אם אתם קוראים דף זה אתם מאמינים בחינוך, מאמינים שאפשר לשנות את החברה בה אנחנו חיים ולעשות אותה טובה יותר.
מהיום אתם יכולים גם ללמוד תואר בחינוך וגם להיות שותפים במהלך התואר למהפכה בחינוך!
בימים אלו מתכנסת בבית ברל קבוצה שמובילה מהפכה בחינוך. את הקבוצה אני מובילה יחד עם שותפי יעקב הכט איש חינוך ותיק ופורץ דרך, עם אנשי הסגל המעולים, עם יו"ר חבר הנאמנים של המכללה האקדמית בית ברל אליעזר שקדי, ויו"ר הוועד המנהל זאב בילסקי.
למה אנחנו מובילים מהפכה בחינוך? משום שהשינויים המערכתיים מחייבים אותה לחשוב כל יום מחדש על המטרות והכלים שיש לנו.
המשאב החשוב ביותר במדינה הם הילדים שלנו ואתם, אנשי החינוך שמחנכים אותם. במהפכה שנוביל יחד איתכם נעצב את תפקידו של המחנך ואת המעשה החינוכי בתעוזה, במקוריות ובחדשנות.
מהי מהפכה בחינוך:
- שינוי חינוכי מתחיל מאנשי החינוך עצמם. תהליך שמגייס אנשים שמאמינים בחינוך, אנשי חינוך בעלי ניסיון רב לצד צעירים בעלי מעוף שבאים לעבוד, ללמוד ולחשוב ויחד.
- תוכנית הלימודים של המהפכה תיבנה על ידי הלומדים בתהליך של שיתוף וחשיבה והיא תשקף את תחומי בעניין שיש לאנשי הסגל וללומדים.
- חברי הקבוצה ילמדו להוביל שינוי, להעריך ולמדוד אותו, וישתלבו בפרויקט המעבדה והמנבטה של בית ברל.
- תנאי הקבלה ייחודיים: אמונה בחינוך, עדות לעשייה אישית משמעותית, חשיבה מקורית ונועזת, נכונות לקחת סיכונים.
- תנאי לימוד חדשניים ומלווים על ידי מרכז החדשנות בבית ברל.
- חניכה על ידי אנשים בכירים בחברה ובמשק.
- שילוב בבתי ספר שוחרי מהפכה וליווי אישי בתהליך הקליטה.
אפשר להצטרף למהפכה בכל שלב: תואר ראשון או תואר שני, תעודת הוראה או הרחבת הסכמה, וגם אם אתם לא לומדים עכשיו ורוצים לקחת חלק בתהליך.
קבוצה קטנה ומחויבת של אנשים יכולה להוביל שינוי גדול. ככל שהקבוצה מגוונת יותר וחדורת מוטיבציה היא תגיע רחוק יותר ומוטת ההשפעה שלה תהייה רחבה יותר.
איך מגדירים שינוי? אין לנו אשליה שנעשה שינוי מערכתי בזמן קצר. הנחת היסוד שלנו לקוחה ממחקרם של זוכי פרס נובל אסתר דופלו ואבהיג'ט בנרג'י והיא אומרת כך: "אפשר להתקדם משמעותית בפתרון בעיה גדולה באמצעות נקיטת שורה של צעדים קטנים, שכל אחד מהם חושב היטב, נוסח בזהירות ויושם בחכמה." אנחנו מחפשים אנשים גדולים שמוכנים לקחת צעדים קטנים ומחושבים כדי לחולל שינוי.
במילים הבאות סיימתי את ספרי "מי מפחד משוויון" והן רלוונטיות יותר מתמיד:
דור צעיר מתוסכל ומפוחד גדל היום ברחבי העולם המערבי והוא עלול להתפרץ ללא שליטה, אם לא יכינו אותו למשברים החברתיים והכלכליים שעמם הוא עומד להתמודד. המשימה החשובה ביותר של החינוך במאה העשרים ואחת אינה הצלחה במבחנים הבינלאומיים, הצטיינות במדעים או רכישת ידע וטכנולוגיות מתקדמות, אלא הכנת אנשים צעירים לעולם שהסיפוקים בו יהיו שונים מאלו של הדורות הקודמים. גם במובן זה, כמו במובנים רבים אחרים, מחנכים ומורים הם דמויות הראויות לחיקוי ובשל כך בשלים להוביל מהלכים חברתיים המצויים מעבר לגבולות בית הספר. אם נשכיל להבין את השינויים שאנו מתמודדים עמם, היכן נכשלנו והיכן הצלחנו – אולי העשורים הבאים יעמידו את המחנכים במרכז הזירה ויחזירו לחינוך, ולנו, מעט מהכבוד האנושי שאבד לנו.
ב- 28.3 בשעה 15:00 ניפגש בבית ברל ונצא לדרך.
מחכים לכם,
יולי תמיר