לקראת שנת ההתמחות – שאלות ותשובות
ההתמחות (הסטאז') נקבעה כחובה בחוזר מנכ"ל כבר משנת 2000, מיועדת לכלל המורים, הגננות, עובדי חינוך וקהילה ברחבי הארץ. תכליתו: לקדם צמיחה מקצועית ומתן רישוי לגננות, מורים ועובדי חינוך וקהילה מתחילים, עם סיום מוצלח של שנת ההתמחות (הסטאז') והשתלבות מיטבית במערכת החינוך והקהילה.
גננת/מורה חונך/ת הינו/ה עובד/ת חינוך מנוסה המסייע/ת בתהליך הקליטה וההשתלבות בשנה הראשונה בהוראה. הגננת/מורה מצופה לעבור הכשרה לתפקיד ולבצע חניכה בתחום הרגשי, החברתי והמקצועי. כמו כן, נדרש/ת לבצע תהליכי הכנה, תצפית ומשוב בהוראה, כחלק מתהליך לקידום ולשיפור איכות ההוראה ולהליך ביצוע ההערכה מעצבת ומסכמת, במהלך הרישוי להוראה בשנת התמחות (סטאז'). עובדי חינוך וקהילה מלווים ע"י מנחה חונך/ת מטעם הארגון לקליטה מיטבית בארגון.
ההתמחות מחייבת העסקה של שליש משרה לפחות בחצי שנה לפחות (לא חייב ברצף) מינימום לתקופת התמחות שלושה חודשים (כלומר שתי חופשות לידה מוכרות להתמחות). תקופה של פחות משלושה חודשים לא מוכרת להתמחות.
היקף העבודה הוא שליש משרה מתוך משרה של 36 שעות הוראה ב"אופק חדש" (12 שעות שבועיות). בתוכן לעתים כלולות 8 שעות הוראה, 4 שעות פרטניות ושעות שהייה.
רק במקרה של חופשת לידה ניתן לעבוד שלושה חודשים חופשה ראשונה ועוד שלושה חודשים חופשה שניה. שישה חודשים ברצף חיוניים לדרישות הסטאז'. ההקפדה על שישה חודשים מלאים קריטית לקבלת אישור לביצוע סטאז'.
כן, החונך/ת מקבל/ת שכר דרך תלוש המשכורת (2.4% על כל חניכה של מתמחה ועד שלושה חונכים – 7.2%). גמול החניכה נחשב לגמול תפקיד במערכת החינוך בארץ. יש מכוונות לכך שהחונכים גם יבצעו הכשרה מוסדרת לביצוע תפקידם. ההכשרה נעשית בקורס לגננות/מורים חונכים במוסדות האקדמיים או בקורסי חונכים בחממות, הקורסים מיועדים לגננות/מורים עם לפחות 4 שנות ניסיון בהוראה.
כל מוסד חינוכי שיש לו סמל מוסד ומאושר על ידי משרד החינוך, ניתן לעבוד בו בשנת ההתמחות. גופים אחרים, כגון עמותות, חייבות באישור משרד החינוך והכרה מוסדרת במעמד זה (באמצעות רשימות לגבי "מסגרות מאושרות לסטאז'" מטעם משרד החינוך – אגף התמחות וכניסה להוראה).
ניתן לעבוד ברשויות רק אם הרשות ניגשה ל/קול קורא" למסגרות נוספות לסטאז' בנושא ואושרה על ידי משרד החינוך במעמד זה. המסגרות המאושרות לסטאז' מפורסמות באתר התמחות וכניסה להוראה במשרד החינוך וכל שנה הרכב המסגרות עשוי להשתנות ומותאם לאותה שנה.
הערכות מבוצעות בשתי נקודות זמן: הערכת מעצבת באמצע השנה (אמצע ינואר לעתים עד אמצע פברואר). היא מבוצעת על-ידי מורה חונך/ת, מנהל/ת ושיתוף המתמחה, באמצע השנה, מילוי הטופס נעשה באופן ידני ותכליתו לקדם משוב, בעקבות תצפיות בשיעורים, לשיפור ביצועים אישי בגן או בבית הספר, לצד קידום תהליכי למידה ושיפור בסדנה (בקמפוס ובחממה). הערכה מסכמת, מתבצעת בסוף השנה. היא מבוצעת באופן ממוחשב ומלווה בעדויות תומכות של שלוש תצפיות המצורפות לדיווח מסכם ולחוות דעת והמלצות של מפקח/ת (בגיל הרך) או מנהל/ת, יחד עם חוות דעת של חונך/ת ומתמחה בבית הספר, לגבי מתן משוב עצמי על ההוראה לאורך השנה. החלק המסכם משוגר למטה משרד החינוך כולל חוות דעת לעמידה בהצלחה בדרישות הסטאז' או אי עמידה בדרישות אלה.