חדש במכללה! סדרת סקרים בנושאי חינוך

28/08/2024

התדרדרות חמורה במצבם הנפשי של תלמידי י"ב המועמדים לגיוס לצה"ל

סקר חדש שערכה המכללה האקדמית בית ברל, באמצעות מכון מחקר רושינק, לקראת ה – 1 בספטמבר ממחיש עד כמה המלחמה המתמשכת משפיעה לרעה על ילדי ישראל, נוטעת בהם חרדות וחששות קיומיים, וגורמת להם לחוש שהם נמצאים בהתדרדרות רגשית.
הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של הקבוצות השונות באוכלוסייה הישראלית שנבחרו – תלמידים שעולים לי"ב ושעומדים בפני גיוס, הורים לתלמידי י"ב ומדגם בקרב הורים לתלמידים בכיתות א'-י"ב והוא חלק מסדרת סקרים שתערך המכללה במהלך השנה הקרובה במטרה לשפוך אור על משברים בחינוך ופתרונותיהם.
הסקר הנוכחי, שבחן את תפיסתם של תלמידי השמיניות ואת מצבם הנפשי, מלמד ש- 48% אחוז מהתלמידים שעולים לכיתה י"ב, ונמצאים כפסע מגיוס לצה"ל, מדווחים על התדרדרות שחלה במצבם הנפשי בשנה החולפת; 29% העידו שמצבם הנפשי נותר ללא שינוי ; 16% העידו שמצבם הנפשי השתפר.
בקרב הורים לתלמידים בכיתות א' – י"ב – כ- 40% מההורים דיווחו על התדרדרות במצבם הנפשי של ילדיהם בשנה החולפת לעומת השנה שקדמה לה; 55% העידו כי לא חל שינוי; רק 3% העידו על שיפור. הורים המתגוררים בצפון (42%), בדרום (42%) ובמגזר הערבי (44%) מדווחים על מצב קשה במיוחד בקרב ילדיהם.
נתון מטריד נוסף הוא שכרבע מההורים חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר ב- 1 בספטמבר. בקרב תושבי הצפון 36% חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר. הציבור שבו החשש הוא הגבוה ביותר הוא הציבור הערבי – שם לא פחות מ 46% מההורים חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר ב- 1 בספטמבר.
ד"ר חנה חימי, דקאנית הפקולטה לטיפול, לייעוץ ולתמיכה חינוכית, מסרה כי הנתונים הם קצה הקרחון של משבר רגשי מתמשך בקרב תלמידי ישראל, משבר שהחל במגפת הקורונה ואותותיו החמירו מאז שבעה באוקטובר וניכרים כבר היום, וצפוי שיחמירו בשנים הקרובות. "המענה הנדרש הוא חיזוק מערכת התמיכה הרגשית לתלמידים, למורים לעובדי חינוך ולמנהלים."
מנכ"ל המכללה האקדמית בית ברל הנכנס, מנדי רבינוביץ': "מתוך השבר הנורא של השבעה באוקטובר שמתבטא בסקר אין מקום לעוד טלאים ופירורי תקציב לטיפול בתופעות, אלא החלטת ממשלה אמיצה שתשים את החינוך ובראשו את התמיכה הרגשית והאקדמית במורים בראש סדר העדיפויות הלאומי, לצד מאמץ לאומי לגיוס והכשרת הטובים לחינוך".

דוח המחקר, אוגוסט 2024 >

לסיקור התקשורתי:

 

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.