תקצירים למוקדי התמחות – החוג לחינוך מיוחד
מוקד לקויי התפתחות
שאלת הזהות וההתנהגות המינית הבריאה עולה בקרב מתבגרים ובוגרים באשר הם. בקרב אנשים עם מוגבלות, צרכים דומים לבני גילם ללא מוגבלות, אך לצידם קיימים צרכים רבים שהנם ייחודיים להתפתחותם הרגשית והחברתית. מטרת הקורס הינה, לחשוף בפני הסטודנטים את שלבי ההתפתחות המינית השונים, תוך הבנת ההשלכות הן של המוגבלות והן של הקונטקסט החברתי והתרבותי, על הזהות האישית של האדם. כמו כן, נלמד דרכי התמודדות עם סוגיות ודילמות מקצועיות מהשטח באמצעותם של כלים מקצועיים לקידום השיח על נושאים שקשורים בזוגיות ומיניות.
בקורס זה נתוודע לאפיוני למידה וסגנון עיבוד מידע של תלמידים עם לקות התפתחותית. נעמיק בהכרות עם אפיוני הלמידה של התלמידים בקריאה ובחשבון ובלמידה חברתית. במהלך השיעורים יועלו סוגיות הקשורות לעיבוד מידע והשפעתו על התפתחות ידע. נציע עקרונות מנחים להוראה ונשקול את תרומת הידע להשתתפותו של התלמיד בקהילה.
בקורס זה נבחן את הספרות המקצועית והמחקרית לגבי תהליכי האבחון, הטיפול והחינוך של ילדים ונערים על רצף האוטיזם (ASD – Autistic Spectrum Disorder). בקורס זה יושם דגש על מודלים לראיית נכות, השפעת הליקוי על ההתפתחות, תפקוד במשפחה וטיפול במסגרות חינוכיות וטיפוליות.
בקורס יוצגו עקרונות וגישות מרכזיות המאפיינות גישות להשתתפות ומעורבות בקהילה, כולל גישות ותיאוריות המסבירות עקרונות של סנגור עצמי. הקורס יכלול סוגיות ודילמות מרכזיות בתחום ויחתור לפתח גישה מקבלת ביחס לקבוצות מיעוט כאנשים עם שוויות זכויות והזדמנויות.
הקורס עוסק בלימוד נושא התקשורת התומכת והחליפית (תת"ח), תוך התייחסות לספרות המקצועית ולניסיון הקליני, עם אוכלוסיות היעד בחינוך המיוחד. הקורס כולל מתן כלים מעשיים לפיתוח ועידוד התקשורת בקרב התלמידים במסגרת החינוכית.
מוקד לקויי שפה, חירשים וכבדי שמיעה
במסגרת הקורס נעסוק בסוגיות הקשורות לכבדי שמיעה וחירשים (כו"ח). נדון בהבדלים בין סוגי האוכלוסיות ונכיר תיאוריות ומחקרים שעוסקים בהשלכות של ירידה בשמיעה על התפתחות הילד בתחומים שונים: שפתי, קוגניטיבי, אורייני ורגשי-חברתי. כמו כן, תתוארנה מסגרות חינוך ושיקום ויוצגו דגשים בתכנית הלימודים לתלמידים אלה. נלמד אילו עמדות מגלים בחברה כלפי אנשים כו"ח וננסה להבין כיצד מתמודדות משפחות כאשר נולד ילד כו"ח.
הקורס מבקש להקנות ידע אודות מדע השמיעה: יילמד בו הרקע התאורטי אודות שמיעה, מערכת השמיעה, לקויות שמיעה ומאפייני אוכלוסיית לקויי השמיעה וכן שיפור תנאי השמיעה. בחלק הראשון של הקורס נכיר את האנטומיה, הפיזיולוגיה והפתולוגיה של מערכת השמיעה: מבנה, תפקוד חלקי האוזן השונים, וליקויים בשמיעה. נלמד על בדיקות השמיעה הנערכות לצורך אבחון לקויות שמיעה, וכן נלמד לקרוא בדיקות שמיעה. בחלק השני של הקורס נלמד על השפעת מאפייני הליקוי השמיעתי על תפקוד התלמיד בכתה, ונבין מהו שיקום שמיעתי.
מטרת הקורס היא להקנות ידע אודות מאפייני השפה בקרב אוכלוסיות עם לקויות שפה ממקור ראשוני (לקות שפה התפתחותית – DLD) וממקור משני (לקות שמיעה) ואודות הדרכים להוראת שפה באוכלוסיות אלו. בחלקו הראשון של הקורס יילמד הרקע התאורטי אודות לקות שפה התפתחותית (ראשונית) ומשנית, והמאפיינים השפתיים בקרב שתי האוכלוסיות – הדמיון והשוני. בחלקו השני של הקורס יילמדו כלים פרקטיים לטיפוח שפה בקרב האוכלוסיות הנדונות.
הקורס נועד להקנות את שפת הסימנים הישראלית (שס"י) ברמה שתאפשר פיתוח תקשורת עם אנשים חירשים וכבדי שמיעה דוברי שס"י – זאת באמצעות הקניית אוצר סימנים ומשפטים בסיסיים בתחומים מתוך חיי היום יום. הקורס יתמקד בהבחנה ובשימוש בשפה לא מנואלית (כגון, קריאת שפתיים, הבעות פנים ועוד) כחלק אינטגרלי של השפה. כמו כן תיערך היכרות עם עולם החירשים וכבדי השמיעה על מורכבותו בכלל, ובפרט – קהילת החירשים בישראל ומאפייניה התרבותיים.
מוקד לקויי למידה
בקורס זה נעסוק בתפקודי הקשב הנדרשים לביצוע משימות שונות וכן באפיונים הייחודיים של אנשים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות. נעמיק את הידע הנוגע לביטויים של התפקודים הניהוליים בתחומי תפקוד שונים. נחדד ההתייחסות להפרעות נלוות להפרעת קשב ולשילוב של מחוננות והפרעת קשב ונעמוד על ההשלכות לתהליך האבחון והטיפול. בנוסף, נעמוד על קריטריונים בארגון ובהתאמת הסביבה הלימודית ותכני לימוד על סמך החומר שנלמד בקורס.
לכל תלמיד זכות ללמוד ולהצליח במתמטיקה. בכדי לממש זכות זאת, יחשפו הסטודנטים לאופן בו ניתן להנגיש את תוכנית הלימודים במתמטיקה לתלמידים מתקשים, בהתבסס על עקרונות מנחים וכלים מגוונים המיועדים להוראה מותאמת במתמטיקה, וכן על הבנה יסודית של נושאים מתמטיים שונים מתוך תכנית הלימודים של בית הספר היסודי וחטיבת הביניים.
הקורס יעסוק באפיונים של ילדים עם הפרעות התנהגות ו/או קשיי התנהגות בולטים, בדרכי האבחון ובאופני ההתערבות המקובלים במסגרות טיפוליות וחינוכיות. ידונו הגורמים האפשריים להיווצרותן של הפרעות ההתנהגות. כגון: גורמים ביולוגיים, משפחתיים וחברתיים תוך התמקדות בגישות התערבות שונות.
מוקד הפרעות רגשיות והתנהגותיות
הקורס יעסוק באפיונים של תלמידים עם הפרעות/בעיות התנהגות, תוך התייחסות ממוקדת למרכיב החברתי בפרופיל התפקודי שלהם. בקורס יוצגו תיאוריות מרכזיות המסבירות את הקשיים החברתיים וכן יוצעו מגוון אסטרטגיות התערבות ברמת הילד וברמת הכיתה/הקבוצה.
הקורס דיאלוג פנימי עוסק בהתפתחות אישית של מורים בתהליך הכשרתם, תוך התבוננות בשלושה "פרדוקסים עיקריים" (אפשטיין ינאי, 2014): ידע-סמכות-תקשורת. נושאים אלו מרכזיים בתחום החינוך ומעמידים בפני מורים אתגרים משמעותיים שפעמים רבות חושפים פער בין הרעיון לביצוע. בקורס תתאפשר ההזדמנות לשהות במצבי הקונפליקט, להימנע מהקביעות האוטומטיות, ולהתפתח אל מרחב אישי יצירתי סביב נושאי הידע והסמכות שלנו וכן, באופן שבו אנו מתבוננים בעצמנו ומייצרים אינטראקציה בין-אישית.
שימוש באומנויות בתהליכי הוראה מבוסס על האמונה שאומנויות ממלאות תפקיד משמעותי בתהליכי למידה אנושיים, אלו פותחות בפני התלמיד ערוצי קליטה, תקשורת ושיח מגוונים. לצד הוורבאליות מתאפשרים סוגי שיח נוספים שבאמצעותם מתממש תהליך למידה משמעותי המכוון לסוגי האינטליגנציות השונות. הקורס יעסוק באופן בו משתלב התאטרון בתהליכי הוראה, ככלי משחק המפתח את החשיבה, התקשורת, והמיומנויות הרגשיות.
במסגרת הקורס נקרא באופן ביקורתי ביצירות מז'אנר הספרים ה"טיפוליים" ונגבש עקרונות בחירה מושכלים שלהן. את עקרונות הבחירה ננסח באמצעות אינטגרציה בין קריטריונים ספרותיים לקריטריונים טיפוליים מתחום השיטה הביבליותרפית, שאל עקרונותיה נתוודע באופן עיוני. במהלך הקורס יוצגו בפני משתתפיו: (א) מערכת הקשרים המסועפת בין תחום הספרות לתחום הפסיכולוגיה; (ב) גישות שונות בתחום הביבליותרפיה וההוראה הטיפולית; (ג) מערכת ספרות הילדים והנוער, ייחודה, מאפייניה הז'אנריים ומגבלותיה. (ד) התהליך הרב-שלבי של השיח הביבליותרפי.