יועצים חינוכיים - הסופרמנים שמערכת החינוך לא יכולה בלעדיהם

רגישים, נגישים, מחוברים לעצמם, מודעים לנעשה סביבם, בעלי ראייה מערכתית מפותחת, יד ימינם של מנהלי בתי הספר והמורים – אלו הם היועצים החינוכיים, דמויות מפתח משמעותיות במערכת החינוך.

המכללה האקדמית בית ברל מכשירה מזה למעלה מ-30 שנה יועצים חינוכיים – נשות ואנשי מקצוע מיומנים אשר משתלבים בצמתים המרכזיים ביותר במערכת החינוך, מהווים דמויות מפתח בבתי הספר ודואגים מדי יום לרווחתם של התלמידים. לשם כך נזקקים היועצים החינוכיים לראייה מערכתית רחבה וליחסי אנוש מעולים. ראש התוכנית לתואר שני בייעוץ חינוכי במכללה האקדמית בית ברל, ד"ר אינה בן אורי, מספרת על מסלול הלימודים ועל התפקיד המיוחד.

מיהם היועצים החינוכיים ומהי מהות תפקידם?

לדברי ד"ר בן אורי, יועץ חינוכי הוא איש מקצוע אשר אחראי לרווחתם הנפשית של הנפשות הפועלות במקום עבודתו. לרוב, יועצים חינוכיים משתלבים במסגרות החינוך הפורמלי, כלומר בבתי הספר, אך גם במוסדות שאינם חלק מהחינוך הפורמלי כמו למשל בתי חולים. בבתי הספר תפקידם של היועצים החינוכיים הוא לוודא שישנה תשתית המאפשרת התפתחות בריאה של התלמידים.

מי מתאים לשמש כיועץ חינוכי?

יועצים חינוכיים הם אנשים בעלי כישורים רבים: רגישים לזולת, נגישים לכל מי שזקוק להם, מודעים לכל הנעשה בבית הספר, בעלי ראייה מערכתית מפותחת מחובר לעצמו ומודע היטב לעולמו הפנימי. בנוסף, נדרשת מהיועץ החינוכי יכולת תקשורת גבוהה עם אנשים אחרים, שכן תפקידו הוא כאמור לוודא שהסביבה מאפשרת את ההתפתחות המיטבית של התלמידים, ולשם כך עליו לקיים שלל אינטראקציות עם גורמים שונים: עם התלמידים עצמם, עם סגל בית הספר, עם הורי הילדים וגם עם גורמים מחוץ לכותלי ביה"ס. היועץ החינוכי מעורב הן בתהליכים אישיים, הן בתהליכים בינאישיים והן בתהליכים ארגוניים, ובמקרים רבים יועצים חינוכיים ניצבים בעמדות מנהיגותיות, שמחייבות יכולות גם בתחום זה.

האם ישנו ביקוש משמעותי ליועצים חינוכיים?

אין כמעט בתי ספר שלא מועסקים בהם יועצים חינוכיים, ובבתי ספר רבים יש גם יותר מיועץ או יועצת אחת. כיום ברור לכל שהיועצים החינוכיים מביאים עמם ערך מוסף לכל מסגרת חינוכית, מנהלים מתקשים לוותר עליהם ומקצים לטובתם משאבים, כך שישנו ביקוש משמעותי לשירותיהם.

כיצד בנויה ההכשרה של היועצים החינוכיים?

ד"ר בן אורי מציינת שיועץ חינוכי נמצא בעמדה מיוחדת, ומחויב כאמור להתנהלות מערכתית, ועל כן הסטודנטים במסלול זה לומדים ניהול תהליכי סיוע הן ברמה פרטנית והן ברמה קבוצתית. מושם דגש רב על הכשרה מעשית ועל עיבוד הכשרה זו – סטודנטים לתואר שני בייעוץ חינוכי עוברים הכשרה מעשית בהיקף של 330 שעות, כבר מיום הלימודים הראשון. בשנה א' נכנסים הסטודנטים לבתי ספר, עם ליווי צמוד של יועץ מאמן, ובמקביל הם זוכים לליווי צמוד גם מצוות המכללה. תוכנית הלימודים מכוונת להבטחת התפתחות אישית של כל סטודנט וסטודנטית, מתוך תפיסה שאישיותם של היועצים החינוכיים מהווה כלי מרכזי.

תוכנית לימודים ייחודית

תוכנית הלימודים במכללה האקדמית בית ברל מציעה תהליך הכשרה מעמיק. כחלק מכך, כל מי שלומד במסלול תואר שני בייעוץ חינוכי יכול להשתלם גם בהנחיית קבוצות (תוכנית במתכונת של לימודי תעודה), ולזכות בשילוב ייחודי. ככלל, הנחיית קבוצות היא תוכנית לימודים של 400 שעות + סטאז' האורכת שנתיים. לימודי תואר שני בייעוץ חינוכי במכללה האקדמית בית ברל כוללים קורסים רבים שרלוונטיים גם לתכנית הנחיית קבוצות, ולכן ניתן לשלב את התוכניות וללמוד חצי יום נוסף בשבוע, בשעות אחר הצהריים. כמו כן ניתן להחשיב את הסטאז' בייעוץ חינוכי כחלק מההתמחות הנדרשת לקבלת תעודת מנחה קבוצות.

קהל היעד של לימודי ייעוץ חינוכי

ללימודי ייעוץ חינוכי מגיעים מורים שמעוניינים בהסבה מקצועית, אנשי ונשות מקצוע מתחום הטיפול שמחפשים מקצוע עם משמעות עמוקה יותר, עובדים סוציאליים שעוברים לתחום הייעוץ החינוכי כדי להשפיע יותר – כל אלה מבינים שעמדתם המרכזית של יועצים חינוכיים בבתי הספר מאפשרת להם להשפיע על מעגלים רחבים במיוחד, ולהקנות רווחה נפשית לצוות החינוכי, לתלמידים ולהורים.

רוצים לדעת עוד על לימודי תואר שני בייעוץ חינוכי במכללה האקדמית בית ברל? 
*הכתבה נכתבה במסגרת שיתוף פעולה של המכללה האקדמית בית ברל ואתר וואלה.

Cookies

This website use cookies to improve site functionality, provide you with a better browsing experience, and to enable our partners to advertise to you.

Detailed information on the use of cookies on this Site, and how you can decline them, is provided in our cookie policy.

By using this Site or clicking on "I agree", you consent to the use of cookies.