תקצירי קורסים – המסלול ללימודי חינוך בלתי פורמלי
הסדנה היא "השער" ללימודים במסלול הסדנה ותעסוק בבחינת החינוך הבלתי-פורמלי מנקודת מבט תיאורטית ומעשית. מטרת הסדנה היא הכרות עם החב"פ וייחודו תוך ניתוח מטרותיו, מאפייניו ,תפקידיו, מבנהו הארגוני, דרכי פעולתו וקהליו בחברה הישראלית. הסדנה כוללת מפגשי למידה קבוצתיים (בחלקם פנים אל פנים במכללה ובחלקם בזום), למידה עצמית ומפגשים עם מרצים אורחים (בזום). ההתנסות המעשית תתמקד בלימוד והכרות עם המסגרות והתוכניות בשדה החינוך הבלתי-פורמלי, באמצעות מפגשים עם בעלי תפקידים/אורחים בארגונים שונים.
החינוך הבלתי פורמלי מציב אלטרנטיבה פילוסופית, ארגונית ומעשית לחינוך פורמלי. טיבה המשתנה והמורכב של האלטרנטיבה הזו יעמוד במרכז הקורס. הקורס עוסק בהלך הרוח הבלתי פורמלי ואת האלטרנטיבה שהוא מציב לתפיסה החינוכית הפורמלית ובהיכרות עם המאפיינים הפנימיים של החינוך הבלתי פורמלי. כמו כן, הקורס מקשר בין תפיסות בלתי פורמליות לבין היישומים המורכבים שלהן, הלכה למעשה ושואף לסייע בתהליך פיתוח עמדה חינוכית עצמאית. בחלקו האחרון של הקורס נדון בחינוך הבלתי פורמלי כפי שהוא מציב את עצמו בפני שלוש אפשרויות של מעשה בעולם: קונפורמיזם, אינדיבידואליזם ומרד.
הקורס מוביל להכרות עם השפה החזותית-יצירתית כשפה המסייעת בתהליך החינוכי בכלל ובחינוך הבלתי פורמלי בפרט. הקורס בנוי על ידי מערכת של סדנאות יצירה המתמקדות במתודות, טכניקות ותכנים שונים. מטרת הקורס היא הקניית כלים בסיסיים לסטודנט (המחנך) להגברת התודעה של כוחה החינוכית של היצירה. החוויה היצירתית גורמת אצל המחנך, לשחרור ולגילוי של דרכי הוראה/הדרכה שונות בעבודתו. הקורס משלב באופן מקביל את הדיון התאורטי והיישום היצירתי. הדיון התאורטי מתבסס על הכרות עם הגישות השונות בתחום של החינוך האסתטי והחינוך דרך אמנות. העשייה מתבססת על התנסות בטכניקות ומתודות באמנות המתאימות להפעלות חינוכיות. התמקדות ניתנת בתהליך היצירתי האישי והקבוצתי, בתכנון ובהשלכות החינוכיות.
בחינוך הבלתי פורמלי למידה משמעותית מתרחשת באמצעות חוויות מגוונות והמשגתן בקבוצה. ה"מתודה" היא הדרך בה הלמידה מועברת, מתרחשת ומופנמת וקיימות דרכים רבות בהן ניתן להעביר מסרים, חוויות לימודיות ומשמעויות. בקורס נלמד, נחווה וננתח דרכים שונות ומגוונות להעברת למידה משמעותית ושילוב עקרונות החינוך הבלתי פורמלי וכללי האתיקה במהלך העברתן. תוכן הלמידה יהיה מגוון ויכלול גם את סוגיית ההטרוגניות החברתית המאפיינת את החברה שלנו כפי שהיא באה לידי ביטוי בהרכב ובמפגש הקבוצתי. בדרכים שונות ומגוונות ניגע בשאלות של אמביוולנטיות, שייכות קבוצתית, פערים בחברה, והמעבר ממצב של ריבוי תרבויות למצב של גישה רב-תרבותית.
סדנה שנתית ללימוד מיומנויות בסיסיות והתנסות בהנחיית קבוצות. במהלך הקורס נחשפים הלומדים למושגים ותהליכים מתחום העבודה הקבוצתית, תוך לימוד תיאורטי ופיתוח מיומנויות וטכניקות הנחייה. לצורך הכשרתם הלומדים מתנסים בתהליכים קבוצתיים ובהנחיית עמיתים בקבוצה הלומדת, ובהנחיית קבוצה קצרת טווח בשדה, בתוספת הדרכה אישית מעבר לשעות הקורס. מטרת הקורס לאפשר לסטודנט/ית המתמחה בחינוך החברתי-קהילתי להתנסות וללמוד על חשיבותה, תפקידה ודרכי פעולתה של קבוצה, במגוון של אוכלוסיות.
פדגוגיה פרוגרסיבית הינה שם כולל למגוון גישות חינוכיות אשר המשותף ביניהן הוא ביקורת כלפי החינוך המסורתי והעמדת אלטרנטיבה פילוסופית, וברוב המקרים גם מעשית לאופן החינוך הקיים. בקורס נכיר את סוגי הביקורות השונות שמעלה הפדגוגיה הפרוגרסיבית כלפי מערכת החינוך הקיימת, ואת האלטרנטיבות השונות שהיא מציעה, על נקודות השוני והדמיון בניהן ועל האפשרויות והמגבלות של מימושן.
שדה החינוך החברתי/קהילתי מציב אתגרים רבים בעולם המודרני. הסביבה מהווה מבחינה זאת אתגר גדול להתבוננות וללמידה. עובדי קידום נוער, מערכות החינוך הבלתי פורמליות ומחנכי פנימיות צריכים לסגל כלים ומיומנויות מקצועיות על מנת לעבוד ולתרום לפתוח הקהילתי ולקדום איכות החיים. מעורבות האזרחים/הלקוחות מהווה מבחינה זאת, אתגר למידה גדול. הקורס יקנה ידע תיאורטי המהווה בסיס לפתוח התערבויות בפרקטיקה בהמשך.
מטרת הקורס להקנות כלים תיאורטיים ומעשיים להכרת הפעילות בארגונים והסביבה הארגונית. הקורס יעסוק בפיתוח חשיבה ביקורתית על 'ההתנהגות הארגונית' ברמת הפרט, הקבוצה והארגון תוך יישום תיאוריות מובילות בתחום. בקורס יוקנו מושגים בסיסיים בנושאים הרלוונטיים להתנהגות עובדים ומנהלים בארגונים (וספציפית ארגונים מתחום החב"פ), תוך ניסיון ליישם מושגים אלה על אירועים מתוך חיי העבודה. תכנים: אסכולות ניהול, חזון ומטרות, תרבות ארגונית, מבנה ארגוני וסביבה, סמכות – כוח ופוליטיקה בארגונים, מנהיגות וניהול, מוטיבציה.
סדנת הגמר מהווה מסגרת עבור ההתנסות המעשית בשנים ב'–ג', ומטרתה לפתח את היכולת האישית של הסטודנטים במיומנויות מנהל, תכנון חינוכי-קהילתי, דרך ביצוע פרויקט אישי בשדה החינוך הבלתי פורמלי. שלשה תחומים מהווים את המסד התיאורטי והמעשי של הקורס: קהילה, ניהול ותכנון פדגוגי. בהתאם, הסדנה מלווה על ידי מרצים מהתחומים הללו, ועל ידי מנחה קולט בארגון בו מתבצע הפרויקט. מבנה זה מאפשר לסטודנט להיחשף לשלושה תחומי דעת, לשלב את התובנות השונות שלהם לכדי פרויקט מעשי אחד ולהכיר דרכי הנחיה ותיווך מגוונים.
בקורס זה נבחן את הנושא של מעורבות הורים בחינוך ילדיהם הן בחינוך הפורמלי והן בחינוך הבלתי פורמלי. בשנים האחרונות ישנה הסכמה בין חוקרים, קובעי מדינות ואנשי חינוך, שמעורבותם של ההורים בחינוך ילדיהם חיונית להבטחת חוויה לימודית טובה ומוצלחת. אך לעתים נוצר קרע ביחסי מערכות חינוך-משפחה ביחס למטרות החינוך, מעורבות ראויה של הורים ועוד. הקורס מציג תפישות ומושגים במעורבות הורים על כל מורכבותה. נעסוק במושגים כמו עבודת חינוך משלימה והון תרבותי ורגשי של הורים, נלמד כיצד תפיסות של גידול ילדים נבדלים בין קבוצות שונות ונשאל מה המשמעות של נורמות של הורות בת זמנינו עבור מערכת החינוך?
הקורס יעסוק בסוגיות הנוגעות לתהליכי שינוי והמשכיות תופעות חברתיות שונות הנובעות ממאפייניה של החברה הישראלית. בקורס נציג ונדון באירועים ופרקים נבחרים בביוגרפיה של החברה בישראל, ויעשה בהן שימוש על מנת להעמיק ולחשוב מחדש על סוגיות הרלוונטיות לחיים בישראל כיום. נתייחס להתפתחויות שעברו קבוצות שונות הן בראייה שלהן את עצמן והן בראייתה של החברה הישראלית אותן ונעמוד על הקשר בין שתי נקודות המבט. נקשר בין תהליכי ההמשכיות והשינוי של קבוצות בחברה הישראלית לבין תהליכים ומגמות בינלאומיים שהתרחשו בתחומים דומים ונבחן האם ישנן השפעות הדדיות בין קבוצות. נתבונן על התופעות וההתפתחויות בראי הסוציולוגיה הביקורתית ונוסיף לה פרספקטיבה השוואתית, בין תקופות שונות ובין התופעות המקומיות לגלובליות תוך הדגשת ייחודיותה של החברה הישראלית.
עוגיות
אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.
מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.
על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.