מילון תקשורת חזותית
איכות של שלמות המושגת באמצעות שימוש יעיל במרכיבים ובעקרונות של עיצוב. נוצרת כשיש איזון בין הרמוניה לבין גיוון. הרמוניה מחברת בין כל החלקים, ליצירת שלם; גיוון מוסיף עניין חזותי לשלם האחיד הזה.
פירוש חזותי ליצירה טקסטואלית, שמטרתו לשפוך עליה אור. האיור יכול להופיע בכל טכניקה חזותית (ציור, צילום, קולאז', מונטאז' ועוד), והוא מבאר את הטקסט באמצעות המחשה, הדגמה, הרחבה או עיטור.
ענף מענפי הפילוסופיה הקשור לחקר החושים, והתכונה הבסיסית הנחקרת בו היא היופי. החוויה האסתטית בעיקרה היא עונג חסר אינטרס מהתבוננות בטבע או ביצירה אנושית, מבלי לפרק את מושא ההתבוננות לפונקציות שלו.
האדם הוויטרובי – לאונארדו דה-ווינצ'י. רישום שהביא לשיא את מחקרו של דה-ווינצ'י בנושא גוף האדם ובישר את תחילת הרנסנס האיטלקי, הרישום מסכם את מחקרו בנושא פרופורציות בין איברי הגוף ובין מרכיבים שונים בטבע. דה-ווינצ'י מוצא קשר ישיר בין יופי ופרופורציות.
מערכת מלאה של כל האותיות, הספרות וסימני הדפוס היוצרים כתב מסוג מסוים. גופנים בנויים במשפחות, כשבמשפחה יש גופנים במשקלים שונים, כמו רגיל, שמן, נטוי, קל ועוד. משפחה כזו מאפשרת גיוון רב כי לכל גרסה יש תפקיד: גרסה לטקסט רץ, גרסה להדגשות, גרסה לציטוטים וכדומה.
דוגמאות לפונטים שונים
גישה מערכתית לעיצוב סביבה לימודית (systematic approach to the design of a learning environment) היא התייחסות עיצובית לסביבת הלמידה כאל מערכת חזותית, הכוללת פריטים רבים מסוגים שונים. בין הרכיבים השונים מתקיימים יחסי גומלין הבאים לידי ביטוי חזותי.
קתדראלה נוטרדאם בפאריס. תכנית אדריכלית כייצוג דו-ממדי לאובייקט תלת-ממדי.
דימוי של ארנב בייצוגים שונים, משמאל לימין: סימבול, ציור, איור, צילום ופסל.
סדר החשיבות בין רכיבים שונים ביצירה
עיקרון עיצובי מוביל היוצר האחדה בין פריטים שונים ועל ידי כך מסמן אותם כשייכים לאותה מערכת.
"packaging" של עיריית ברטיסלאבה הכולל אריזה, שילוט עזרים ועוד.
תורת עיצוב הכתב. בחירת הגופן (פונט), גודלו, סגנונו, אורך השורה, יישור הפיסקה, הריווח בין אותיות, בין מילים ובין שורות, כל אלה מרכיבים טיפוגרפיים המשפיעים על המסר החזותי.
כרזה שהטיפוגרפיה היא המרכיב החזותי העיקרי בה. מירב בנג'י, סטודנטית במסלול העל יסודי. בית הספר לחינוך. תערוכת תוצרי סטודנטים תשס"ו
העברה של מסר באמצעים לא מילוליים, כמו דימויים, קומפוזיציה, צבע, קו, כתם.
אובייקט דו מימדי גדול המוצמד לקיר או למצע אחר שהוא אינו חלק ממנו, ותפקידו להכריז, לספר, להעביר מסר. בעיצוב כרזה ישמשו מרכיבים מילוליים ו/או חזותיים.
אלמנט גרפי המייצג ארגון או מוצר, ומכיל דימוי ו/או רכיב טיפוגרפי.
גלגוליו של לוגו מכללת בית ברל
יצירה דו מימדית הנוצרת מצירוף של דימויים מוכנים מראש כמו גזרי עיתונות, ציורים, תצלומים וקטעי תצלומים. המונטאז' הוא טכניקה הקרובה לקולאז', בהבדל שבמונטאז' התכנים הקיימים על גבי החומר המודבק מאפשרים הרחבה של המבע האמנותי. בקולאז' הסיבה לבחירה בחומרים המודבקים היא בעיקרה צורנית.
Just What Is It that Makes Today's Homes So Different, So Appealing? Richard Hamilton, 1956
כרזה. התרמיל והתפוחים מופיעים במישור הקדמי. שירה גולדברג, סטודנטית במסלול לחינוך מיוחד, בית הספר לחינוך. תערוכת תוצרי סטודנטים תשס"ז
לוטפה ג'בארה גיל רך שנה ג' 2008
מכלול המאפיינים החזותיים המופיעים ביצירה או משותפים לכמה יצירות; אופני הבעה, רעיונות חזותיים וטכניקות המאפיינים יוצר או זרם. סגנון משקף ומעצב את רוח התקופה והמרחב הגיאוגרפי בו נוצר, והוא מבטא את גישתם של פרטים ושל קבוצות לעולם ולחיים.
שלושה גופי תאורה בשלושה סגנונות (מימין לשמאל לפי הסדר): ארט-דקו, מודרני וארט-נובו.
זהות בין שני צדדיו של ציר מרכזי אחד. הציר יכול להיות דמיוני או נראה לעין.
צילום: עדי בצלאל
רישום הכנה, מתווה ראשוני ליצירה. סקיצה נותנת מושג ליוצר ולצופה על הקומפוזיציה של היצירה, על מיקום הרכיבים השונים ועל אופיים.
התג הקטן המעטר את קצה הקו בגופנים מסוימים. גופן מעוטר תגים נקרא גופן סריפי. גופנים סריפיים קריאים יותר בדפוס ולכן מועדפים בשימוש בטקסט רץ. דוגמאות לגופנים סריפיים: נרקיסים, דוד, הדסה, פרנקריהל.
צילום: אילן שריף
Sorrows of the King, 1952 ,Henri Matisse
האופן שבו מאורגנים מרכיבי היצירה בפורמט שנבחר. הקומפוזיציה היא הדרך של המעצב/ת להוביל את עין הצופה בין מרכיבי היצירה. הקומפוזיציה היא אמצעי הבעתי מרכזי בכל סוג של היצג חזותי, מאחר שהיחסים בין האובייקטים לבין עצמם ובינם לבין המסגרת הם בעלי משמעות.
דוגמאות לשלוש קומפוזיציות הבנויות מאותם רכיבים:
מימין לשמאל: קומפוזיציה דינמית ממורכזת, קומפוזיציה סטטית ממורכזת, וקומפוזיציה דינמית.
קו היוצר את גבולותיה של צורה ומבדיל אותה משאר הצורות ביצירה.
קו מיתאר של הטאג' מאהל
"מזרקה", מרסל דושן 1917
דרכים לא מילוליות להבעת רעיונות. ככל שפה, גם לשפה החזותית יש עקרונות וכללים, תחביר, דקדוק ו"אוצר מילים" חזותי, ולכן תרגום משפה מילולית לשפה חזותית הוא תמיד אקט פרשני היוצר שינויי משמעות.
יצירת אמנות פיסולית שאינה חופשית בחלל, אלא צמודה למשטח כגון קיר, תקרה או רצפה. בצורתו הסופית, התבליט נע בין שטיחות לבין תחושת הנפח המאפיינת את הפיסול.
תכסית קיר חיצוני בבית החינוך בית יצחק, 2004.
הפיכת הקומפוזיציה הדו-ממדית של מונדריאן, 1921 (מימין) לגוף תלת-ממדי על ידי חריט ריטפלד, 1923 (משמאל).