כרזות סטודנטים לתערוכות סוף שנה - התהליך ושיקולי הדעת

מאת: הגר קאופמן וחמוטל ארבל

"גם אם ייעודה העיקרי של הכרזה הוא להעביר מסר בר- חלוף, אין להשוותה לארמון חול הנשטף בגלי הים- הכרזה היא בת קיימא, ומשום שהיא דבר רציני, שיוצרו משקיע בו את כל מרצו, היא נעשית לחלק ממורשת הדימויים המעצבים את סגנון התקופה." אלן וייל

בסוף כל שנת לימודים מתקיימת במכללה האקדמית בית ברל תערוכה בה ניתנת הזדמנות לכל סטודנט משנה ג' להציג את הפרויקט שלו. הפרויקטים הם בדרך כלל תוכנית התערבות או תכנית חינוכית מסוג אחר, או סביבת למידה שהסטודנט פיתח והפעיל במסגרת ההתנסות המעשית, שהיא חלק מההכשרה להוראה. אופני ההצגה הם בעיקר כרזות, מצגות וחומרי הוראה שפיתחו הסטודנטים.

כרזה היא היצג שתפקידו להכריז, לספר, להודיע ולהוודע (לה קרנק, 1991). כרזות המסכמות פרויקט או מחקר מבקשות לפנות לקהל שאיננו מכיר את הפרויקט ולספר לו עליו. הדר (1993) מציינת כי "כרזה תקפה כאשר מתחולל דיאלוג בינה ובין המתבונן בה. כחפץ נייח ודו מימדי, היא אינה מתחרה במציאות אלא קיימת בתוכה. היא מציעה עצמה למי שמוכן להפתח לתהליך, למי שקורא ורואה דימויים ומלים בו- זמנית ומעוניין בתכנים, כלומר, באיתור המשמעות ובפיענוחה."

צוות הסדנה לעיצוב סביבות למידה מייעץ לסטודנטים הבוחרים להציג כרזות. להלן תיאור התהליך ושלביו וכן כמה משיקולי הדעת המנחים אותנו בתמיכה בסטודנטים. יצויין שהסטודנטים הם סטודנטים לחינוך, שעבור רובם המכריע זוהי התנסות ראשונה בעיצוב כרזה.

התהליך ושלביו:

ראשיתו של התהליך בשיעור על עיצוב כרזה המתקיים בסדנה ובו נידונים העקרונות המנחים בעיצוב כרזה. נוודא שיש בידי הסטודנטים הכלים הטכנולוגיים שיאפשרו להם לבצע את העבודה (אם לא, הם יידרשו לעבור סדנה טכנולוגית במרחב האינטראקטיבי).  בשלב הבא הסטודנטים מוזמנים לבוא לסדנה לפגישות יעץ עם הצוות. צוות הסדנה הוא גורם מייעץ בלבד, ולכן על הסטודנטים לבוא לפגישה לאחר שהפעילו חשיבה ביקורתית וביררו לעצמם מהי מטרת הכרזה: מה הם רוצים להגיד באמצעותה? אילו מסרים יעברו לצופים בכרזה? עליהם להתמקד בתמצות הנושא ולברור את העיקר מהטפל.

לקראת פגישת היעץ על הסטודנטים להכין סקיצה חזותית שהיא תחילתו של הבירור העיצובי: מה יסייע בהעברה מיטבית של המסר, איך ליצור הלימה מירבית בין הרעיון לבין תרגומו לשפה חזותית. לאחר קבלת ההחלטות הסטודנטים עוברים לשלב עיצוב הכרזה בסיוע הצוות, ומכאן לשלב האחרון – שלב ההפקה.

 

שיקולי הדעת בהקשר לתכנון הכרזה:

בפיתוח כרזה חשוב להגדיר מהי מטרת הכרזה – מה רוצים להגיד באמצעותה, ולפרט את התוכן בצורה ישירה ועניינית. כרזה צריכה למשוך את תשומת הלב ולהעביר מסר בצורה בהירה. עליה להעביר את המסר העיקרי של הפרויקט – אין בכוחה לסכם את כולו.

בתכנון ועיצוב הכרזה קיים פרדוקס, שנכנה אותו פרדוקס הגודל: מחד, הפורמט גדול ולכאורה מאפשר הכלה של יותר טקסטים ודימויים. מאידך, כרזה התלויה על קיר היא פורמט מאוד לא ידידותי לקריאה של מלל רב, וזאת משתי סיבות – סיבה של חלל וסיבה של זמן: הצופה נדרש לעמוד במרחק פחות או יותר קבוע מהכרזה, למשך כל הזמן הנדרש לקריאה והפיענוח של הכרזה. ככל שהמידע רב יותר, המטלה דורשת יותר סבלנות והשקעת אנרגיה. הפרדוקס, אם כן, הוא שככל שהפורמט גדול יותר הוא יכול להכיל פחות מידע. פורמט קטן כמו דף A4 מאפשר לצופה/קורא לפענח ולקלוט אותו בזמנו החופשי ובמרחב שהוא עצמו בוחר, ולא כזה שנכפה עליו. במילים אחרות, כרזה היא פורמט מוגבל מבחינת היכולת שלו להכיל מידע. יש חשיבות רבה לתימצות המידע המועבר באמצעותה. לכן תמיד יתלווה אל הכרזה מידע המועבר בערוצים אחרים – דפים מודפסים לחלוקה המפרטים עוד על הפרויקט או מידע הנמסר בעל-פה על ידי מציגי הפרויקט.

Cookies

This website use cookies to improve site functionality, provide you with a better browsing experience, and to enable our partners to advertise to you.

Detailed information on the use of cookies on this Site, and how you can decline them, is provided in our cookie policy.

By using this Site or clicking on "I agree", you consent to the use of cookies.