תכנית מחו"ג - פתרון בעיות במתמטיקה בשימוש גיליון אלקטרוני לכיתות ד-ו
עקרונות מנחים בתכנית
- פיתוח תהליכי חשיבה, רפלקציה ותקשורת.
- עבודה בסביבת חקר (פתרון בעיות, תהליכים, תכונות וקשרים).
- פיתוח תובנה מספרית וטיפוח חשיבה מתמטית (התמצאות מתמטית – יישום של ידע).
- עידוד תהליכי חקר והכללות (חקר נתונים)
- פיתוח כשרים גיאומטריים, חקירת צורות, וקשרים לוגיים בין עובדות גיאומטריות.
- קישור לחיי היום-יום.
- הדגשת הצורך בהנמקה והסבר כחלק מפתרון בעיות.
- פתרון בעיות כאמצעי להבנת המושגים המתמטיים.
ייחודיות התכנית - הגישה הפרויקטלית
התפיסה הפדגוגית שבבסיס הפעלת הפרויקט בכיתות היא של פעילויות מודולריות ארוכות טווח (פרויקטים). כל אחד מהפרויקטים מורכב ממספר פעילויות מדורגות. קיימת אפשרות לבצע חלק מהפעילויות או את כולן. העבודה יכולה להיעשות במסגרות זמן גמישות, בצוותים או כבודדים על-פי בחירה.
פעילויות אינטראקטיביות
הגיליון האלקטרוני מובנה בתוך הפעילויות עצמן, והתלמיד עובד עמו בשלבים שונים של המשימה. התהליך כולו מתבצע על צג המחשב, והתלמיד איננו נזקק לחוברות. גישה זו עושה את הגיליון האלקטרוני לחלק מסביבת הלמידה הטבעית של הלומד: אליו הוא מכניס את הנתונים, ובו הוא מבצע את תהליך החקר. במידת הצורך יכול הלומד לקבל הדרכה או רמז, שיסייעו לו בהכנה וארגון של התשתית הנחוצה לצורך ביצוע המשימה.
כל פעילות מקושרת לתמיכה, המאפשרת ללומד בכל רגע ורגע לשחזר כל מיומנות של הגיליון לה הוא נזקק בזמן ביצוע המשימה. ניתן לקרוא הסבר וכן לצפות בהדגמת המיומנות הנדרשת בסרט וידאו המלווה בהסבר קולי.
סביבה לימודית רב-ממדית
סביבת הלמידה המוצעת ללומד מאפשרת שבירת מסגרות זמן, תקשורת אינטרנטית לאיסוף נתוני אמת, דיאלוג בין תלמידים וחקר שיתופי בסביבת מחשב- הגיליון האלקטרוני והאינטרנט ומתאימה למסגרות למידה שונות כגון פעילות קבוצתית או פעילות של זוגות במסגרת כיתתית.