תקצירי קורסים – החוג למקרא ולתרבות ישראל – מקרא
בקורס נשלב בין לימוד תולדות המחקר של המקרא לדורותיו ולגישותיו השונות לבין יישום והדגמה של השיטות והתיאוריות הללו בסיפורים מספר בראשית. כמו כן נתרגל קריאה הסיפורים בבראשית בסיוע כלים ספרותיים, כגון מילה מנחה, ריבוי פעלים, כינויי הגיבור, סצנת דפוס ועוד.
הקורס כולל קריאה צמודה של ספר יונה. ננסה ללמוד מהם המסרים של הספר? נתמקד במשפט הנבואי היחיד שבו: "עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת" (יונה ג 4). הקורס יציע שתי קריאות שונות של הבנת הנבואה הזאת, תוך השוואה לדמויות אחרות במקרא (אברהם ומשה) שעמדו בסיטואציה דומה (אברהם בסדום ומשה לאחר מעשה עגל הזהב) והגיבו בצורה אחרת מיונה.
תורת הגמול מניחה כי האדם מקבל גמול על מעשיו על פי הכלל "צדיק וטוב לו רשע ורע לו". המציאות מלמדת שלא תמיד קיימת התאמה בין השניים. איך מתמודדים עם הפער בין האמונה בתורת הגמול לבין המציאות? בקורס נבחן שאלות אלו על בסיס קריאה של ספר איוב. למתעניינים מומלץ לקרוא את ספרו של הרב קושנייר "מדוע קורים דברים רעים לאנשים טובים?" או על פי ניסוחו המועדף במקור בשפה האנגלית: When Bad Things Happen to Good People
הקורס יתמודד עם שני נושאים במקביל, האחד: איך כותבים עבודה עיונית בתנ"ך, והאחר: קריאה ספרותית של סיפורי האבות מנקודת המבט של זיקתם לארץ המובטחת. בעזרת סיפור חלום יעקב, בראשית כ"ח, נעקוב אחר נדודי האבות אל הארץ המובטחת וממנה.
הקורס כולל קריאה צמודה של מגילת אסתר ומגילת רות תוך כדי טיפול בשאלות יסוד הקשורות במגילות אלה. הסטודנטים ייחשפו ללימוד דרכים להבנת הסיפור המקראי בצורתו הנוכחית, תוך שימת הדגש על הזיקה בין הצורה לבין התוכן, ובין המבנה לבין התוכן. נוסף על כך נעסוק בדילמות העולות מקריאת המגילות אסתר ורות ומשילובן במקרא.
הקורס עוסק בספר שופטים ובתקופה המרתקת המוצגת בו. הסטודנטים יכירו את מבנה הספר ואת הסיפורים השונים והמעניינים על השופטים, בהם דבורה הנביאה, שמשון – גבורותיו ונשותיו, יפתח ובתו ועוד. במהלך הקורס יתוודעו הסטודנטים לתהליכים שהביאו ליצירת הספר ולהשקפות השונות בספר באשר לתקופה ולמנהיגות המיוחדת המיוצגת בספר תוך קריאה צמודה של הסיפורים.
הסטודנטים יכירו את ספרי העזר, הפרשנות, כתבי העת וספרי המחקר וכן מאגרי המידע הממוחשבים בתחום המקרא. הקורס נועד להקנות מיומנויות באיתור ובשימוש בכלים המדעיים הנ"ל באמצעות כתיבת תרגילים.
הקורס עוסק במחזורי הסיפורים על הנביאים מחוללי הניסים אליהו ואלישע. הסטודנטים יכירו את הסוגים השונים של הסיפורים על הנביאים ויתוודעו לתהליכים שהביאו ליצירת מחזורי הסיפורים ולשילובם בספר מלכים תוך קריאה צמודה של מקצת מן הסיפורים.
הקורס עוסק בחוק המקראי על קבציו השונים, במשמעותו העקרונית ובהתפתחותו לאורך הדורות. תינתן תשומת לב להבדלי ההשקפות המתגלים בין קובצי החוקים השונים בזיקה למוצאם ולזמנם. כמו כן נבחן את היחס שבין החוק והסיפור.
ספר בראשית גדוש בסיפורי אחים ואחיות המלווים בדרך כלל במאבקים מרים. נבחן את הסיפורים הללו ואת משמעותם ונעמוד על השאלה מדוע דווקא ספר בראשית מתאפיין בסיפורים מסוג זה. נחקור כמה מסיפורי האחים והאחיות באופן יסודי ונתחקה אחר ההיבטים השונים של סיפורים אלה ועל ההשקפות המגוונות העולות מתוכם.
הקורס הוא סדנה בקריאת המקרא שמטרתה לענות על צורכי השטח בנושא אוריינות המקרא. נתאמן בקריאה רהוטה של הטקסט המקראי תוך הסתמכות על טעמי המקרא ועל הניקוד. כמו כן נלמד להיעזר בסימני הטקסט ככלי פרשני.
מהו נס? מהי מאגיה? וכיצד נבחין בינותם לבין המיתוס המבצבץ מתוך השיח המקראי? נעקוב אחר הרמזים שהותירו כותבי המקרא בבקשם לעצב את עולם האמונות והדעות המרכיב את אמונתם כפי שרווחה בימי בית ראשון. נשקיף מעבר לטקסט המקראי אל ספרותם של חז"ל ונבחן באיזו מידה וכיצד נמשך השיח המקראי.
האומנם שלמה היה החכם באדם? מדוע נחפרה נקבת השילוח בירושלים? וכיצד חרס מלכיש ותעודה בבלית מלמדים אותנו על עצמנו? מרבית ימי המלוכה המתוארים במקרא מתחלקים בין ממלכת הדרום היא ממלכת יהודה לבין ממלכת הצפון היא ישראל. נתחקה אחר חיי החצרות ואחר חיי העם בין הצפון לבין הדרום. נעזר בטקסטים ההיסטוריים המקראיים בספר מלכים, בדברי הנביאים בכלל, בדברי ירמיה בפרט, ונחפש אחר מקורות חוץ-מקראיים במטרה לאשש את השערותינו.
השירה היא אחד מאופני ההתבטאות הנשגבים של רוח האדם. חיי הפרט קשורים בחיי החברה והעם, על שמחותיו ועל מכאוביו. נבחן מהם חייו של הפרט על רקע חיי הלאום כפי שהם משתקפים בשירת המקרא בין בשילובו ברצף הפרוזה בין בהצבתו כטקסט בודד.
כיצד עם שב לארצו? נבחן יחד את ספרות שיבת ציון המשקפת את חזרתם של היהודים ארצה מן הגלות ואת בניין הארץ. נתחקה אחר התהליכים החברתיים-פוליטיים-דתיים המעצבים את פני התקופה. ננתח מהם הקשיים שעמדו בפני שבי ציון ובפני מנהיגיהם כפי שהם נגלים לעינינו בטקסטים ההיסטוריים. נעמוד על הפתרונות שנקטו בנסותם להתמודד עם קשיים אלו. כל זאת תוך פיתוח קריאה ביקורתית בספרות ההיסטוריוגרפית המקראית בשיר, בסיפור ובנבואה.
"בראשית ברא": נאזין יחד לשיח המקראי על שלל קולותיו העולה מתוך סיפורי ספר בראשית. נבחן את תיאורי הבריאה המקראיים ושרידי מיתוס הפזורים בטקסט המקראי. נעקוב אחר התגבשות האנושות לכדי ציוויליזציה. נתחקה אחר מעלליהם של אבות האומה בהגיעם ארצה, האומנם "מעשה אבות סימן לבנים"? כמו כן נדון באתגר הניצב בפני המחנך בבקשו להורות את הטקסט המקראי. נעלה סוגיות ותהיות הנוגעות להוראת הטקסט המקראי, ומשמעו בשיח החברתי במסגרתו אנו פועלים ומחנכים.
הקורס משלב דיון אקדמי עם חוויה רגשית של קריאה במזמורי תהילים. ייחודו ספר תהילים מתואר מנקודת מבטו של האדם, הפונה ומודה לאלוהיו בסיטואציות שונות של חייו. הכותרת של הקורס מבטאת את ההנחה שבמזמורים באים לידי ביטוי אמונות ודעות ולא דעה אחת. ננסה להתמודד עלם הנחה זו באמצעות קריאה צמודה של הטקסטים, שיופיים ועוצמתם מלווים אותנו עד היום.
הקורס עוסק בפרשנות המסורתית למקרא. התלמידים יכירו את הרקע לצמיחת פרשנות הפשט בימי הביניים ויתוודעו לדרכי הפירוש של הפרשנים השונים, בעיקר רש"י, רשב"ם וראב"ע. הקורס מתמקד בפרשנות לסיפור אברהם ושלושת המלאכים בבראשית יח ובאמצעותה בשיטות הפרשנים וייחודם.
האומנם נכבשה ארץ ישראל בידי עם ישראל? שאלה פוליטית זו המעסיקה אותנו כחברה עד ימינו תיבחן לאור שלביה הראשונים. נבדוק את שניתן ללמוד על ההיסטוריה של עם ישראל במהלך התיישבותו בארץ כנען. נבחן תיאוריות שונות הדנות בתהליכים החלים בהיסטוריוגרפיה המקראית לאור התיאור המקראי של כיבושי הארץ בספר יהושע ולאור ממצאים חוץ-מקראיים.
הקורס יכלול סקירה על הפרשנות היהודית למקרא מראשיתה ועד לתום תקופת ימי הביניים, וכן דיון בביטויים הכללים ובמונחים האופייניים לפרשנות המקרא. חלקו השני של הקורס יתמקד בדוגמאות לפירושים של פרשנים אחדים מתקופת ימי הביניים ובראשם רש"י וראב"ע, ובשיטותיהם הפרשניות.
הסטודנטים יחשפו ללימוד דרכים להבנת הסיפור המקראי ב"צורתו הנוכחית", תוך שימת דגש על הזיקה בין ה"צורה" וה"תוכן", בין ה"מבנה" וה"משמעות". יודגשו דרכי עיצובו של הסיפור המקראי תוך הכרת המונחים הבסיסיים בחקר ספרות המקרא והיכולת ליישם אותם בתהליך קריאת סיפור במקרא. נדגים את הגישה האומרת שמתאפשרת יותר מ"קריאה אחת" [=הבנה אחת] של הטקסט. כמו כן נעסוק במרחב שבין הכתוב לבין הקורא.
עיקרם של הספרים שמואל ומלכים ודברי הימים עוסק בתקופה אחת – ימי המלוכה. הספרים שמואל ומלכים מציגים תיאור אחד של המאורעות, ואילו ספר דברי הימים מציג תיאור אחר של המאורעות. השוני בין התיאורים מעלה את שאלת המהימנות ההיסטורית של התיאורים וכן את שאלת המטרות של הכותבים. בקורס ייבחנו סוגיות מן הספרים השונים ויידונו שיטות הכתיבה, המגמות והיחס בין התיאורים השונים.
הנביא ירמיהו פעל בשנים האחרונות של ממלכת יהודה. התקופה היא תקופה של משברים מדיניים ותמורות בינלאומיות. הנביא מתייחס בנבואותיו למאורעות החיצוניים ואף להיבטים פנימיים – דתיים וחברתיים. נבואותיו של ירמיהו הועלו על ספר ובספרו ניתן למצוא את הנבואות ולצדן סיפורים על חיי הנביא. בקורס נבחן את הנבואות ואת העמדות שירמיהו מבטא וכן את הסיפורים על הנביא לאור המאורעות הדרמטיים שליוו את התקופה.
נאפיין את כלי המחשוב העומדים כיום לרשותו של החוקר, המורה והסטודנט המבקשים להעמיק בחקר המקרא. ניישם את שיטות העבודה בטקסטים ממגוון הז'אנרים המקראיים ככלים המסייעים במחקרם.