מי שמתעתד ללמוד חינוך והוראה, מתרכז בעיקר במחשבה על תחום הלימודים שבחר ועל הקמפוס שבו יבלה בשנים הקרובות. חשוב לא פחות להיערך ליום שאחרי הלימודים.
1. בחרו בחוכמה את תחום ההתמקצעות
חינוך הוא עולם רחב הכולל קבוצות גיל שונות, שלל מקצועות ומגוון אפשרויות. לפני שאתם קופצים למים, עצרו רגע ובררו עם עצמכם מהי נטיית הלב שלכם: עבודה עם גילאים צעירים או גדולים יותר, עבודה בבתי ספר או עשייה חינוכית בעמותות, פנימיות או מרכזי נוער.
יועצי לימודים יעזרו לכם לבחור את מסלול ההכשרה האידיאלי עבורכם מתוך 7 אפשרויות: הגיל הרך, בי"ס יסודי, בי"ס על יסודי, חינוך מיוחד, אנגלית, חינוך בלתי פורמלי וקידום נוער. שני המסלולים האחרונים הינם ייחודיים לבית ברל. בחירה נוספת היא תחום ההתמחות, וגם כאן יש מגוון רחב של אפשרויות, בהן אנגלית, מתמטיקה, לימודי ארץ ישראל וגאוגרפיה, לימודי סביבה וחקלאות, לשון, ספרות ועוד.
2. בחרו במוסד אקדמי שרואה אתכם
החלטתם ללמוד חינוך והוראה? האווירה השוררת בקמפוס, והיחס לכל אחד ואחת מהסטודנטים, חשובים לא פחות מהמוניטין של המוסד האקדמי, הוותק שלו וגודלו. מומלץ בחום לבחור מכללה אקדמית שתקבלו בה את אותו יחס שאתם רוצים להעניק בעתיד לתלמידים שלכם: קשב והתחשבות בסיפור החיים שלכם, יחס אישי שלוקח בחשבון גם את החוזקות וגם את הקשיים הייחודיים שלכם. אם הדלת של דקאן הסטודנטים פתוחה בפניכם, והוא מציב לעצמו כמטרה לעזור לכם לפתור בעיות אישיות, כלכליות ואחרות, זהו המקום בשבילכם.
המכללה האקדמית בית ברל זוכה באופן קבוע בשנים האחרונות להיות מדורגת בין 10 המוסדות המובילים בארץ מבחינת שביעות הרצון של הסטודנטיות והסטודנטים.
3. התנסויות מעשיות משלב מוקדם
מחקרים רבים בתחום החינוך וההוראה הניבו את ההבנה שאת ההתנסויות במסגרות השונות רצוי להתחיל כבר בשלב מוקדם במיוחד של הלימודים. "בית ברל פועלת לפי מספר מודלים של הכשרה", מפרטת ד"ר אילנה מילשטיין, ראש היחידה להכשרת מורים במכללה, "המבוססים על עיקרון זהה: החל משנה א' מתנסים הסטודנטים בהוראה, בתמיכה של מדריכים פדגוגיים, מורה מאמן וכן מנהל בית הספר. הסטודנטים מעורבים מראשית הדרך בהוראה, לוקחים חלק בישיבות הצוות ובמפגשים עם ההורים. בתוך התיאוריה משולבת פרקטיקה רבה".
4. בחרו מכללה שתלווה אתכם גם בתחילת דרככם במקום העבודה
השנים הראשונות במסגרת חינוכית עשויות להיות מאתגרות ביותר. כדי להתמודד עם האתגר בהצלחה, הוקמה במכללה האקדמית בית ברל, יחידת "פורשים כנף" שפועלת כדי להבטיח קליטה מיטבית של מתמחים, גננות, מורות ומורים חדשים במערכת החינוך, באמצעות תמיכה מגוננת ומגוונת וליווי אישי במשך 3 שנים.
כבר במהלך השנה השלישית ללימודי חינוך והוראה נפרשת רשת תמיכה תעסוקתית: נערך כנס גדול ובו נפגשים הסטודנטיות והסטודנטים עם מפקחי מחוזות, מורות, סטאז'ריות ומנהלי בתי ספר. במהלך אותה שנה גם מתקיימות סדנאות שונות לפיתוח הכישורים הנדרשים לצליחת ראיונות עבודה, לכתיבת קורות חיים ולהכנת שיעורים לדוגמה.
בשנת הלימודים האחרונה יוצא לדרך גם תהליך ההשמה. מפקחים, מנהלים ונציגי עמותות שונות מגיעים למכללה האקדמית בית ברל, ומראיינים את הסטודנטים שיסיימו בקרוב את לימודיהם כשהמטרה היא גיוס לעבודה. אורית דהן, ראש יחידת "פורשים כנף", מספרת שתהליך השמה זה הייחודי לבית ברל, מתאפיין בתחושה ביתית ונעימה ומסייע לנחיתה רכה יותר במערכת החינוך.
ומה קורה כשמסיימים ללמוד? החל מהשנה הראשונה בעבודה משתתפים המורים הטריים בסדנאות שונות. במהלך סדנאות אלה, שאותן מלווה מנחה מטעם המכללה, מקבלים המורים החדשים את התמיכה הרגשית והמקצועית שהם כל כך זקוקים לה. מודל זה פותח במכללה והניב ירידה של ממש באחוזי הנשירה של אנשי ונשות חינוך בראשית דרכם, ועד מהרה אומץ על ידי משרד החינוך.
5. הקפידו להיות חלק מהקהילה
אנשים שבוחרים במקצועות ההוראה והחינוך עושים זאת כי אכפת להם מסביבתם, וכי הם מעוניינים לקחת חלק נכבד בעיצוב הקהילה והחברה.
השתתפות בפרויקטים חברתיים וקהילתיים תוך כדי הלימודים היא דרך מצוינת לתרגל את המעורבות המשמעותית של כל מורה ומורה בחיי הקהילה. הסטודנטים מעורבים, בין השאר, בעבודה עם נוער בסיכון, עם פליטים, עם עולים, עם קשישים ועם אוכלוסיות מוחלשות אחרות, בפרויקטים רב-תרבותיים שלוקחים בהם חלק יהודים וערבים גם יחד, וכן בעבודה עם קהילות יזמיות.
מומלץ לבחור קמפוס שמקיים דו-שיח רחב היקף ומשמעותי עם סביבתו ועם קהילות נוספות, ושמפגין מעורבות אמיתית בחברה.
רוצים לדעת עוד על לימודי חינוך והוראה במכללה האקדמית בית ברל? לפרטים נוספים הקליקו כאן
*הכתבה נכתבה במסגרת שיתוף פעולה של המכללה האקדמית בית ברל ואתר וואלה.