על המרכז
המרכז לחדשנות בחינוך שם לעצמו למטרה ללוות ארגונים חינוכיים בתהליכי חדשנות והתחדשות.
תחום החינוך חווה בשנים האחרונות משברים רבים ונדרש להתאים את עצמו לסביבה המשתנה במהירות ולפער בינה לבין ההוראה המסורתית. התאמה מיטבית כוללת סל של פתרונות יצירתיים לשיפור חייהם של הלומדים והמחנכים באופן נקודתי, או תהליכי שינויי בסיסיים מול אתגרים רחבים.
אנו רואים מחנכים כסוכני שינוי החיים את חייהם ברצון להיטיב עם מצבם ועם מצב סביבתם ומבקשים לפעול באופן אקטיבי על מנת לשפר ולפתור בעיות. מתוך ראיה זו, ומתוך אמונתנו העמוקה בחינוך כמפתח לשינוי חברתי ואנושי, פיתחנו את מודל יוצרי דרך.
מודל יוצרי דרך מבוסס על עשיה מתמדת ומעגלית שאלו שלושת חלקיה:
- חיבור: על מחנכים ולומדים להיות בריאים בנפשם ובגושם ולשמר מודעות לבריאות זו על מנת שיוכלו לפעול בעולם החינוך בצורה מיטיבה ולאורך זמן. היצירה בעולם החינוך מבוססת על זיהוי של אזורי צורך מתוך התבוננות פנימית וסביבתית ובחירה כיצד לפעול ואיפה לפעול. יוצרי דרך מחזיקים בסל של כלים לשימור בריאותם כאנשי חינוך, להתבוננות פנימית וחיצונית ולהפעלת רפלקציה ביקורתית מתמשכת של עצמם ושל סביבתם. מתוך חיבור זה נולד החוסן לעמוד מול אתגרים ומול חוסר הודאות המאפיין את עולמנו כיום.
- יצירה: יוצרי דרך הם מחנכים ולומדים הפועלים במרחבים שמאפשרים גילוי, ניסוי ותהייה, ומחוייבים ליצור ושימור של מרחבים כאלו עבור אחרים. הם מצויידים בסל של כלי תכנון וביצוע המסייעים להם להוציא לפועל את תוכניתם, וממציאים באופן מתמיד כלים והקשרים חדשים שייסיעו להם ליצור ללא הרף. בסל כלים אלו: ניתוח יצירתי של המשאבים הסביבתיים, למידה והעמקה לאורך כל החיים, מיתוג עצמי ושימוש בשפה עשירה, יכולת לפעול בעולם מגוון ולשאוב מכמות רבה של מקורות השראה, הקמת קהילות ועבודה בצוות, ניתוח ארגונים והקמת ארגונים מתקדמים ועוד.
- מפגש: יוצרי דרך פועלים ויוצרים בעולם מגוון מתוך הכרה במגוון ובאחרות כמקורות לעושר ולפעולה מיטיבה. הם יודעים ויודעות לבטא ולהקשיב, לגשר בין עמדות שונות ולגבש תמונת עולם המורכבת מעמדות שונות. הם יודעים לקבץ לשלוחן את האנשים הנכונים מתוך אחריות לעתיד החברה ולשינויים מיטיבים עבורה.