ענת סטבנס, פרופ'

פרופ׳ ענת סטבנס היא מרצה לבלשנות יישומית בחוג לאנגלית ובעלת תואר דוקטור לחינוך לשוני ובלשנות יישומית מאוניברסיטת פיטסבורג שבארה״ב. תחומי מחקרה עוסקים בהתפתחות רב-לשוניות מינקות ועד בגרות בקרב תלת-לשוניים מן ההביטים הפסיכולינגוויטים והסוציולינגוויסטים וכן ההיבטים של התפתחות אוריינית באוכלוסיות רב-לשוניות ורב-תרבותיות. פרסומיה המדעיים הכוללים ספרים ומאמרים – עוסקים במעתקים (code-switching) לשוניים בקרב רב-לשוניים, תשומה לשונית של הורים והתפתחות היכולת הנראטיבית בחד-לשוניים וברב-לשוניים, רב-לשוניות והגירה, מדיוניות לשונית בחינוך ובמשפחה, אינטראקציות לשוניות הורה-ילד/ה, התפתחות כתיבה איכותית בקרב חד-לשוניים ורב-לשוניים, והשימוש בשפה במרחב הקיברנטי.

פרופ׳ סטבנס זכתה במענקי מחקר ופתוח מהקרן הלאומית למדע, הפדרציה היהודית, האקדמיה הלאומית האוסטרית למדעים, אוניברסיטת חבל הבאסקים בספרד, אוניברסיטת מונדרגון בספרד, מענקי ש״פ של האיחוד האירופי (אוניברסיטת פורטו ואוניברסיטת לונדון – UCL, ואוניברסיטת אידינבורו), וכן אוניברסיטת אברייקה שבמקסיקו ואגף החינוך של עריית פרובידנסיה בסנטיאגו-צ׳ילה).

פרופ׳ סטבנס מייצגת את ישראל בשתי תכניות של האיחוד האירופי במסגרת COST Action וכן נציגת המכללה בפורום המומחים לרפורמה בהשכלה גבוהה (HERE) במסגרת Erasmus Plus.

פרופ׳ סטבנס עמדה בראש רשות המחקר (2011-2017), היתה ראש מרכז מל״ל (2001-2004), ראש המסלול להכשרת מורים לאנגלית (2004-2006) ונטלה חלק פעיל בועדות רבות ביניהן ועדת המחקר והפרסומים, ועדת הוראה של בית הספר לחינוך, הועדה לתכנון אסטרטגי של המכללה, המועצה האקדמית, ומועצת הפקולטה לחברה ותרבות.

Anat Stavans, Ph.D. is an associate professor in Applied Linguistics in the English Department and Director of the Research Authority at Beit Berl Academic College. Her research focuses on developmental and educational linguistics, trilingual acquisition and development, and cross-cultural and cross-linguistic literacy development. Prof. Stavans is the author of numerous articles on topics such as code switching, narrative input and development, immigrant multilingualism, educational language policy, parent-child interaction, and multi-literacy development. She co-edited a volume Studies in Language and Language Education: Essays in Honor of Elite Olshtain (with Irit Kupferberg, 2008, Magnes); she wrote Linguistic and Developmental Analysis of Child-Directed Parental Narrative Input (in Hebrew, NCJW) and she co-authored Multilingualism (with Charlotte Hoffmann, CUP, 2015). In addition, she has developed and led several intervention projects concerning the fostering of early language and literacy development among educators and parents and served as consultant to several international agencies and institutions on multilingualism and multi-literacy. She has been appointed to the EU-COST Action N° IS1306: "New Speakers in a Multilingual Europe: Opportunities and Challenges" and to the EU-COST Action N° IS1401: "European Literacy Network"; she is also a member in ERASMUS + Higher Education Reform Expert (HERE) Forum of Israel. Prof. Stavans holds a grant by the Israel Science Foundation as the Principal Investigator in a research project on “Predictors of text quality in written expository texts: a developmental study”. Currently, Dr. Stavans is involved in international collaborations on language and literacy development in early multilingualism.

Cookies

This website use cookies to improve site functionality, provide you with a better browsing experience, and to enable our partners to advertise to you.

Detailed information on the use of cookies on this Site, and how you can decline them, is provided in our cookie policy.

By using this Site or clicking on "I agree", you consent to the use of cookies.