תקצירי קורסים – החוג לחינוך מיוחד
קורסי ליבה
בקורס נעסוק בגישות מרכזיות אשר השפיעו על מחשבת החינוך המיוחד מהיבט היסטורי, פילוסופי, חברתי, הומניסטי וחינוכי. בדיונים ביקורתיים נעלה שאלות, תהיות וספקות בנוגע לסוגיות הקשורות לתהליכי השמה ושילוב של ילדים עם צרכים נוספים במסגרות חינוך, נעסוק בניתוחם של חוקי החינוך המיוחד והשילוב ובהשלכותיהם החינוכיות.
קורס זה עוסק בהכרת מאפיינים ייחודיים של מגוון אוכלוסיות עם צרכים נוספים. במהלך הקורס נעמיק את הידע הנוגע לאפיונים הייחודיים של האוכלוסיות השונות וכן לתפקידנו כאנשי חינוך במפגשי חינוך והוראה.
קורס זה עוסק במקום החיוני שהשפה ממלאת בחיי האדם בכלל, ובחיי ילדים/נערים אשר מראים התפתחות לא טיפיקאלית של שפה בפרט. נערוך היכרות עם אפיוני השפה, רכיביה ותופעות בולטות ברצף ההתפתחותי, החל מגיל הרך ועד סוף שנות בית הספר. מבט על ההתפתחות האופיינית יספק נקודת מוצא להבנת תופעות אשר עלולות להצביע על קשיים או אתגרים בהתפתחות התקשורתית והשפתית של הילד. כמו כן, תהיינה התייחסות לקידום השפה והתקשורת מתוך מודל סוציו-תרבותי.
קורס זה הינו קורס מבוא בנושא לקויות למידה. הקורס יסקור את ההגדרות והמאפיינים של לקות למידה כמו גם את דרכי ההתמודדות של תלמידים שיש להם לקות למידה.
בקורס זה נעסוק בסוגיות שונות שעולות בעקבות התחזקות והתרחבות המגמה של שילובם של תלמידים עם מוגבלויות במערכת החינוך ה"רגילה". הקורס עוסק בסוגיות הקשורות לתלמידים – הן המשולבים והן ה"קולטים"; למורים, שהכשרתם לחינוך הרגיל והם מלמדים בכיתות משלבות ולצוות הטיפולי העובד עם התלמיד; למערכת הבית-ספרית – תוך התמקדות במסגרות החינוך הרגיל ולרעיון השילוב עצמו באמצעות בחינת היתרונות והאתגרים הקשורים ביישומו.
קורס זה עוסק בהכרת תיאוריות וגישות המהוות בסיס לתהליך הלמידה המתווכת ויישומן במעגלי חיים שונים תוך התמקדות בחינוך ובהוראה. בקורס נדון בתיאוריה הקוגניטיבית של פיאז'ה, בתיאוריה החברתית-תרבותית של ויגוצקי ובתיאוריה של פויירשטיין על כושר ההשתנות הקוגניטיבי-מבני.
סטודנטים בקורס זה ילמדו על מספר הפרעות אשר הם עשויים להיתקל בהם בכיתה. בקורס נלמד על הפנומנולוגיות הנפוצות ושיטות הקלאסיפיקציה של קבוצות התסמינים הנפוצות כמו גם הבנת קשייהם של ילדים תוך שילוב גישות ביולוגיות, חברתיות-תרבותיות, קוגניטיביות, התנהגותיות, משפחתיות ופסיכודינאמיות. הסטודנטים ילמדו כיצד לזהות תופעות אלו בכיתה וכיצד להתמודד איתן ברמה הראשונית כמורים. מעבר לכך הסטודנטים ילמדו על שיטות הטיפול אשר נחשבות ליעילות ביותר בהפרעות השונות. בקורס ישולבו תיאורי מקרה של ילדים ונוער.