תקצירי קורסים – החוג לחקלאות ולימודי סביבה
הכרת מושגים, עקרונות ותהליכים מרכזיים בתחום מדעי החיים: תהליכים בסיסיים המאפיינים את האורגניזם החי ואת התא כיחידת החיים הבסיסית; מושגים בסיסיים הנחוצים ללימוד והבנת יחסי הגומלין בין האורגניזם לסביבתו. התכנים מוצגים על פי היסודות המארגנים: אחידות ושונות בעולם החי; הקשר בין מבנה ותפקוד; אדפטיביות – התאמה. חשיפת מדעי החיים כמדע רלוונטי, אקטואלי ומתפתח תוך התייחסות למספר נושאים ושאלות הניצבים בחזית העיסוק המדעי בתחום הביולוגיה והסביבה היום. קורס יסוד עיוני המשלב מעבדה.
מהי מערכת אקולוגית ומהם התהליכים הבסיסיים המאפיינים מערכת אקולוגית? הכרת מושגים, עקרונות ותהליכים בסיסיים הדרושים להבנת המערכת האקולוגית כמערכת תומכת חיים וכיחידה תפקודית של הסביבה הטבעית. קורס יסוד משלב למידה עיונית וקמפוס להכרת בתי גידול והתאמות אורגניזמים לסביבתם.
השלמה למבוא לאקולוגיה: העמקה בתהליכי זרימת חומר ואנרגיה במערכת אקולוגית וניתוח כמותי של זרימת חומר ואנרגיה המבטאת את יחסי הגומלין ויחסי התלות ההדדית בין הסביבה הכימית-פיזיקאלית והמרכיבים הביוטיים של המערכת האקולוגית. שילוב למידה עיונית ותרגיל כמותי בשטח.
מבט היסטורי על פיתוח החקלאות כאחד מהישגיו החשובים של האדם. תמורות שחלו בחקלאות מאז ראשיתה, והזיקה שבין התפתחות החקלאות לבין התפתחות ההתיישבות והתרבות האנושית בעולם ובאזורנו בפרט. התפתחות החקלאות בארץ ישראל מחקלאות אידיאולוגית כמנוף התיישבותי ועד לחקלאות היי-טק קפיטליסטית, בזיקה להשלכות סביבתיות. למידה עיונית ועבודה אישית.
שילוב הקשר הפיזיקלי והפיזיולוגי בין הצמח הקרקע והמים. הכרה ומעקב אחר הגידול של מספר משפחות צמחים במהלך העונות. שימוש בשדה הגידול כבמעבדת שדה ללימוד יחסי הגומלין בין הצמח לסביבתו. קורס סדנה המשלב למידה עיונית ומעבדת שדה.
הכרת החרקים; הכרת נושא חקלאי הקשור בבעלי חיים שהנו נגיש; הכרה מעמיקה של הדבורים מבחינה עיונית ומעשית – הביולוגיה והאקולוגיה של משפחת הדבורים, לימוד והתנסות מעשית בכל ההיבטים הקשורים לכוורת – העבודה במכוורת, טכנולוגיה, תפקידי הכוורן, מחזור הכוורת, מוצרי הכוורת והדבורה, יחסי הגומלין בין הדבורה והחקלאות. קורס סדנה המשלב שיעורים עיוניים, מעשיים וסיור.
היכרות רב-כיוונית עם צמחי תבלין, מרפא ובושם מבחינה בוטנית, היסטורית-תרבותית, שימושית (קבוצות חומרים פעילים) ומעשית – דרכי איסוף, אחסון, שימושים שונים ברפואה, בקוסמטיקה ובבישול. הקורס משלב למידה עיונית ומעשית להתנסות בהפקה והכנת מוצרים שונים.
התכונות המייחדות קרקע כבית גידול. סקירת הקרקעות העיקריות המאפיינות את ארץ ישראל. בחינת המרכיבים המינראליים של הקרקע, מי הקרקע ותכונותיהם ובחינת הקשר בין מבנה, הרכב ותכונות של קרקעות שונות לבין החומר האורגני והרכב האורגניזמים בקרקע. סקירת יחסי הגומלין בין הצומח: בעלי החיים והתהליכים האקולוגיים המאפיינים את המערכת האקולוגית של הקרקע.
המשבר הסביבתי בו שרוי כדור הארץ מהווה סימפטום של משבר עמוק יותר – משבר ערכי המאפיין את החברה המערבית המודרנית, והוא מציב שאלות לגבי הערכים הבסיסים שהחברה המודרנית מחזיקה בהם ביחס לטבע ולסביבה. הקורס בוחן את יחסי הגומלין בין מערכות אנושיות בעידן מודרני-טכנולוגי ובין מערכות טבעיות תומכות חיים ובונה תמונה כוללת של הבעיות הסביבתיות המרכזיות היוצרות את המשבר הסביבתי הגלובלי תוך התייחסות לגורמי היסוד להיווצרותו ולביטוייו בשטח, ובניית הבנה הזיקה בין מרכיבים סביבתיים-אקולוגיים ומרכיבים חברתיים-כלכליים-פוליטיים. בהיבט התיאורטי הקורס פותח צוהר לאקו-פילוסופיה תוך הכרת תפיסות עולם מרכזיות הנוגעות למקומו של האדם בטבע, והכרת פיתוח בר-קיימא וקיימו·ת כרעיונות מרכזיים שמארגנים את הגישה החלופית לתפיסת הפיתוח המסורתית העומדת בבסיס המשבר הסביבתי.
לימוד הלכה למעשה של עקרונות הגידול של הגינה הלימודית הכוללת עצי פרי, שיחים, פרחים, גיאופיטים, גן ירק וצמחי תבלין ומרפא. בחקלאות המודרנית האדם מגיע ליבולי שיא ובמקביל משפיע על הסביבה באופן משמעותי. נבחן את ההיבטים השונים של מעורבות האדם בסביבה דרך נושא הצומח והחקלאות. הקורס מתייחס לגינה הלימודית כמעבדת חקר ומתבצעות עבודות חקר וניסויים תוך מעקב אחר התפתחות הצמחים, המזיקים והמחלות ובחינת הדרכים היישומיות להדברה ביולוגית טבעית.
הקורס עוסק בעקרונות בסיסיים בגינון טיפולי (horticultural therapy) וכולל את ההיבט התיאורטי והיבטים מעשיים של גינון טיפולי. הכרת נושא הגינון בצמחי נוי ותועלת כדרך להחלמה ולשיקום; חשיפה לדרכי הדרכה והוראה עם קבוצות אוכלוסייה שונות בגינון טיפולי, תוך התמקדות בילדים; הקניית ידע ומיומנויות בסיסיות בגינון, הכרת קבוצות צמחים מההיבט הטיפולי- תבלינים, ירקות, צמחי בית וצמחים מעוררי חושים. הכרת מוסדות בהם מתקיים גינון טיפולי בישראל.
החקלאות האורגנית היא חלק בלתי נפרד מתפיסת עולם אשר רואה את כלל החיים על פני כדור הארץ כיצירה אחת שלמה. לימודי תיאורטי של הפילוסופיה העומדת בבסיס הגישה האלטרנטיבית בחקלאות וסקירת יסודותיה כדי שנוכל להיות צרכנים טובים יותר. בין היתר נדון בסוגיות: האם אורגני הוא גם אקולוגי? מה בין חקלאות אורגנית והנדסה גנטית? האם לחקלאות אורגנית יתרונות בריאותיים? מהי קוסמטיקה אורגנית? ומה צופן לנו העתיד? תמונת מצב גלובלי ומקומי של החקלאות האורגנית.
הניטור וחשיבותו. חשיבות הניטור בקבלת החלטות הקשורות להגנה על הסביבה ובניהול אחראי ומושכל של משאבי הסביבה. הכרות עם כמה מן העקרונות והאמצעים לאיתור, זיהוי וניטור השפעות של פעילות האדם על מרכיבי הסביבה, איתור מקורות לזיהום והערכת תחומי השפעתם וחשיבותם היחסית. חשיפה לחלק מהאמצעים והמערך הקיים בישראל לזיהוי וניטור של מזהמים בסביבה – באוויר במים ובקרקע. כולל סיור לניטור מזהמים בנחלים.
הכרת וזיהוי מחלות ומזיקים בצומח והבנת מושגי יסוד באפידמיולוגיה על-מנת להגיע ליכולת פתרון בהדברת פגעים בדרך כימית, ביולוגית או משולבת (IPM-Integrated pest management). הכרת המחלות הפטרייתיות, הבקטריאליות והוויראליות החשובות בצמחים, ניתוח והבנת המרכיבים השונים המעורבים ביחסי גומלין שבין המזיק לצמח והכרת מנגנוני הפעולה של אמצעים שונים המשמשים להדברת מזיקים. הסתכלות הוליסטית על נושא הגנת הצומח תוך דיון בהשלכות של הגנת הצומח על בריאות הסביבה ומכאן התייחסות לגישות חלופיות להתמודדות עם מזיקי צמחים.
הכנת עבודה סמינריונית בעל פה ובכתב, שבה נדרש הסטודנט לחקור ולהציג נושא (לבחירתו) העוסק ביחסי גומלין אדם-סביבה. הכנת העבודה מהוה מסגרת הדורשת מהסטודנט: בחירת נושא והגדרת שאלת המחקר, חקירה עיונית ומעשית של הנושא תוך איתור וקריאת ספרות מקצועית ומדעית ושימוש במקורות מידע רלוונטיים, ניתוח ממצאים, ועיבוד הדברים לעבודה כתובה וערוכה לפי כללי הכתיבה המדעית בתחום מדעי הטבע. משלב למידה עיונית, עצמית והנחיה אישית. תכני הקורס העיוניים עוסקים בעקרונות מחקר וכתיבה אקדמית בזיקה למדעי טבע וסביבה.