מעבר חלק מעולם הלימודים לעולם העבודה

מאת אריאלה הלוינג, טליה קונסטנטין, יעל רויטמן, דפנה ילון

מעברים הם נקודה רגישה בחייו של כל אדם, ולעתים קרובות הם דורשים הכנה מוקדמת. במרכז התמיכה לסטודנטים עם לקות למידה במכללה האקדמית בית ברל נעשים ניסיונות רבים לרכך את המעבר מעולם הלימודים לעולם העבודה במסגרת לימודי הסטאז', ולסייע בהתמודדות עם כללי המשחק החדשים.

מגרש חדש מחייב היערכות וארגון

הקושי בהתמודדות עם "מגרש חדש" הוא כללי, אך התהליך מאיים במיוחד עבור אוכלוסיית הסטודנטים בעלי לקות-למידה. עבורם, תהליכי שינוי ומעברים בחיים מחייבים היערכות והתארגנות רבה. קשיים בהתמודדות עם המעבר עלולים לפגוע בתהליך הקבלה למקומות עבודה, או לחילופין, לגרום תסכול בחודשי העבודה הראשונים. במצבים רבים, הסטודנט הבוגר עלול להתפשר ולפנות לתחומי עיסוק המוכרים לו מניסיון העבר או לחילופין להמשיך לעבוד בעבודות סטודנטיאליות, כמו שירות לקוחות, מכירות ועבודות פקידותיות. זאת ועוד, סטודנטים רבים שהוכשרו לתחומים הנוגעים לפיתוח תוכניות הדרכה ולניהול צוותים חינוכיים, מוצאים עבודה בתום הלימודים, כמדריכים או כחונכים, בשכר שעתי נמוך. זאת בשעה שכישוריהם מאפשרים להם לעבוד כמנהלים או יועצים. כל אלה, לצד אפשרויות מצומצמות לקידום, מזרזים את השחיקה ומאלצים את הסטודנט לחפש נתיב מקצועי אחר.

אלא שניתן למנוע מצב של שחיקה ושל נשירה באמצעות התערבות מוקדמת שתחילתה כבר במהלך הלימודים האקדמיים. קידום המיומנויות הבין אישיות והארגוניות של סטודנטים שנמצאים לקראת סיום הלימודים, ומתן כלים ספציפיים שיסייעו להם בראשית חייהם המקצועיים, יעצימו את השתלבותם בעולם העבודה ואת צמיחתם המקצועית והאישית כאחד.

יום סטאז' - העלאת סיכויי ההצלחה

במסגרת יום סטאז' שהתקיים במכללה בסוף שנת הלימודים תשס"ט נעשה ניסיון ייחודי וחדשני. במהלך יום הסטאז' עברו יותר מ-100 סטודנטים סדנאות שמטרתן לקדם את הידע, המודעות והכלים לתחום "עולם העבודה", כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של הסטודנט הבוגר במערכת התעסוקתית. מטרת התהליך הייתה לעזור לבוגרי המכללה למצוא נתיב חינוכי המותאם לאישיותם, לצורכיהם, לכוחותיהם המיוחדים ולמגבלותיהם.

מגוון סדנאות לצמיחה מקצועית ואישית

במהלך יום הסטאז' בחר כל סטודנט סדנה בתחום הרלוונטי לו. בין הסדנאות המגוונות שחוו הסטודנטים היו הסדנאות הבאות:

  1. תדמית אישית ומקצועית: פיתוח היכולת לכוון את המראה לדרישות הקבלה לעבודה. מתן כלים לצרכי התארגנות לקראת ראיון עבודה וכתיבת קורות חיים (כולל סימולציות).
  2. קריאת מפה ארגונית: יכולת לקרוא את מפת התרבות הארגונית והסביבה האנושית בבית הספר/הגן כתנאי לבניית זהות מקצועית. מתן כלים לתקשורת וניהול קונפליקטים לבניית יחסי עבודה תקינים.
  3. הכרת העוצמות לסלילת הנתיב המקצועי והאישי: הוצאת הכוחות היצירתיים הטמונים בכל אחד אל הפועל. מתן כלים לפיתוח מודעות ליכולות ואפשרויות לניצולן לצורך מינוף אישי-מקצועי.
  4. איזון עיסוקי: איזון בין עבודה-לימודים-משפחה ופנאי. כלים לניהול יעיל של משאבי הזמן בין העיסוקים השונים ולמניעת דחיינות במילוי טפסים וניירת.

משובים חיוביים

מתוך המשובים שהתקבלו נראה כי המפגשים עוררו עניין ונמצאו רלוונטיים לסטודנטים. בעיקר עלו משובים חיוביים לגבי הסדנה של "קריאת המפה הארגונית" וכן "תדמית אישית ומקצועית". עלו גם מספר הסתייגויות והצעות להמשך. חלק מהסטודנטים טענו כי העיתוי היה מעט מאוחר עבורם כיוון שכבר מצאו עבודה. אחרים הציעו כי התכנים ישולבו כחלק אינטגרלי מתכנית הלימודים.

טיפים לקראת יציאה לעבודה

(נכתב ע"י יעל רויטמן, פורסם בדה מרקר 2009)

  1. בקשו מכתבי המלצה ממרצים, ממנחים, וממעסיקים שמכירים אתכם ואת הכישורים הייחודיים שלכם. לא יזיק גם לבקש מהם לכוון אתכם למקומות העסקה אופציונליים.
  2. התאימו את קורות החיים על פי צורכי המשרה והדגישו את כישוריכם הרלוונטיים. משרות שונות מצריכות כישורים שונים – במשרה אחת תהיה חשובה היכולת לחשיבה יצירתית ולעבודת צוות, בעוד שבמשרה אחרת חשובות יכולות ביצועיות גבוהות ועמידה בלוחות זמנים. לפיכך, לפני הגשת קורות החיים עליכם לבצע התאמות בטקסט ולהדגיש את כישוריכם הרלוונטיים למשרה.
  3. תנו למספר אנשים לקרוא את קורות החיים שלכם ולחוות דעתם עליהם. בקשו מהם להתייחס לתוכן, לבהירות הטקסט, ולשימוש באוצר מילים ובניסוחים מקצועיים.
  4. לפני ראיון העבודה, הכינו רשימת שאלות על הארגון ועל המשרה המבוקשת בכדי שתוכלו להפנותם למראיין במהלך או בסיום הראיון, בנושאים כמו תנאי שכר, אפשרויות קידום, היקף שעות העבודה. הכנה מוקדמת מסייעת בהפחתת חרדה ולחץ ומראה על רצינות ועניין אמיתי בארגון ובמשרה.
  5. לפני ראיון העבודה, חשבו על דוגמאות מייצגות ממקומות עבודה קודמים המשקפות את היכולות השונות שלכם בתחומים הרלוונטיים למשרה – הצלחות אישיות, התמודדות עם קבלת החלטות ויחסים בין אישיים עם מנהלים קודמים ועם עמיתים לעבודה.
  6. ערכו סימולציה לראיון עבודה. עדיף שה"מראיין" שלכם יהיה מתחום מקצועי זהה או דומה לשלכם, או בעל רקע ניהולי. אבל גם אם לא תמצאו מישהו כזה, עצם ההתנסות המוקדמת תעזור לכם להתאמן על הצגה עצמית ועל מענה לשאלות. כך תוכלו לזהות קשיים שעלולים לצוץ במהלך הראיון ולהימנע מהם, כמו גם להפחית לחץ לפני "הדבר האמיתי".
  7. הקדימו להגיע לראיון העבודה ברבע שעה לפחות. זמן ההסתגלות חשוב ביותר לאיזון המערכות הפיזיולוגיות – דופק, לחץ דם, נשימה, כמו גם לויסות של הגירויים הקיימים במשרד אליו הגעתם, כמו אורות פלורסנטיים, מזגן ורעשי רקע.

טיפים לתחילת עבודה

  1. תנו לעצמכם זמן ולגיטימציה להיכנס לתפקיד בהדרגתיות. זכרו שהחודש הראשון מיועד להכרת הארגון, נהליו, דרישות התפקיד, והצוות איתו אתם עובדים. המנהלים והעובדים האחרים מודעים לכך ולכן, לרוב, יחשפו אתכם לעבודה בהדרגה בהטלת משימות קטנות או חלקיות.
  2. אל תיבהלו מביקורת. כשתיכנסו לתפקיד כעובדים חדשים בתחום, סביר להניח שתעשו שגיאות שקשורות לנורמות העבודה ולדרישות התפקיד. למשל: כתיבת דו"ח באופן שגוי או הערה לא נכונה במהלך ישיבה. מדובר בטעויות לגיטימיות שעובדים חדשים עושים. זכרו כי הביקורת על שגיאותיכם אינה נובעת מעצם העובדה כי אינכם עובדים טוב, אלא מתוך רצון שתשתלבו בתפקיד באופן הטוב ביותר.
  3. לפני ביצוע משימות, בדקו באופן יסודי כי הבנתם את דרישות המשימה. פעמים רבות, ביצוע משימה נכשל בגלל הבנה לא נכונה של דרישותיה ובשל חוסר תיאום ציפיות בין המנהל לבין העובד.
  4. בקשו מהמנהל תאריך יעד בביצוע משימות. במקרים בהם מדובר במשימה מורכבת, פרקו את המשימה הגדולה למספר משימות קטנות, ובנו לוח זמנים שיתאים ליעדים. הקפידו לדווח למנהל על עבודתכם.

בהצלחה!

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.