תקצירי קורסים – המסלול להכשרת מורות ומורים להוראה בבית הספר היסודי
(2 ש"ש לסדירים, 1 ש"ש לאקדמאים)
הקורס עוסק במכלול תפקידיו ותפקודיו של המורה בצד ההוראה הישירה של תחומי הדעת. המורה משמש כמנהיג חברתי בכיתתו ובבית הספר, תוך טיפוח אקלים חברתי של סובלנות ואכפתיות ותוך פיתוח אוריינות ארגונית. השיעור מתקיים בבית הספר ובכך מאפשר למשתתפים בו לערוך היכרות מעמיקה עם המבנה הארגוני של בית הספר, תפיסות חינוכיות, נהלים, ארגון הסביבה הלימודית ותכנון למידה-הוראה והערכה כמו גם מעורבות בשלבים של תכנון שיעור ביצועו והערכתו.
ההתנסות בבית הספר מהווה את לב העשייה החינוכית בעת ההכשרה. השהות בבית הספר מאפשרת היכרות מעמיקה עם חיי בית הספר. הסטודנטים נמצאים בכיתה ומלווים על ידי מורה מאמן שתפקידו לסייע, לצפות, ולחנוך את הסטודנטים בעבודתם המעשית. ההכשרה המעשית של הסטודנטים מתמקדת בתהליכי תכנון, הפעלה והערכה של יחידות לימוד בדגש על הדיסציפלינה; תכנון, ביצוע והערכה של פרויקטים; היכרות עם התפקידים השונים של המורה בבית הספר: עבודת צוות, מפגשי הורים, ניהול תקשורת עם בעלי תפקידים בארגון ומחוצה לו.
הקורס עוסק בהיבטים מעשיים של ניהול תקשורת בין-אישית עם לומדים, הורים ועמיתים לעבודה. מיקוד בנושאים אלו יאפשר דיון בכלים ליצירת אקלים מיטבי בכיתה, שמהווה תנאי הכרחי להוראה וללמידה משמעותיים. חלק חשוב מן הקורס מוקדש לפיתוח מיומנויות לתקשורת בין-אישית יעילה, לחסמי תקשורת ולסגנונות שונים של תקשורת המשפיעים בין השאר על הנהגת כיתה והתמודדות עם קונפליקטים שונים, כמו גם אלימות והפרעות משמעת.
הסדנה עוסקת בהיבטים הקשורים בהתפתחות האישית והמקצועית של משתתפיה כאנשים, כלומדים וכמורים בעתיד ומאפשרת התבוננות מעמיקה בתכנים הקשורים בניהול עצמי אישי ומקצועי. הסדנה דינאמית וחווייתית ומתנהלת ברוח הפסיכולוגיה החיובית והגישה הקוגניטיבית-התנהגותית שמבוססת על חמישה עקרונות: מודעות עצמית, מסוגלות אישית, יעילות, גמישות ותלות הדדית. הסדנה משלבת בין התנסות חווייתיות והמשגה תיאורטית.
הקורס מלווה את התנסות שנה א'. הסטודנטים להוראה חוזרים למערכת החינוך לאחר שנים רבות של היכרות קרובה עימה כתלמידים. ראייתם את המערכת ספוגה במטפורות, חוויות אישיות ונרטיביים המזינים את אמונותיהם ותפיסותיהם החינוכיות. עולם פנימי זה משמש כמסננת או כמשקפת דרכה מתגבשת תפיסת התפקיד של המורה לעתיד. מטרת הקורס היא לחשוף את האמונות והדימויים האישיים עם תפיסות רחבות של השקפות חינוכיות ותהליכי הוראה למידה עדכניים.
הקורס עוסק בחשיפה לעקרונות ולגישות בהוראת החשבון תוך הדגמת תוכני הלימוד של כיתות א'–ב' בבית הספר היסודי. במהלך הקורס תקודם הבניית ידע מתודי, וייחשפו כלים דידקטיים להוראת החשבון בכיתות א'–ב'. הקורס נסמך על ההתנסות המודרכת בכיתת האימון ועל תיאוריות מן הספרות המקצועית.
מטרתו המרכזית של קורס זה היא להכשיר סטודנטים להורות ולפתח את השפה הכתובה בקרב לומדים צעירים. הקורס יכלול היכרות עם מאפיינים התפתחותיים של תהליך רכישת השפה הכתובה בזיקה לתיאוריות למידה, תכנים דידקטיים הנגזרים מהידע העיוני, סוגיות ודילמות מרכזיות הקשורות לתחום הוראת השפה הכתובה וכן היכרות עם תכנית הלימודים בחינוך הלשוני ושיטות קריאה נפוצות.
(1 ש"ש לסדירים)
קורס המלווה את ההתנסות בהוראה בכיתות א'–ב' ומתמקד במעבר בין המעשה לתיאוריה בסביבת הלמידה האותנטית של המורה-בית הספר. תכני הקורס יכללו היכרות עם המאפיינים הייחודיים של כיתה א', הכרת מאפייני הסביבה הלימודית ורכיביה והכרת המורכבות של תהליכי הוראה למידה. כל זאת, מתוך השקפות עדכניות להכשרת מורים הרואות במקצוע ההוראה מקצוע פרקטי-רפלקטיבי.
(2 ש"ש לאקדמאים)
הקורס עוסק בהוראת אסטרטגיות למידה ללומדים צעירים. הקורס מונחה מרחוק אך כל המטלות מכוונות ליישום מעשי בבית הספר. הקורס משלב העמקה תיאורטית בלמידה עצמית מונחית, בתכנים הקשורים בלמידה ובחשיבה ובדרכים לטפח מיומנויות ואסטרטגיות אלו בכיתה. המפגש עם תכני הקורס מאפשר למשתתפים בו להפעיל שיקולי דעת מושכלים בבחירת אסטרטגיות להוראה, למידה וההערכה.
הסמינריון יוקדש להנחיה והדרכה קבוצתית ופרטנית בעיבוד, בניתוח הנתונים וכתיבת העבודה הסמינריונית. המחקר יתמקד באחת מסוגות המחקר האיכותני (אתנוגרפיה, מחקר נרטיבי, חקר מקרה, מחקר פעולה). ניתן לבסס את המחקר על ראיונות בלבד (מחקר נרטיבי), על תצפיות וראיונות (כמחקר אתנוגראפי וחקר מקרה), וניתן לבצע ולחקור התערבות מצומצמת (מחקר פעולה). המחקר יכול להיערך בשדה ההתנסות המעשית או בשדות אחרים.