שואפים למצוינות? בואו להכיר את המסלול להכשרת מורים מודרניים להוראה ולמנהיגות, וליהנות מקורסים מושקעים, מלגות מתאימות וגישה ייחודית שמבוססת על ראש פתוח.
תוכנית המצוינים להוראה – רג"ב.
חינוך איכותי מתחיל מלמעלה, ביצירתם של מורות ומורים איכותיים. ישנו קשר הדוק בין יכולותיהם של נשות ואנשי הוראה לבין התוצאות של תלמידיהם. מורים בעלי השכלה רחבה, גישה יצירתית ויכולת לרתק את התלמידים, יצליחו לפתח אצלם את הרצון להבין, ללמוד ולהעמיק.
החינוך מתחיל מלמעלה
מורה איכותי אמור ליישם תפישות פדגוגיות חדשניות, לשלוט בכלים טכנולוגיים, להתחבר לתלמידים, להצליח ליצור עמם קשר אישי ולהעצים אותם. גיא ברק מכפר סבא הוא מורה שכזה. בגיל 28 עמדו בפניו אפשרויות לימודים מגוונות בזכות ציונים גבוהים במיוחד בבגרות ובפסיכומטרי, וגיא בחר ללמוד הוראה. "זה קרה אחרי השירות הצבאי, כשעבדתי ביחד עם אשתי לעתיד בעבודה מועדפת בערבה. באותה תקופה קראתי ספרים רבים, גם ספרות וגם ספרי היסטוריה, וחיפשתי אפיק מעשי לאהבה הזאת. מתוך האהבה לספרים פניתי באופן טבעי לתחום החינוך, שמשך אותי גם כאתגר וכמקצוע לחיים, ובחרתי ללמוד הוראת היסטוריה וספרות".
גיא הצטרף לתכנית "מצוינים להוראה" במכללה האקדמית בית ברל, שמטרתה לאפשר לבעלי פוטנציאל גבוה לממש את יכולותיהם. תכנית המצוינים מבטיחה חוויית לימודים מהנה, ומכשירה "נבחרת" של אנשים איכותיים במיוחד שיובילו את מערכות החינוך, הן הפורמלית והן הלא פורמלית, ויהוו מנהיגות חינוכית שמסוגלת לחולל שינויים מהותיים.
"מצוינים להוראה" היא תכנית המיועדת לסטודנטיות ולסטודנטים שמעוניינים להשתייך אל הטובים ביותר ורוצים לשלב עבודה עם שליחות וערכים. אלה הם המורים שאמורים להוות את חוד החנית של תחום החינוך בארץ בהווה ובעתיד. התכנית כוללת פרויקט במסגרת הקהילה, מפגשים רב-תרבותיים, לימודי מגדר, לאומיות ואתניות במערכת החינוך, ועוד.
ערך מוסף
תכנית "מצוינים להוראה" מייצרת מסגרת כלל-מכללתית שמפגישה סטודנטיות וסטודנטים משלל מסלולים: חינוך לגיל הרך, חינוך מיוחד, אמנות ועוד. "הקבוצה רצה ביחד 3 שנים", מספר גיא, "בניגוד למסלולים אחרים. עבורי התוכנית הייתה הרבה מעבר למסגרת לימודית; היא הייתה גם מסגרת חברתית שמצאתי בה חברים קרובים".
הטבות ייחודיות
הטבה ייחודית בתכנית המצוינים היא קצב הלימודים המואץ שמאפשר לסיים את התואר בשלוש שנים, ופטור מלא מתשלום שכר לימוד בתמורה לעיסוק בהוראה במשך שלוש שנים לאחר תום הלימודים. כמו כן, נהנים המשתתפים בתכנית ממלגות ייעודיות ממשרד החינוך, ומעדיפות בשיבוץ בהתמחות ובעבודה עצמה בתום הלימודים.
הסטודנטים, בתמורה לכך, נדרשים להישגים גבוהים בלימודים, פרויקט אישי התורם לקהילה, והשתתפות בפעילויות של משרד החינוך ובכנסים מקצועיים.
"לפתוח את הראש"
לתכנית תרומה של ממש לכל הסטודנטים עם הפיכתם למורים. "הגישה שלי כמורה", מפרט גיא, "היא לאו דווקא ללכת בתלם או על הבנאלי והטריוויאלי, אלא להוביל את התלמידים לכיוונים שבדרך כלל הם לא חווים במסגרת בית הספר. גם את עצמי אני מאתגר כשאני נפתח לכיוונים שהם לא תמיד חלק ממערכת החינוך. התכנית נותנת המון למורים לעתיד, והלוואי ש'מצוינים להוראה' הייתה אפשרית לכל סטודנט לחינוך באשר הוא".
ברק סיים את לימודיו בשנת 2015. במקביל לעבודה כמורה, התקבל גם לפרויקט "מנהרת הזמן" של המכללה האקדמית בית ברל. במסגרת הפרויקט שהושק בשנת 2010 הוקם מאגר מרכזי של זיכרונות של תושבי הארץ המתמקד בהיסטוריה של היהודים והערבים בארץ, ובפרט בחיי היומיום שלהם, ב-150 השנים האחרונות. הקמת הפרויקט נבעה מתוך הבנה שחיי היומיום בדורות הקודמים לא נחקרו כמעט באופן שיטתי, וזאת למרות שהם מתאפיינים בקשרים משמעותיים, חוצי מסגרות וגבולות חברתיים, אידיאולוגיים, אתניים ודתיים מקובלים.
"במסגרת הלימודים נחשפתי לקיומו של פרויקט מנהרת הזמן בעקבות שיתוף פעולה בין החוג להיסטוריה לפרויקט. כשהתחלתי ללמד החלטתי להביא את הפרויקט לבית הספר שלי. הילדים שהשתתפו בפרויקט חקרו את ההיסטוריה של משפחתם ושל סביבתם, ובאירוע הסיכום שנערך בכפר סבא ובטייבה, הצגנו את הממצאים ואת הסיפורים. חינוך שכזה, שיוצא מהכיתה ומכותלי בית הספר, מאפשר התנסות ייחודית גם לילדים וגם למורים, בלי לוח וגיר אלא מתוך מחקר בשטח, הבנה וחוויה". גיא, ואיתו עוד מורים ותלמידים, תורמים כך בדרכם לחברה ולתרבות בארץ, תרומה שזרעיה נשתלו בתכנית "מצוינים להוראה" של המכללה האקדמית בית ברל.
* הכתבה נכתבה במסגרת שיתוף פעולה של המכללה האקדמית בית ברל ואתר וואלה.