עינת ברעם אשל, ד"ר
ד"ר עינת ברעם אשל היא ראש מרכז ימימה לחקר ספרות ילדים ונוער ולהוראתה ומרצה בכירה העוסקת בהוראה אקדמית כשלושה עשורים.
תחומי התמחותה הם שלושה: הספרות העברית בתקופת ההשכלה והתחיה; יסודות השירה והפרוזודיה העברית; ספרות ילדים – פואטיקה ותיאוריה.
ד"ר ברעם אשל פרסמה שני ספרי מחקר (2001, 2011) ומבחר מאמרים בתחומי התמחותה.
במרוצת שנות עבודתה במכללה האקדמית בית ברל שימשה ראש החוג לספרות עברית וכללית, ערכה את כתב העת "עולם קטן – כתב עת לחקר ספרות ילדים ונוער" ונטלה חלק בוועדות רבות, בהן מועצת הפקולטה לחברה ולתרבות, ועדת תכנון ופיתוח, ועדת כנסים ו-ועדות קידום שונות.
משמשת גם מרצה בכירה בחוגים לספרות ולספרות ילדים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט.
- מבוא לספרות ילדים: המצאת הילדות בראי המעשיה
- תחנות בספרות העברית: מהשכלה לתחיה
- יסודות ביבליותרפיים בספרות ילדים
- ספרות ילדים והאתגר הרב-תרבותי
- צבעי יסוד: איורים ספרות ילדים
- איך שיר נולד? להבין שירת ילדים
- הכל אודות אבא: ייצוגי אבות וגלגוליהם בספרות ילדים
ספרים וספרים ערוכים
- Baram-Eshel, E., Jayusi, W., Yunes, E. & Paul-Binyamin, I. (Eds.). 2021. Jewish and Arab Childhood in Israel: Contemporary Perspectives, Washington DC: Lexington books. [289 pages]
- ברעם אשל, ע' (2011). מלחמת הריאליזם על נפשו: ייצוגי מציאות בספרות ההשכלה העברית 1881-1857. בני ברק: הוצאת הקיבוץ המאוחד.
- ברעם אשל, ע' (2001). בין המשעול לדרך המלך: לפריחתה של הנובלה בספרות העברית בראשית המאה העשרים. ירושלים: הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס.
פרקים בספרים
- Baram Eshel, E. (2021). Reflections on Photography, Place, and Identity: Children of the Arab minority in Israeli Photographed Picturebooks. Jewish and Arab Childhood in Israel: Contemporary Perspectives, Edited by E. Baram Eshel, W. Jausi, E. Yunes & I. Paul-Binyamin (173-190). Washington DC: Lexington Books.
- Baram Eshel, E. (2018). Children's Groups in Young State of Israel: Simplicity and Complexity in the Cult Movie Hasamba and the Black Handkerchif Gang (1971). The Child in World Cinema, Edited by D. Olson (125-147). Lanham, MD: Lexington books.
- Baram Eshel, E. (2017). Intimacy in Crisis: Family Dysfunction in Israeli Literature for Preschool Readers. Intimate Relationships in Cinema, Literature and Visual Culture, Edited by G. Padva & N. Buchweitz (49-62). London: Palgrave Macmillan Press.
- ברעם אשל, ע' (2011). השכלה, סוציאליזם ולאומיות בשירת יהל"ל. בתוך א' פרוש, ח' צמיר וח' סוקר-שווגר (עורכות), הספרות והחיים: פואטיקה ואידיאולוגיה בספרות העברית החדשה – למנחם ברינקר ביובלו (144-126). ירושלים: הוצאת כרמל ומכון הקשרים, אוניברסיטת בן גוריון בנגב.
- ברעם אשל, ע' (2005). 'שני הפכים בנושא אחד': על יחסו הדו-ערכי של הרומן המשכילי אל ההיסטוריה. עיון ב'קבורת חמור' לסמולנסקין וב'הדת והחיים' לברודס. בתוך א' הולצמן (עורך), ממרכזים למרכז: ספר נורית גוברין (276-254). תל אביב: מכון כץ לחקר הספרות העברית, אוניברסיטת תל אביב.
- Baram Eshel, E. (2024). National and Religious Messages in Israeli Search-and-Find Books for Children. Children’s Literature, 52. 5-26.
- ברעם אשל ע' (2024). שיח זכויות וצילום כראיה בספרות ילדים ישראלית. פורום עיוני משפט, מ"ז. 16-1. [רשת]
- ברעם אשל, ע' (2021). פעולת הציור הילדי וייצוגיה בספרות לגיל הרך: אתגר התפתחותי, אידיאולוגיה חתרנית, יצירה סובלימטיבית. טיפול באמנויות: מחקר ויצירה במעשה הטיפולי, 10(2). 1070-1061.
- ברעם אשל, ע' (2020). מרים ילן שטקליס ויהודה אטלס – המשך או מהפכה? בִּקורת ופרשנות, 46. 154-135.
- Baram Eshel, E. (2020). Fatherhood, Childcare, and Leadership in David Grossman's Literature for Children. Children's Literature Association Quarterly, 45(2). 145-160
-
ברעם אשל, ע' (2017). נח בשבע גרסאות: ספרות הילדים העברית מתבוננת בסיפור המבול. מחקרי ירושלים בספרות עברית, כ"ט. 211-186.
- ברעם אשל, ע' (2016). כלכלה וכוח בסיפורי יאנוש קורצ'אק: המקרה של ג'ק הקטן. עיונים בחינוך, 13–14. 460–480.
- Baram Eshel, E. (2015). The Advantage of Marginality: R. A. Braudes' Short Stories of his Lviv Period. Studia Judaica, 18(35). 35-54.
- ברעם אשל, ע' (2015). 'אל עצמי' לגלילה רון-פדר: הערות ראשונות על קריאה כסִדרה. עיונים בספרות ילדים, 24. 120-93.
- ברעם אשל, ע' (2015). ייצוגי נשים בוגרות בשירי מרים ילן-שטקליס. ילדוּת: כתב עת לתרבות וספרות ילדים, 1. 98-82.
- ברעם אשל, ע' (2014). ריאליזם וקוץ בו: כמה הערות על 'עיט צבוע' לאברהם מאפו, הרומאן החברתי העברי הראשון. מפגשי תרבות, 3. עמ' 17-27.
- ברעם אשל, ע' (2014). האריה, המכשפה וארון הספרים: ספריות כמרחבים פדגוגיים בספרות ילדים. חוקרים@הגיל הרך: כתב עת מדעי לחקר הגיל הרך, 2 [רשת].
- ברעם אשל, ע' (2014). אב חדש לגמרי? דפוסי אבהות ביצירת דויד גרוסמן לילדים. מגדר: כתב עת אקדמי רב תחומי למגדר ופמיניזם, 3 [רשת].
- ברעם אשל, ע' ולבנת, ח' (2014). שיקולי בחירה בטקסט הספרותי לילדים. עולם קטן: כתב עת לחקר ספרות ילדים ונוער, 5. 89-54.
- ברעם אשל, ע' (2009). כיצד משפיע הדיבר השני על התלוש העברי? עיון ב'רשימות אמן עברי' לראובן בריינין. מועד: שנתון למדעי היהדות, י"ט. עמ' 170-160.
- Baram Eshel, E. (2009). Outline of Gender Conflict: Notes on an Early Story by D. Baron. Women in Judaism: A Multidisciplinary Journal, 8(2) [web].
- Baram Eshel, E. (2007). J.L. Gordon's Early Stories and Their Role in His Poetic World. Hebrew Studies: A Journal devoted to Hebrew Language and Literature, 48. 217-229.
- ברעם אשל, ע' (2000). על ריכוזה וביזורה של חווית התלישות בשלוש נובלות שכוחות. סדן: מחקרים בספרות עברית, ד. 406-389.
- ברעם אשל, ע' (2000). בין קרעיו של הפנקס לכריכתו: על מעמד הנובלה ביצירת י"ח ברנר. דפים למחקר בספרות, 12. 291-271.