אצלנו במדרשה – פקולטה לאמנויות מאמינים כי הלמידה והסקרנות היא מה שמפתח את האמנים שלנו. אין כמו לקבל השראה מאמנים מנוסים אשר יכולים לשתף מניסיון החיים והמקצועיות שלהם.
בחודש מרץ 2019 התקיימו במדרשה סדנאות אמן מופלאות של אמנים ויוצרים אשר הגיעו והעבירו חוויות בלתי נשכחות לסטודנטים:
סדנת וידאו ארט. אמן – כרם נאטור | התא האפור- חלל, טקס, נוכחות. אמנית – מיכל הלפמן | סודית לחקר הסביבה. אמן – גלעד רטמן | חומרי הציור. אמן – יוני גולד | הלשכה האפלה. נקבים נקבים. אמנית – מאיה זהבי | הדפס בדו מימד: סדרה מפורקת – תעמולה ומחאה. אמנית – רותם בידס | העכשיו- מיקסטייפ של מוזיקה וסרטונים. קולנוען – דן תורן | ללא מנואל. אמנית – תמר הרפז | קבוצת פעלולי קולנוע לקולנוענים – טניה פלזנר וסרגיי |
מידע על סדנאות האמן
Video Fantasy: סדנת וידאו ארט
אמן – כרם נאטור
וידאו פנטזיה היא סדנת וידאו ארט כוללת צפייה בעבודות וידאו וקולנוע ניסיוני ופעילות יצירתית מעשית בקבוצות וכמו כן באופן אינדיבידואלי. הסדנה מעודדת חשיבה יצירתית באמצעות מטלה שכוללת תרגיל כתיבה, צילום, ועריכת וידאו, תוך פיתוח של אמצעי הביטוי וההבעה של הסטודנטים.
הסדנה מתמקדת בשילוב שבין חומרים מקוריים לפאונד פוטג' דרך עריכה אינטואיטיבית. הדגש הינו על שיכלול שפה עצמאית המאפשרת התנסות חופשית במדיום הווידאו ללא רעיון מגובש או מלוכד. הסדנה החלה בצפייה בעבודות של אמנים אשר עוסקים, בדרך ישירה או עקיפה, בשילוב שבין צילומים מקוריים ופאונד פוטג׳.
איך אפשר לתרגם אינטואיציה דרך מדיום הווידאו? איך אפשר לספר סיפור שלאו דווקא מתחיל מההתחלה או נגמר בסוף? כיצד הצבה של עבודה מחלישה או מחזקת אותה? באיזה אופן אפשר לאתגר את החיבורים והאסוציאציות של צילומים שונים דרך עריכה? הסדנה מבקשת לאפשר מרחב של משחק, התנסות, גילוי, העמקה, ושל תהייה.
אמן – כרם נאטור
וידאו פנטזיה היא סדנת וידאו ארט כוללת צפייה בעבודות וידאו וקולנוע ניסיוני ופעילות יצירתית מעשית בקבוצות וכמו כן באופן אינדיבידואלי. הסדנה מעודדת חשיבה יצירתית באמצעות מטלה שכוללת תרגיל כתיבה, צילום, ועריכת וידאו, תוך פיתוח של אמצעי הביטוי וההבעה של הסטודנטים.
הסדנה מתמקדת בשילוב שבין חומרים מקוריים לפאונד פוטג' דרך עריכה אינטואיטיבית. הדגש הינו על שיכלול שפה עצמאית המאפשרת התנסות חופשית במדיום הווידאו ללא רעיון מגובש או מלוכד. הסדנה החלה בצפייה בעבודות של אמנים אשר עוסקים, בדרך ישירה או עקיפה, בשילוב שבין צילומים מקוריים ופאונד פוטג׳.
איך אפשר לתרגם אינטואיציה דרך מדיום הווידאו? איך אפשר לספר סיפור שלאו דווקא מתחיל מההתחלה או נגמר בסוף? כיצד הצבה של עבודה מחלישה או מחזקת אותה? באיזה אופן אפשר לאתגר את החיבורים והאסוציאציות של צילומים שונים דרך עריכה? הסדנה מבקשת לאפשר מרחב של משחק, התנסות, גילוי, העמקה, ושל תהייה.
התא האפור – חלל, טקס, נוכחות.
אמנית – מיכל הלפמן
בעשרים השנים האחרונות אנחנו עדים לסט של רגישויות אומנותיות חדשות אשר מתיכות זו לזו שתי דיסציפלינות שונות: זו של הקובייה הלבנה White Cube משכנה של האומנות הפלסטית, וזו של הקופסה השחורה Black Box, משכנה של האומנויות הפרפורמטיביות.
התא האפור הוא בן הכלאיים של שתי מסורות אלו אשר היסטורית נבדלות זו מזו לא רק במדיום אותן הן מציגות אלא גם באופן בו הן מקיימות את המפגש בין קהל הצופים ליצירה: הקובייה הלבנה, מייצגת אולי יותר מכל חלל אחר כיום -את הערכים של החברה המודרנית -ליברלית. התנהלות הצופים בתוך הקובייה הלבנה מאפשרת להם חופש בחירה: להגיע מתי שירצו, להישאר כמה שירצו, עם מי שירצו, תוך שהם מתווים לעצמם את נתיב התנועה שלהם בחלל התצוגה כפי שירצו.
מהקופסה השחורה לוקח התא האפור את הממד הטקסי והקולקטיבי השייך למסורת התיאטרון, ממד שאותו צמצמה מאוד החברה ניאו ליברלית של ימינו אשר מקדשת את האינדיבידואל. ממד זה בא לידי ביטוי בחזרתו של הרפורמטיבי והכוריאוגרפי לתוך חלל האומנות.
המושג ״התא האפור״ לא מציין רק את הערבוב בין הלבן והשחור אלא גם את העובדה שהפרדיגמה שלו נמצאת עדיין בהתהוותה וההבנה שלה דורשת בעצמה את הפעלתם של התאים האפורים שלנו. אני מזמינה אתכם להיכנס אל תוך התא האפור ולגשש יחד אחר קווי המתאר שלו בערפל .
הסדנה החלה בהרצאה אשר בה מיפינו היסטורית את התהליך האמור. התעכבנו על רגעים ויצירות אומנות ופרפורמנס מכוננים. התחלנו את הסריקה בRelational Aesthetic של שנות ה-90 , עברנו דרך ה Performative Turn של שנות האלפיים וסיימנו בחלל ה״ Shed״ שעומד להיפתח בימים אלו בניו יורק ומתיימר להוות פורמט תצוגה אשר בא לתת מענה בדיוק לאותה פרדיגמה חדשה.
הסדנה המשיכה לתוך תרגיל מעשי בקבוצות קטנות. הקבוצה נגעה בכל האספקטים שיחד מיצרים תא אפור בניהם: חלל, משך, פרפורמטיביות של דוממים וחיים, נוכחות, היעשות, השתתפות הקהל ותיעוד.
אמנית – מיכל הלפמן
בעשרים השנים האחרונות אנחנו עדים לסט של רגישויות אומנותיות חדשות אשר מתיכות זו לזו שתי דיסציפלינות שונות: זו של הקובייה הלבנה White Cube משכנה של האומנות הפלסטית, וזו של הקופסה השחורה Black Box, משכנה של האומנויות הפרפורמטיביות.
התא האפור הוא בן הכלאיים של שתי מסורות אלו אשר היסטורית נבדלות זו מזו לא רק במדיום אותן הן מציגות אלא גם באופן בו הן מקיימות את המפגש בין קהל הצופים ליצירה: הקובייה הלבנה, מייצגת אולי יותר מכל חלל אחר כיום -את הערכים של החברה המודרנית -ליברלית. התנהלות הצופים בתוך הקובייה הלבנה מאפשרת להם חופש בחירה: להגיע מתי שירצו, להישאר כמה שירצו, עם מי שירצו, תוך שהם מתווים לעצמם את נתיב התנועה שלהם בחלל התצוגה כפי שירצו.
מהקופסה השחורה לוקח התא האפור את הממד הטקסי והקולקטיבי השייך למסורת התיאטרון, ממד שאותו צמצמה מאוד החברה ניאו ליברלית של ימינו אשר מקדשת את האינדיבידואל. ממד זה בא לידי ביטוי בחזרתו של הרפורמטיבי והכוריאוגרפי לתוך חלל האומנות.
המושג ״התא האפור״ לא מציין רק את הערבוב בין הלבן והשחור אלא גם את העובדה שהפרדיגמה שלו נמצאת עדיין בהתהוותה וההבנה שלה דורשת בעצמה את הפעלתם של התאים האפורים שלנו. אני מזמינה אתכם להיכנס אל תוך התא האפור ולגשש יחד אחר קווי המתאר שלו בערפל .
הסדנה החלה בהרצאה אשר בה מיפינו היסטורית את התהליך האמור. התעכבנו על רגעים ויצירות אומנות ופרפורמנס מכוננים. התחלנו את הסריקה בRelational Aesthetic של שנות ה-90 , עברנו דרך ה Performative Turn של שנות האלפיים וסיימנו בחלל ה״ Shed״ שעומד להיפתח בימים אלו בניו יורק ומתיימר להוות פורמט תצוגה אשר בא לתת מענה בדיוק לאותה פרדיגמה חדשה.
הסדנה המשיכה לתוך תרגיל מעשי בקבוצות קטנות. הקבוצה נגעה בכל האספקטים שיחד מיצרים תא אפור בניהם: חלל, משך, פרפורמטיביות של דוממים וחיים, נוכחות, היעשות, השתתפות הקהל ותיעוד.
סדנה סודית לחקר הסביבה
אמן – גלעד רטמן
הסדנה עוסקת באסטרטגיות ובפרקטיקות מעשיות של ריגול,איסוף מידע וצילום.חומרי הציור
אמן – יוני גולד
סקירה והתנסות תאורטית ומעשית בחומרי הציור (paint) והכנתם.
הרעיון הוא להציג בפניכם מגוון רחב של חומרים להכנת צבע ללא עדיפות בין חומרים עכשוויים כגון : אקריליק, שמן תעשייתי, לחומרים קלסים יותר כגון: טמפרה, דיסטמפר , שעוות דבורים ועוד.
העבודה בסדנה עוזרת לפתח הבנה עמוקה לעבודת הסטודיו של הצייר ולהבין את הקשר בין בחירת החומר, והתוצאה הסופית דרך התמקדות באיכויות השונות שניתן להשיג דרך חומרי ציור שונים. אתם תתחילו לגבש הבנה טובה יותר כיצד לשלב את כל האלמנטים כדרך לגיבוש זהות ותפיסה שלמה.
הסדנה כוללת עבודה מעשית רבה, צפייה בסרטים וחשיפה למתכונים וטקסטים של אמנים חיים ומתים.
במהלך הסדנה עשינו תרגיל שעוזר לנו להבין כיצד לשלב את כל מה שלמדנו לתהליך הציור האישי של כל אחד מכם.הלשכה האפלה // נקבים נקבים
אמנית – מאיה זהבי
בניית מצלמות אשר מבוססות על עיקרון הקאמרה –אובסוקרה, אותה תופעה פיזיקלית בה הבחין לראשונה אריסטו, במאה ה–4 לפנה׳׳ס, ואשר, בסופו של דבר, הובילה להולדתו של הצילום.
את המצלמות בנו הסטודנטים ממגוון חומרים, בגדלים וצורות שונים, מרכיבים אשר ישפיעו על נראותו של הצילום שלנו. לאחר בניית המצלמות יצאו הסטודנטים לצלם איתן. כמו כן, הייתה עבודה רבה בחדר חושך: פיתוח והדפסה.
חידדנו את יכולות ההדפסה האנלוגית, והאפשרויות הגלומות בה, ובחנו סוגים שונים של התערבויות ושיבושים בתהליך האנלוגי.
ניתן לבנות את המצלמות מכל חפץ בעל נפח ושני מישורים מקבילים, שאפשר למנוע חדירת אור לתוכו. לכן, כל דבר העולה בדעתכם לנסות להפוך למצלמה הוא שימושי.הדפס בדו מימד: סדרה מפורקת – תעמולה ומחאה
אמנית – רותם בידס
סדנה בת יומיים העוסקת ביצירת סדרה מודפסת ידנית והכרת היכולות והאיכויות בהדפס הרשת. יצירת דימויים רב שכבתיים שפורקו על גבי הרשת והורכבו מחדש בתהליך ההדפסה על הנייר.
ביומיים של עשייה יצרנו סדרה ייחודית, עם תוכן מקורי של המשתתפים בדגש על תעמולה ומחאה. טכניקת ההדפס טומנת בחובה פירוק תהליכי חשיבה ועבודה עד יצירת התמונה השלמה, יכולת המצאה ומציאת פתרונות חדשים. העוברים את הסדנה מוסמכים לעבוד עצמאית בחדר ההדפס. או שמא נאמר, יקבלו את המפתחות לגן עדן.העכשיו – מיקסטייפ של מוזיקה וסרטונים
קולנוען – דן תורן
יומיים של סדנה מעשית עם דן תורן, גזירה העתקה והדבקה של חומרים מההווה הדיגיטלי שאפשר לצוד ברשת בחכה בלתי מזוינת בערבוב גס עם חומרים שניצור בעצמנו במהלך הסדנה. עבודה חד פעמית במקסימום השראה ומינימום בקרת הורים שהסתיימה בהקרנה ונגינה בהופעה חיה של המייצג שיצרנו במהלך הסדנה.ללא מנואל
אמנית – תמר הרפז
ראיתי פעם סרטון יוטיוב מרשים שבו נהג מחפר מנסה להעלות את הכלי שלו על משאית. הוא משתמש בזרוע החופרת כדי להניף את כל משקל המחפר באוויר, הזרוע מתחפרת באדמה והמחפר מתרומם, בכמה פעולות לא הגיוניות הוא עולה על המשאית. ברור שלא אמורים להשתמש ככה במחפר. בחוברת ההפעלה לא יעדו לכלי שימוש כזה. מובן גם שהשליטה המוחלטת של הנהג על הכלי והקשר העמוק שנרקם בין השניים הוא לא קשר תיאורטי אלה מבוסס על ניסיון ולימוד פיזי של הטכנולוגיה. היום, בעולם בו לא לומדים טכנולוגיה מהוראות הפעלה, הלמידה העיקרית היא מסרטונים כאלה ממש. פעולות אנרכיסטיות ואוטודידקטיות כמו ההאקינג גויסו לטובת המיינסטרים, בכדי לעשות כסף והפאנק עוקר מתוכן.את מקומן של הוראות הפעלה כתובות ומודפסות, תפסו טוטוריאלים פיראטים בפורמט של סרטוני רשת ופורומים חובבים. במובן הזה נדמה שפעולה פאנקיסטית אמיתיות יכולות להתרחש רק במרחב אחר, כזה המבוסס על יחס חדש בין טקסט לבין מכשיר, בין טקסט לבין דימוי. בסדנה ניסינו לחשב מחדש את היחס בין טכנולוגיה לאמנות בהקשר הזה. קראנו יחד את ׳פשר השיר׳ של אתגר אלן פו, כל סטודנט כתב טקסט פואטי שמחובר למכשיר, ניסינו לקרוא ולכתוב (גם פיזית ממש – בנינו מכונת רוב גולדברג) את הטכנולוגיה מחדש, במעין האקתון שמבוסס על שפה טבעית. תהליך הכתיבה והקריאה תיפקדו כתוצר וכסיבה של מכשיר פרוץ המזמין שימוש ומספר לנו דרכו סיפור חדש.קבוצת פעלולי קולנוע KEPASTUNTS
קולנוענים – טניה פלזנר וסרגיי
מלאכת הסטאנטמן, אפקטים של ריחוף ומעוף, ציוד הרמה, מערכות רתמים וכבלים, קפיצות ונפילות על מזרון AIRBAG, טכניקות קרב בקולנוע: נשק קר, נשק חם, אומנויות לחימה, פעלולי פיצוצים ובערות, מכות עד שלבסוף יצא מזה סרט. הסדנה מיועדת לבמאים, שחקנים, מפיקים, אמני וידיאו וצלמים.
אמן – גלעד רטמן
הסדנה עוסקת באסטרטגיות ובפרקטיקות מעשיות של ריגול,איסוף מידע וצילום.חומרי הציור
אמן – יוני גולד
סקירה והתנסות תאורטית ומעשית בחומרי הציור (paint) והכנתם.
הרעיון הוא להציג בפניכם מגוון רחב של חומרים להכנת צבע ללא עדיפות בין חומרים עכשוויים כגון : אקריליק, שמן תעשייתי, לחומרים קלסים יותר כגון: טמפרה, דיסטמפר , שעוות דבורים ועוד.
העבודה בסדנה עוזרת לפתח הבנה עמוקה לעבודת הסטודיו של הצייר ולהבין את הקשר בין בחירת החומר, והתוצאה הסופית דרך התמקדות באיכויות השונות שניתן להשיג דרך חומרי ציור שונים. אתם תתחילו לגבש הבנה טובה יותר כיצד לשלב את כל האלמנטים כדרך לגיבוש זהות ותפיסה שלמה.
הסדנה כוללת עבודה מעשית רבה, צפייה בסרטים וחשיפה למתכונים וטקסטים של אמנים חיים ומתים.
במהלך הסדנה עשינו תרגיל שעוזר לנו להבין כיצד לשלב את כל מה שלמדנו לתהליך הציור האישי של כל אחד מכם.הלשכה האפלה // נקבים נקבים
אמנית – מאיה זהבי
בניית מצלמות אשר מבוססות על עיקרון הקאמרה –אובסוקרה, אותה תופעה פיזיקלית בה הבחין לראשונה אריסטו, במאה ה–4 לפנה׳׳ס, ואשר, בסופו של דבר, הובילה להולדתו של הצילום.
את המצלמות בנו הסטודנטים ממגוון חומרים, בגדלים וצורות שונים, מרכיבים אשר ישפיעו על נראותו של הצילום שלנו. לאחר בניית המצלמות יצאו הסטודנטים לצלם איתן. כמו כן, הייתה עבודה רבה בחדר חושך: פיתוח והדפסה.
חידדנו את יכולות ההדפסה האנלוגית, והאפשרויות הגלומות בה, ובחנו סוגים שונים של התערבויות ושיבושים בתהליך האנלוגי.
ניתן לבנות את המצלמות מכל חפץ בעל נפח ושני מישורים מקבילים, שאפשר למנוע חדירת אור לתוכו. לכן, כל דבר העולה בדעתכם לנסות להפוך למצלמה הוא שימושי.הדפס בדו מימד: סדרה מפורקת – תעמולה ומחאה
אמנית – רותם בידס
סדנה בת יומיים העוסקת ביצירת סדרה מודפסת ידנית והכרת היכולות והאיכויות בהדפס הרשת. יצירת דימויים רב שכבתיים שפורקו על גבי הרשת והורכבו מחדש בתהליך ההדפסה על הנייר.
ביומיים של עשייה יצרנו סדרה ייחודית, עם תוכן מקורי של המשתתפים בדגש על תעמולה ומחאה. טכניקת ההדפס טומנת בחובה פירוק תהליכי חשיבה ועבודה עד יצירת התמונה השלמה, יכולת המצאה ומציאת פתרונות חדשים. העוברים את הסדנה מוסמכים לעבוד עצמאית בחדר ההדפס. או שמא נאמר, יקבלו את המפתחות לגן עדן.העכשיו – מיקסטייפ של מוזיקה וסרטונים
קולנוען – דן תורן
יומיים של סדנה מעשית עם דן תורן, גזירה העתקה והדבקה של חומרים מההווה הדיגיטלי שאפשר לצוד ברשת בחכה בלתי מזוינת בערבוב גס עם חומרים שניצור בעצמנו במהלך הסדנה. עבודה חד פעמית במקסימום השראה ומינימום בקרת הורים שהסתיימה בהקרנה ונגינה בהופעה חיה של המייצג שיצרנו במהלך הסדנה.ללא מנואל
אמנית – תמר הרפז
ראיתי פעם סרטון יוטיוב מרשים שבו נהג מחפר מנסה להעלות את הכלי שלו על משאית. הוא משתמש בזרוע החופרת כדי להניף את כל משקל המחפר באוויר, הזרוע מתחפרת באדמה והמחפר מתרומם, בכמה פעולות לא הגיוניות הוא עולה על המשאית. ברור שלא אמורים להשתמש ככה במחפר. בחוברת ההפעלה לא יעדו לכלי שימוש כזה. מובן גם שהשליטה המוחלטת של הנהג על הכלי והקשר העמוק שנרקם בין השניים הוא לא קשר תיאורטי אלה מבוסס על ניסיון ולימוד פיזי של הטכנולוגיה. היום, בעולם בו לא לומדים טכנולוגיה מהוראות הפעלה, הלמידה העיקרית היא מסרטונים כאלה ממש. פעולות אנרכיסטיות ואוטודידקטיות כמו ההאקינג גויסו לטובת המיינסטרים, בכדי לעשות כסף והפאנק עוקר מתוכן.את מקומן של הוראות הפעלה כתובות ומודפסות, תפסו טוטוריאלים פיראטים בפורמט של סרטוני רשת ופורומים חובבים. במובן הזה נדמה שפעולה פאנקיסטית אמיתיות יכולות להתרחש רק במרחב אחר, כזה המבוסס על יחס חדש בין טקסט לבין מכשיר, בין טקסט לבין דימוי. בסדנה ניסינו לחשב מחדש את היחס בין טכנולוגיה לאמנות בהקשר הזה. קראנו יחד את ׳פשר השיר׳ של אתגר אלן פו, כל סטודנט כתב טקסט פואטי שמחובר למכשיר, ניסינו לקרוא ולכתוב (גם פיזית ממש – בנינו מכונת רוב גולדברג) את הטכנולוגיה מחדש, במעין האקתון שמבוסס על שפה טבעית. תהליך הכתיבה והקריאה תיפקדו כתוצר וכסיבה של מכשיר פרוץ המזמין שימוש ומספר לנו דרכו סיפור חדש.קבוצת פעלולי קולנוע KEPASTUNTS
קולנוענים – טניה פלזנר וסרגיי
מלאכת הסטאנטמן, אפקטים של ריחוף ומעוף, ציוד הרמה, מערכות רתמים וכבלים, קפיצות ונפילות על מזרון AIRBAG, טכניקות קרב בקולנוע: נשק קר, נשק חם, אומנויות לחימה, פעלולי פיצוצים ובערות, מכות עד שלבסוף יצא מזה סרט. הסדנה מיועדת לבמאים, שחקנים, מפיקים, אמני וידיאו וצלמים.