מנהרת הזמן
מנהרת הזמן היא תוכנית אקדמית, חינוכית וקהילתית המוקדשת להיסטוריה של חיי היומיום שהתקיימו בארץ בדורות האחרונים. התוכנית מיועדת ליצור ולחזק קשרים משמעותיים ושיוויוניים בין המגזרים השונים של החברה הישראלית, קשרים המבוססים על הכרה וכבוד הדדיים.
למנהרת הזמן, הפעילה זה למעלה מעשור, פעילויות רבות ומגוונות, המיועדות לכל גיל, ולכל קבוצה בחברה הישראלית. בפעילויות אלו השתתפו לאורך השנים אלפי סטודנטים, מורים, תלמידי תיכון ופעילים קהילתיים וחברתיים. המשתתפים זכו להנחיה מקצועית במשימות תיעוד זיכרונות של בנות ובני המשפחה והקהילה.
ההיכרות הנוצרת בין הקבוצות השונות מאפשרת להן לעסוק יחד באופן פתוח ומאוזן בנדבכים משמעותיים של ההיסטוריה החברתית והתרבותית הייחודית של כל אחד מהמגזרים. במקביל ובמשולב אנו מדגישים גם את המכנים המשותפים העולים מחומרי התיעוד. שני אלו, השונה והדומה, הם לתפישתנו הבסיס ליצירת חיים משותפים; פעילות התיעוד מחזקת תפיסה זו, הלכה למעשה.
תוכנית מנהרת הזמן יוצאת מן הקהילה ושבה אליה. התהליך הקבוצתי משמעותי עבור הקהילה וכמותו שיתוף תוצרי התיעוד במעגלים רחבים ובמגוון דרכים: אירועים, כנסים, תערוכות, סרטונים ועוד.
שותפות אינטנסיבית ואמיצה מקיימת מנהרת הזמן עם המרכז לקידום חיים משותפים הפעיל במכללה.
שיתוף פעולה פורה נוסף מתקיים עם אתר TARASA העוסק באיסוף, שמירה ושיתוף זיכרונות אישיים של תושבי ותושבות הארץ ובני משפחותיהם.
نفق الزمن هو برنامج أكاديمي، تربوي وجماهيري مخصص لتاريخ الحياة اليومية التي كانت موجودة في البلاد في الأجيال الأخيرة. البرنامج معد لخلق وتقوية روابط هادفة ومتساوية بين مختلف قطاعات المجتمع الإسرائيلي، علاقات قائمة على الإعتراف والإحترام المتبادلين.
لنفق الزمن، النشط لأكثر من عقد من الزمان، أنشطة كثيرة ومتنوعة، المصممة لكل فئة عمرية ولكل مجموعة في المجتمع الإسرائيلي. في هذه الأنشطة، شارك على مر السنين آلاف الطلاب، معلمين، طلاب مدارس ثانوية ونشطاء جماهيريين وإجتماعيين. تلقى المشاركون توجيها مهنيا في مهام توثيق ذكريات الفتيات وأفراد الأسرة والمجتمع.
إن التعارف الذي نتج بين المجموعات المختلفة يسمح لهم بالمشاركة معًا بطريقة منفتحة ومتوازنة في مراحل مهمة من التاريخ المجتمعي والثقافي الفريد لكل قطاع من القطاعات. في الوقت نفسه وبالدمج نحن نؤكد أيضًا على القواسم المشتركة المنبثقة عن مواد التوثيق. هذان، المختلف والمتشابه، في رأينا أساس لخلق حياة مشتركة؛ نشاط التوثيق هذا يعزز المفهوم في الممارسة العملية.
برنامج نفق الزمن يخرج من الجمهور ويعود إليه. تعتبر عملية المجموعة مهمة للجمهور مثل مشاركة منتجات التوثيق في دوائر واسعة وبطرق متنوعة: إحتفالات، مؤتمرات، معارض، مقاطع فيديو والمزيد.
نفق الزمن يقيم شراكة مكثفة وشجاعة مع المركز لتعزيز الحياة المشتركة النشط في الكلية.
يتم تعاون مثمر آخر مع موقع TARASA الإلكتروني، الذي يعمل على جمع، حفظ ومشاركة ذكريات شخصية لسكان الدولة وأبناء عائلاتهم.
צוות התכנית
טלפון: 054-4927879
מנהל תוכנית מנהרת הזמן, אותה ייסד בשותפות עם פרופ' קוסאי חאג' יחיא. מרצה להיסטוריה חברתית במכללה האקדמית בית ברל, כיהן כראש החוג להיסטוריה במשך שמונה שנים. יזם ומוביל את מיזם 'טרסה' לשיתוף זכרונות.
חוקר היסטוריה חברתית של יהודים וערבים בסוף התקופה העות'מאנית ובתקופת המנדט. מקדיש את רוב זמנו ומרצו לקידום תיעוד מקצועי של ההיסטוריה החברתית הייחודית של קהילות שונות מכל מגזרי החברה הישראלית.
רגע בהיסטוריה הפרטית שלי:
כשהייתי תלמיד בכיתה י"א ידעתי שאני מאד אוהב היסטוריה, אבל ממש לא אהבתי את שיעורי ההיסטוריה שכוונו למבחני הבגרות. שמעתי שאפשר להמיר את הבחינה בעבודת גמר. החלטתי לחקור שרידי ביצורים מיוחדים הפזורים על הכרמל, אותם הכרתי כמדריך בצופים וחובב טיולים מושבע. יצאתי לברר מה עומד מאחוריהם, מתי נבנו ולשם מה. הסתבר לי שהם קשורים ל"תכנית הצפון" ("מצדה על הכרמל") – שנוצרה בשיתוף פעולה בין הבריטים לפלמ"ח מחשש לכיבוש הארץ בידי הגרמנים. הבנתי גם שפרשה מרתקת זו לא זכתה למחקר מעמיק וממוקד מספיק. במסגרת המחקר שבצעתי אני, ערכתי ראיונות רציניים ומרגשים עם מפקדי פלמ"ח רבים ועם מספר היסטוריונים רלוונטיים. בראיונות עלו לא מעט זכרונות וההערכות שונות, לעיתים סותרות לחלוטין אלה את אלה. המחלוקות החריפות בין ההסטוריונים ריתקו אותי לא פחות מהביצורים עצמם… השקעתי במחקר ובכתיבת העבודה הרבה מעבר לנדרש, וזכיתי גם בפרס של מרכז זלמן שז"ר. בשלב הזה כבר היה לי ברור שאהיה היסטוריון.
kussai@beitberl.ac.il
טלפון: 09-7473145
מייסד תכנית מנהרת הזמן, בשותפות עם ד"ר בועז לב טוב. מרצה למדעי החברה במכון האקדמי הערבי לחינוך במכללה האקדמית בית ברל (בראשו עמד במשך ארבע שנים) ובמכללת סכנין. סיים פוסט-דוקטורט בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת גואלף בקנדה ובחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב. מחקריו עוסקים בניידות סטודנטים ערבים פלסטינים מישראל והגירה ללימודים בחו"ל וכן בהשכלה גבוהה בקרב הערבים בישראל. בנוסף, מתמחה בתחומי השינוי החברתי והתרבותי בקרב החברה הערבית הפלסטינית בישראל ובקידום פרויקטים של חיים משותפים שוויוניים באקדמיה ובקהילה.
רגע בהיסטוריה הפרטית שלי:
כתלמיד בבית הספר תיכון בטייבה אהבתי מאוד את שיעורי ההיסטוריה. חלמתי ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים ולחזור ללמד כמורה בתיכון בעיר בה גדלתי.
ואכן, החלום התגשם: למדתי בירושלים ולאחר שובי לטייבה התחלתי לעבוד כמורה בתיכון. אחר כך המשכתי ללימודים מתקדמים, בארץ ובחו"ל. לאחר סיום לימודי החלטתי להקדיש זמן למחקר העוסק בקבוצה חלוצית – ערבים פלסטינים בוגרי האוניברסיטה העברית בירושלים שהפכו להיות המורים האקדמאים הראשונים בבתי הספר הערביים בתקופת הממשל הצבאי. במחקר שלי התמקדתי בנסיבות תעסוקתם תחת ההגבלות הקשות שהטיל עליהם הממשל, ובמקביל תארתי את החותם החינוכי והחברתי שהטביעו במערכת החינוך הערבית דאז. כשחזרתי אני לעיר תרמתי את תרומתי הצנועה – הקמתי מועדון כדורגל לצעירי טייבה, לקידום הספורט והחינוך.
טלפון: 050-9987811
מנהלת פדגוגית של תכנית 'מנהרת הזמן', מרצה במסלול החינוך הבלתי פורמלי ובמרכז 'בובר' לחינוך דיאלוגי במכללה האקדמית בית ברל.
בוגרת תואר שני בחוגים לתולדות האמנות ולארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית, תואר שלישי בתולדות ישראל, החוג להיסטוריה של אוניברסיטת חיפה. חוקרת צילום ותרבות חזותית בהקשר זיכרון היסטורי.
רגע בהיסטוריה הפרטית שלי:
את הצעדים הראשונים באקדמיה עשיתי בחפירות ארכיאולוגיות ביריחו ובהרודיון בהובלת פרופ' אהוד נצר. נצר לא רק היה המעביד הראשון שלי אלא גם מורה דרך שפתח לי בית חם כעולה חדשה מארגנטינה. בזמן החפירות ביליתי שעות ארוכות בחללים שידעתי כי לפני 2000 שנה נכח בהם המלך הורדוס, זה גרם לי להתרגשות רבה. מצד שני, העובדה שאני יכולה לדמיין ולשער איך נראו החללים הללו בזמן אמת אך לא "לראות" אותם ממש, תסכלה אותי מאד. עם השנים עברתי לעסוק בהיסטוריה מודרנית ואז, פלא הצילום השלים לי את החסר: עכשיו אני יכולה "לראות" את ההיסטוריה! מאז התחלתי לחקור את הצילום כמקור היסטורי ראשוני וככלי בלתי-אמצעי לתיעוד חיי היומיום.
טלפון: 050-7137132
כותבת ועורכת תוכן, מנחת הקורס לתיעוד שורדי שואה ודור שני. רכזת אתר המכללה לתיעוד זיכרונות אנשיה. בוגרת לימודי ספרות כללית והשוואתית והיסטוריה כללית באוניברסיטת תל אביב וחיפה. מנחה סטודנטים, ותיקים ואנשי מקצוע כיצד לתעד בעל פה ובכתב. מדריכת סדנאות תיעוד בקהילה, כותבת סיפורי חיים.
רגע בהיסטוריה הפרטית שלי:
הייתי כבת עשרים וחמש, עבדתי ברשת 'דן', רציתי לנהל בית מלון כשאהיה גדולה. ביום חופש אחד לקחתי ליד מצלמת וידאו ששקלה טון, הושבתי את סבתא שלי מולי והתחלתי לראיין: ילדות בפולין, מלחמה, עלייה לארץ, מעברה. בית מלון לא ניהלתי בסוף, אבל אחרי עשרים שנה מצאתי עצמי מנחה בבית ברל את הקורס לתיעוד שורדי שואה העוסק גם בבני ובנות הדור השני והשלישי.
בוגרת לימודי חינוך בלתי פורמלי, חקלאות ומדעי הסביבה במכללה האקדמית בית ברל. בעלת ניסיון רב בהנחיית קבוצות תיאטרון לילדים ולנוער, כולל התמחות בתיאטרון אימפרוביזציה.