מנהרת הזמן - בבתי הספר ובקהילה
תוכנית לגיבוש קבוצות מנהיגות של בני נוער בישובים ערביים במסגרת תוכנית 'אתגרים' (החלטה 922). ממטרות התוכנית: גיבוש קהילת לומדים חוקרת ועצמאית, הכשרת חניכים מצטיינים לפעילות המשך כחונכים, תיעוד זיכרונות היישוב, הפקת יום שיא המערב את כל הקהילה ומגבש אותה סביב הזיכרונות.
לאחר הכנות מרובות ותהליך איתור והכשרת מדריכים מתאימים החלה התוכנית לפעול לראשונה בשנת 2021 במספר ישובים ברחבי הארץ: אום אל פאחם, טייבה, כפר קאסם, עילבון, עילוט וכפר קרע. למעלה ממאה בני נוער השתתפו בתוכנית, נפגשו אחת לשבוע, וארגנו "ימי שיא" בקהילה הכוללים סיורים מודרכים ותערוכות המציגות את תוצרי הפעילות והריאיונות.
בינואר 2022 התקיים אירוע מסכם בעיריית טייבה, בנוכחות המראיינים והמרואיניים, צוות התוכנית, ראש העיר ומכובדים אחרים. במבואה של בניין העיריה הוקמה תערוכה המציגה את תוצרי הריאיונות שנערכו בשנת 2021. במרץ 2022 התקיים אירוע דומה בעילוט וביולי 2022 בכפר קרע.
עבודות "שורשים" לחקר תולדות משפחתם של התלמידים הן מסורת ארוכת שנים בבתי הספר, כמעט אך ורק בחברה היהודית. מנהרת הזמן מבקשת לנסות ולהרחיב פעילות זו גם לבתי הספר הערביים, ולהתאים את העבודות, בבתי ספר יהודיים וערביים כאחד, לגישה רעננה ועדכנית יותר לתיעוד זכרונות.
במסגרת התוכנית מציע צוות מנהרת הזמן תהליך של הכשרה, הדרכה וליווי לצוות החינוכי של בית הספר.
העבודה עם התלמידים כוללת שימוש באתר החדשני שפיתחנו – MEMORIES, שבשנת 2022 גם זכה בפרס ה'אקסלרטור – אנשים שמשנים' מטעם מרכז החדשנות של המכללה.
את תוצרי התיעוד אנו מציעים לאגד בספר זיכרונות דיגיטלי של בני המשפחה ממגוון תקופות ותחומים בחיי היומיום – ספר המתאים לבני כל הדורות, נגיש וזמין לכולם בכל עת.
התוכנית מוצעת לכלל בתי הספר גם במסגרת מערכת גפ"ן ומספרה 12907.
תוכנית חינוכית יחודית המיועדת לתלמידי כיתות ט' או י' ומתבססת על יצירת שותפות בין בתי ספר יהודים וערבים. התלמידים מונחים באופן חוויתי, מקביל ומשותף לתיעוד חיי היומיום שהתקימו במסגרת משפחותיהם וקהילותיהם בדורות הקודמים. במסגרת הפעילות לומדים התלמידים להכיר אלו את אלו ברמה האישית, ונחשפים לזיכרונות של חבריהם לקבוצה ובני משפחותיהם, יהודים וערבים. תוצרי עבודת התיעוד משמשים כבסיס להפקות יצירתיות של תערוכות ואירועים במסגרת בתי הספר ובמרחבים קהילתיים וציבוריים. התוכנית מחזקת את הזהות החברתית והתרבותית של התלמידים ויוצרת מסגרת לשותפות יהודית-ערבית משמעותית ושיוויונית, המבוססת על הכרה וכבוד הדדי.
לאורך השנים עבדנו עם מאות רבות של תלמידים בבתי ספר רבים ברחבי הארץ: בטייבה, בפארדיס, בחיפה, ברמת השרון, בכפר סבא, בזיכרון יעקב, בבית ברל ועוד.
מנהרת הזמן מעודדת את הקהילה לתעד את עצמה, ופעילה מאוד בארגון וניהול קבוצות של בני ובנות הקהילה לצורך מטרה זו. הקבוצות, המורכבות ממתנדבים מבוגרים, בני ובנות הקהילה, עוברות תהליך הכשרה בתיעוד בעל פה ובהצגת תוצרי התיעוד במרחב המשותף, הפיזי והוירטואלי. סדנאות העשרה במגוון נושאים רלבנטיים מתקיימות בשוטף, לצורך תחזוקת הקשר, העשרה ולמידה. לאורך השנים פעלנו באופקים, בכרם התימנים בתל אביב, במועצה האזורית גליל עליון, ברמת השרון, בעמק חפר ובמקומות נוספים בארץ.
- אוסף זיכרונות תושבי ותושבות עמק חפר
- אוסף זיכרונות תושבי ותושבות רמת השרון
- זיכרון לדוגמה של תושבת אופקים – תיק קסום
- זיכרון לדוגמה של תושבת כרם התימנים – אני לדודי ודודי לי
פרויקט משותף של תוכנית מנהרת הזמן והמכון האקדמי הערבי לחינוך.
במסגרת הפרויקט מכשיר צוות מנהרת הזמן קבוצה של סטודנטיות וסטודנטים במכללה בפרקטיקת התיעוד ההיסטורי הקהילתי הכולל: מודעות וחשיבות התיעוד, הכשרה לקראת הריאיון וביצועו, ארגון, שיתוף ועיבוד התוצרים. לאחר מכן יוצאים הסטודנטים לבתי הספר ומעבירים את שלמדו לתלמידים בכל הגילים – מיסודי ועד תיכון. התהליך כולו מתקיים בשיתוף המדריכים הפדגוגיים של המכון הערבי לחינוך, האחראים על הסטודנטים.
בשנת 2022 התקיים הפרויקט בבתי הספר בישובים כפר קאסם, קלנסווה וטייבה.
תוצרי התיעוד הפכו לספרונים דיגיטליים המאגדים את הזיכרונות והתצלומים, נוחים להצגה ולשיתוף.