פרויקטים בינלאומיים
פרויקט פרוטיץ (PROTEACH) מתמקד במהותו במורים חדשים, קרי: מורים הנמצאים בתקופת ההתמחות או בשנה הראשונה לעבודתם.
לפרויקט מספר מטרות עיקריות:
(1) שיפור איכות המורים והגננות החדשים;
(2) שיפור תהליכי הקליטה שלהם במוסדות החינוך;
(3) העלאת שיעורי ההתמדה של המורים והגננות בהוראה ובחינוך;
(4) עידוד היוזמות של מורים חדשים במטרה להרחיב את השפעתם בכיתה ובארגון החינוכי;
(5) למסד את שיתופי הפעולה בין המוסדות האקדמיים לבין מוסדות החינוך וגורמי הרשות והמחוז במטרה לקדם את השתלבותם של מורים וגננות, בראשית דרכם, במערכת החינוכית בארץ.
בפרויקט שותפים סגלים משש מכללות אקדמיות להוראה ומכון מופ"ת, משרד החינוך ורשויות מקומיות לצד מעורבות של הנהלות מבתי הספר ודרגי פיקוח מן המחוזות המעורבים בבתי הספר ובגנים.
על מנת להשיג את היעדים שהוגדרו הוקמו מסגרות תמיכה המכונות חממות (MIT’s-Multiplayer Induction Teams) הנמצאות בתוך בתי הספר או ברשויות ובמרכזים לפיתוח סגלי הוראה (פסג"ה). מטרתן הממוקדת לספק מענה לצרכים ולקשיים של מורים חדשים, לעודד התערות והשתלבות בתרבות הארגונים, לקדם שינויים ויוזמות פדגוגיות של מורים חדשים ולהגביר את מעורבותם והשפעתם בבתי הספר ובגנים. הפרויקט מלווה בסיוע אקדמי של האיחוד האירופי, באמצעות סגלים אקדמיים מארבע ארצות: אוסטריה, אנגליה, אסטוניה ורומניה. הסגלים המגיעים מאוניברסיטאות הפועלות באיחוד חולקות את ניסיונן, מייעצות ובוחנות, יחד עם סגלי המוסדות האקדמיים בארץ, רעיונות אסטרטגיות פעולה לקידום ההקמה ושיפור של החממות ברחבי הארץ. חילופי הידע נעשים בנסיעות ובביקורים הדדיים המתקיימים בין דרגי ההוראה, מקבלי ההחלטות, הסטודנטים להכשרה והמורים המתמחים והחדשים המעורבים בתהליך.
מתוך: עמנואל וחובריה (2018), מתווה תכנית הערכה לפרויקט PROTEACH, מכון מופ"ת.
- קהילה לומדת, שיתופיות ויצירתיות – כנס בנובמבר 2017 במסגרת פרויקט פרוטיץ
- סיכומים, מחקרים ומאמרים שנוצרו במסגרת פרוייקט PROTEACH
מובילות הפרויקט במכללה האקדמית בית ברל: ד"ר אורית דהן, ד"ר רימונה כהן ובלי לודמיר מרם.
הפרויקט בשיתוף פעולה עם רשות המחקר.
פרומנטורס הינו פרויקט בינלאומי ייחודי מטעם ארסמוס+, המתמקד בפיתוח של דגמים עדכניים של חונכות והכשרה לחונכות וליווי למתמחים ולמורים וגננות חדשים, בשלב הכניסה להוראה, במסגרת ה"חממה".
השותפים לפרויקט הם ארבע אוניברסיטאות מאירופה (פינלנד, בריטניה, רומניה ופולין) ועשר מכללות מהארץ, שיחידת פורשים כנף במכללה האקדמית בית ברל היא אחת מהן, בשיתוף רשות המחקר.
זהו פרויקט המשך ונדבך נוסף לפרויקט ProTeach והוא צופן בחובו הזדמנויות מרתקות לפיתוח מקצועי ולשינויים בתחום החונכות בארץ. הפרויקט התחיל באמצע ינואר 2020 ויימשך שלוש שנים.
סגל הפרויקט כולל מנחים וחוקרים מיחידת פורשים כנף ביחד עם סגל מרצים שהם חוקרים ואנשי פרקטיקה מסגל המכללה. מנהלות הפרויקט הן ד"ר אינה בן אורי וד"ר רימונה כהן.
- אתר פרומנטור ProMentors (אתר המכללה – אנגלית)
- אתר פרוטיץ' PROTEACH
- סגל פרויקט ProMentors במכללה האקדמית בית ברל
- חממה לעובדי הוראה בראשית דרכם המקצועית
- סמינר מקצועי בפינלנד, אוקטובר 2021
- סמינר לובלין, מאי 2022
- סמינר אקסטר, אנגליה, מאי 2023