החינוך המיוחד, סוגי האוכלוסיות בחינוך המיוחד והמאפיינים הייחודיים לכל אוכלוסייה. נסקור את סוגי המסגרות המיוחדות, ונדון ביתרונות וחסרונות בתהליכי הפרדה-שילוב.
בקורס זה נעסוק בסוגיית שילובם של תלמידים עם צרכים חינוכיים מיוחדים במערכת החינוכית הרגילה. נתייחס לשונות בין אנשים, נכיר מאפיינים של לקויות התפתחותיות שונות, נבחן את נושא השילוב הן בהיבט התאורטי והן בהיבט היישומי בגן הילדים, ניחשף לחוק החינוך המיוחד ולתיקונים שנערכו בו ובהמשך נכיר את חוק השילוב. נערוך היכרות עם תהליך האיתור, הפנייה לוועדת שילוב והשילוב בפועל בגן. נעמוד על השונות בין האנשים – תיאוריית הטמפרמנט, תיאוריית ההתקשרות ותיאוריית ריבוי האינטליגנציות, ועל חשיבות האיתור המוקדם.
הקורס יעסוק בהתפתחות הגופנית, בפעילות המוטורית, בהתנסות החושית ובאינטגרציה הסנסו-מוטורית של הילד. אלה מהווים תשתית להתפתחותו התקינה של ומשפיעים על תפקודיו במגוון תחומים. במהלך הקורס נסקור את הרצף ההתפתחות התקינה ובמקביל את רצפי הפגיעות בהתפתחות ובתפקוד בהיבטים סנסו-מוטוריים. נכיר מגוון פרופילים תוך הצגת תפקודים לקויים בחיי היומיום. בהמשך יוצגו דרכים להתערבות תוך-גנית לצורך קידום מיומנויות חושיות ומוטורית הן בתחום התקינות והן בתחום החריגות.
הקורס יעסוק בהכרת תכניות התערבות חוץ-ביתיות וביתיות לגילאי 0–3. יילמדו הרקע להקמתן, מטרותיהן ועקרונות העבודה עם הגילאים הצעירים. יוסברו הקריטריונים לאיתור הצרכים בשטח ולבניית התכנית המתאימה והסטודנטים יחשפו למודלים של תכניות ביתיות וחוץ-ביתיות מתאימות. במהלך הקורס יוסבר המושג "ילדים בסיכון" והשלכותיו, והסטודנטים ייחשפו למודלים שונים של תכניות התערבות. בהקשר זה ילובנו דרכי היישום, ההפעלה וההערכה של תכניות התערבות שונות.
Cookies
This website use cookies to improve site functionality, provide you with a better browsing experience, and to enable our partners to advertise to you.
Detailed information on the use of cookies on this Site, and how you can decline them, is provided in our cookie policy.
By using this Site or clicking on "I agree", you consent to the use of cookies.