מילון מונחים טכנו-פדגוגיים
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
אווטאר (יַצְגָן) Avatar أفتار (أو الصورة الرمزية) | אווטאר הוא דמות וירטואלית מצוירת או מונפשת, המייצגת אדם. השימוש באווטארים נפוץ בעולם המחשבים בעיקר באתרים, כמו אתרי צ'אט או תוכנות צ'אט, פורומים באינטרנט ומשחקי מחשב. מבוסס על: אנציקלופדיית אאוריקה |
אופיס (מיקרוסופט אופיס) Microsoft Office أوفيس | מיקרוסופט אופיס זוהי קבוצה של תוכנות שנוצרו ופותחו על ידי חברת מייקרוסופט. תוכנות אלו מטרתן ליצור ולערוך טבלאות, מסמכים ומצגות. דוגמאות לתוכניות הכלולות באופיס הן PowerPoint, Word, InfoPath, Excel ו- Microsoft Access. |
אוריינות דיגיטלית Digital literacy التنوّر الرقمي | אוריינות דיגיטלית היא היכולת להבין ולהתנהל בעולם הדיגיטלי תוך שימוש ב מיומנויות בסיסיות, המאפשרות לאדם להשתמש בטכנולוגיות ממוחשבות בחיי היומיום שלו, ואת היכולת לגלות מידע ולקבוע כיצד לגשת, להעריך ולהשתמש בו. |
אוריינות מדיה Media literacy تربية إعلامية | אוריינות מדיה זוהי מודעות להשפעת המדיה על הפרט והחברה, הבנת תהליך תקשורת ההמונים, פיתוח אסטרטגיות המאפשרות לנו להבין, לנתח ולדון במסרים תקשורתיים, לפתח הנאה אסתטית ולהעריך את תוכן המדיה. |
אוריינות מידע Information literacy وعي معلوماتي | אוריינות מידע אלו מיומנויות לפתרון בעיות מידע המיוצגות על ידי בקשת מידע או נתונים על נושא. מיומנויות אלו מאפשרות לקבוע מתי יש צורך במידע, כיצד להשיג אותו מהמקורות הטובים והמהירים ביותר ולאחר מכן כיצד להשתמש בו ביעילות ולהפעיל אותו למטרה הרצויה. |
אחסון ענן Cloud Storage تخزين سحابي | אחסון ענן הוא אחד מדגמי מחשוב הענן דרכם מאוחסנים נתונים וקבצים, על גבי שרת מרוחק שהקשר איתו נעשה באמצעות רשת מחשבים והאינטרנט, המספקים את היכולת לפנות אליהם בכל מקום ובכל זמן בקלות בהתחברות לאינטרנט. ניתן לשתף קבצים אלו גם עם חברים וקבצים חשובים יכולים להישמר מאובטחים באמצעות סיסמה ומערכת הצפנה. |
אינטראקטיביות (בשפת הדיגיטל) Interactivity تفاعلية المستخدم | אינטראקטיביות היא היכולת של המערכת ליצירת דיאלוג עם מפעיליה. דוגמאות לפעולות אינטראקטיביות: גלישה באינטרנט, האזנה למוזיקה ברשת, רכישת מוצרים באינטרנט, תגובה לכתבה, יצירת שיח עם אנשים אחרים. |
אינטרנט Internet الانترنت | אינטרנט זוהי רשת של מיליוני מחשבים המספקים מידע, תקשורת ושפע של פעילויות. זוהי רשת גלובלית פתוחה המאפשרת למנוי לגשת לאלפי מקורות ושירותים שונים בתחום המידע. |
אָסִינְכְּרוֹנִי Asynchronous غير متزامن | אַסִינְכְְּרוֹנִי הוא ההפך מסינכרוני. גופים שהאינטראקציה ביניהם לא מתקיימת בזמן אמת. פעילות אסינכרונית יכולה להתקיים בכל מקום, בכל זמן ובכל קצב. |
אקדמיה ברשת Online Academy أكاديمية أون لاين | "אקדמיה ברשת" היא תוכנית המקיימת שידורים מקוונים אינטראקטיביים בהנחיית מיטב המומחים ואנשי האקדמיה ללא עלות. התוכנית מונגשת לאלפי תלמידים בכל המגזרים ובכל שכבות הגיל במרכז ובפריפריה ומקדמת חדשנות פדגוגית-טכנולוגית. |
אתיקה ברשת (נטיקה) Network ethics (Netiquette) أخلاقيات الانترنت | אתיקה ברשת היא רשימת כללי התנהגות וחוקים בשימוש האינטרנט. לכל אתר יש תנאי שימוש/פרטיות המרכיבים את החוקים הכתובים של השימוש באתר. בנוסף ישנם חוקים לא כתובים של התנהגויות מקובלות. |
אתר אינטרנט Website موقع ويب | אתר אינטרנט הוא אוסף של דפי אינטרנט (ולעיתים משאבים נוספים) המקושרים ביניהם ולרוב שותפים לשם תחום מסוים, וניתנים לגישה דרך רשת האינטרנט. דפים אלו מותאמים לרשת העולמית הרחבה-World Wide Web, וניתן לגשת אליו דרך דפדפן אינטרנט. מתוך: ויקיפדיה |
אתר קורס Website courses موقع المساق | אתר קורס הוא אתר המאגד בתוכו את המשאבים והפעילויות הנלמדים, לוחות זמנים, לוחות הודעות, אפשרויות תקשורת עם המרצה והסטודנטים המשתתפים בקורס, וכל היבטי ניהול הקורס. |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
בּוֹט Bot (קיצור של Robot) بوت انترنت | בּוֹט הוא תוכנת מחשב המבצעת באופן אוטומטי פעולה מוגדרת דרך האינטרנט. בוטים יכולים: (א) לאסוף מידע אוטומטית ממקורות חופשיים כמו רשתות חברתיות ופורומים ואז לקטלג או לנתח את המידע; (ב) לקיים שיחה טבעית עם גולשים בשר ודם באמצעות אינטליגנציה מלאכותית כך שהגולשים שואלים אותם שאלות ומקבלים מהם תשובות באופן הדומה לשיחה עם נציג שירות לקוחות. |
בית-ספר וירטואלי Virtual school المدارس الافتراضية | בית ספר וירטואלי הוא בית ספר שאין לו מקום פיזי ובו לומדים תלמידים מבתיהם באופן סינכרוני ואסינכרוני. |
בְּלוֹג (יוֹמַן רֶשֶׁת או רְשׁוּמוֹן) Blog المدونة | בְּלוֹג הוא חלק מאתר אינטרנט שבו נכתבות רשומות ("פוסטים") העוסקות בחוויות, חדשות ומאמרים, לעיונם של גולשי האינטרנט לשם קריאה ובדרך כלל אף לתגובה. הפוסטים מוצגים בדרך כלל בסדר כרונולוגי הפוך המציג את האירועים האחרונים. תוכני הבלוג יכולים להיות טקסטואליים, סרטוני וידאו (Vlog) וקובצי אודיו (פודקאסט). |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
דוֹאֶ"ל (דואר אלקטרוני) بريد إلكتروني | דוא"ל הוא אמצעי תקשורת אלקטרוני להעברת מסרים/מכתבים ברשת האינטרנט לנמען או לרשימת נמענים, אליהם ניתן לצרף גם קישורים וקבצים. זו החלופה הדיגיטלית למכתבים על-גבי הנייר והודעות הפקס. |
דִּיגִיטָלִי Digital رقمي | דִּיגִיטָלִי משמעותו סִפְרָתִי, מידע שֶׁמֻּצָּג בִּסְפָרוֹת בדידות ולא רציפות (כגון: שָׁעוֹן דִּיגִיטָלִי). דוגמאות נפוצות למכשירים המופעלים באופן דיגיטלי הם מחשב וסמרטפון. המידע בהם, כמו תמונה וקול, מעובד ונשמר באופן דיגיטלי. |
דף אינטרנט Web page صفحة ويب | דף אינטרנט הוא מסמך המאוחסן ברשת האינטרנט וניתן להציג אותו באמצעות דפדפן. אתר אינטרנט נוצר מקבוצת דפי אינטרנט הקשורים ביניהם על ידי קישורים. |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
הדרכות מקוונות Online Tutorials البرامج التعليمية المباشرة (عبر الإنترنت) | הדרכות מקוונות הן הדרכות במגוון נושאים הזמינות ברשת האינטרנט. עשויות לכלול: טקסטים, מצגות, סרטוני וידאו, סרטוני סמן, פודקסטים ועוד. |
הוראה-למידה מקוונת Online teaching-learning التعليم والتدريس عبر الإنترنت | הוראה-למידה מקוונת היא פעילות חינוכית של הוראה ולמידה המתרחשת בסביבה מקוונת, ומשתמשת ברשת האינטרנט. יכולה להתבצע באמצעות מכשירים המחוברים לרשת האינטרנט: מחשב, טאבלט, סמרטפון. |
הִיבְּרִידִי Hybrid هجين (هيبريدي) | הִיבְּרִידִי משמעותו מֻכְלָא, בן כִּלְאַיִם. כלומר, הכלאה של שני סוגים זה עם זה. לרוב, בתוצרים ההיברידיים משולבים יתרונותיהם של שני החלקים המרכיבים אותם, ולעתים הם אף נושאים בחובם יתרונות חדשים ומפתיעים. דוגמה לכך אפשר לראות במנוע ההיברידי: הוא פועל גם באמצעות חשמל וגם באמצעות בנזין, אבל היתרון החדש והמפתיע שלו הוא דווקא החיסכון בדלק. (מתוך: מט"ח) ראו את המונח "למידה היברידית" |
הייפלקס Hyflex קיצור של (Hybrid-Flexible) هايفليكس | ראו ערך "מודל הייפלקס להוראה-למידה" |
הילקוט הדיגיטלי الحقيبة الرقمية | |
היפר-קישור Hyperlink رابط تشعبي | היפר קישור מכונה בקיצור "קישור". הוא מילה, ביטוי, סמל גרפי, תמונה, שכאשר לוחצים עליו הוא מעביר את המבקר לדף אינטרנט אחר. דף זה יכול להיות באותו אתר או באתר אחר לגמרי. |
השטאג Hashtag الوسم (هاشتاج) | השטאג (#) הוא סימון או תיוג של מילת מפתח שמשתמשים בה ברשתות חברתיות. ההשטאג מאפשר לחפש ולמצוא הודעות עם תוכן או נושא ספציפי. ההשטאג מסומן ב-# לפני המילה המתויגת. |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
וידאו אינטראקטיבי Interactive Video الفيديو التفاعلي | וידאו אינטראקטיבי הוא טכניקות המשלבות וידאו עם תכונות אינטראקטיביות, באופן שמאפשר לצופה להשפיע על מהלך הווידאו. בלמידה נוסף עליו רובד של מאפייני למידה יחידנית כגון: התאמה לקצב הלומד, משוב ועוד. רובד זה נחלק לשני סוגים עיקריים: וידאו אינטראקטיבי ליניארי – פעילות המורכבות מרצועת וידאו אחת עליה שזורות אינטראקציות מסוגים שונים (לדוגמה, שאלת חד ברירה, שאלת התאמה וכיוצא בזה) שההתקדמות ברצועת הווידאו תלויה או לא תלויה בהפעלת הלומד באינטראקציה (מענה לשאלה, סימון על גבי תמונה וכיוצא בזה). |
ויקי Wiki الويكي | ויקי הוא דף או אוסף של דפים באינטרנט לבניית מאגרי מידע ואתרי אינטרנט שהתוכן בהם נכתב ונערך על ידי כלל הגולשים או קבוצה נבחרת של מבקרים רשומים באמצעות שיתוף פעולה נרחב. שיטת הוויקי משמשת להקמת מיזמים שונים, ובהם אנציקלופדיות (המפורסמת שבהן היא ויקיפדיה) ומיזמים נוספים. אתרי ויקי משמשים לשני צרכים עיקריים: לשיתוף ידע בתוך קהילות או חברות שפועלות באמצעות האינטרנט וליצירת אתרי תוכן גדולים. |
וִירְטוּאָלִי افتراضي | וִירְטוּאָלִי הוא דבר מְדֻמֶּה, לא מציאותי, לא אמיתי, אַךְ מֻצָּג בַּמַּחְשֵׁב ברשת האינטרנט בדרך של חיקוי או הדמיה כְּאִלּוּ הָיָה מַמָּשִׁי. |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
חיפוש מתקדם באינטרנט Advanced online search بحث متقدم | חיפוש מתקדם באינטרנט מיועד לייעול החיפוש הפשוט כשיש חיפוש מורכב או כאשר יש צורך למצוא תשובה יותר ספציפית, תוך שימוש בפקודות מוגדרות. |
חשיבה חישובית Computational Thinking التفكير الحاسوبي | חשיבה חישובית היא היכולת לזהות היבטים של חישוביות בעולם הסובב אותנו ולה שני מאפיינים עיקריים: (א) היא תהליך חשיבה, ולפיכך ביצועה אינו תלוי בטכנולוגיה; (ב) היא סוג של תהליך פתרון בעיות הכולל את היכולת לעצב פתרונות שיבוצעו על ידי אדם או מחשב או בשילוב של שניהם. מתוך: חשיבה חישובית במערכות חינוך |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
טכנולוגיה Technology التكنولوجيا | טכנולוגיה היא שימוש במשאבים (ידע, חומרים, הון ועוד) בכלים (מערכות, ומכשירים), בתהליכים (תיכון וייצור) כדי לענות על צרכים אנושיים ולהרחיב את יכולתו של האדם תוך השפעה על החברה והסביבה. |
טכנולוגיות בחינוך Educational Technologies تكنولوجيا التعليم | ראו את המונח "טכנו-פדגוגיה". |
טכנולוגיות למידה Learning Technologies تقنيات التعلم | טכנולוגיות למידה הם כלים טכנולוגיים לתכנון, יישום והערכה של כל תהליך ההוראה והלמידה על פי יעדים ספציפיים המבוססים על תיאוריות למידה ותקשורת, ועל ידי שימוש במגוון משאבים אנושיים ולא אנושיים על מנת להגיע ללמידה יעילה. |
טכנולוגיה מסייעת Assistive technology تكنولوجيا مساعدة | טכנולוגיה מסייעת היא תחום ידע, העוסק בשימושים של אמצעי עזר אשר נועדו לשיפור התפקוד ושיפור איכות החיים של אנשים עם מוגבלות וצרכים מיוחדים. הם כוללים משחקים וכלים כגון עזרי תקשורת, קלות תנועה ורכיבים ותוכנות מחשב מיוחדות. |
טכנו-פדגוגיה Techno-pedagogy تكنو-بيداغوجيا | המונח מתייחס לפרקטיקות הוראה הלוקחות בחשבון הן היבטים פדגוגיים – שיטות הוראה ולמידה, מוטיבציה, פיתוח מיומנויות התלמידים, והן היבטים טכנולוגיים – שימוש במחשבים, באינטרנט, בסמרטפונים, בטאבלטים וכו'. |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
יישֹוּמוֹן Application تطبيق محمول | אפליקציה היא יישום מחשב המיועד לשימוש בטלפונים חכמים (סמארטפונים), מחשבי לוח (טאבלטים) ומכשירים ניידים מסוגים אחרים. ניתן למצוא יישומים אלו זמינים בדרך כלל בפלטפורמות להפצת יישומים, במכשירים ניידים כדוגמת Store App של חברת אפל, Play Google של גוגל. לפעמים האפליקציות ניתנות להורדה גם למחשבים אישיים נייחים וניידים. מתוך: ויקיפדיה |
יליד דיגיטלי Digital Native جيل التقنيات | הם אנשים שנולדו או גדלו בעידן הדיגיטלי ושהכירו את המחשבים והאינטרנט מגיל צעיר. |
מונח בעברית | הגדרה (עברית) |
כיתה הפוכה Flipped Classroom الصف المعكوس (المقلوب) | כיתה הפוכה היא דגם הוראה ההופך את סדרי הלמידה המקובלים. בשיעור "מסורתי" רגיל הוראה של חומר לימוד חדש מתקיימת בכיתה ואילו בבית נדרש תרגול אישי ויישום של מה שנלמד בכיתה. בכיתה ההפוכה הסדר מתהפך ומתבצע בשלבים הבאים: שלב א' – פעילות למידה עצמאית אסינכרונית של הידע הבסיסי – למידה מרחוק בבית הדורשת מהלומד לפעול כלומד עצמאי. בחלק זה הלמידה נעשית בעזרת יישומים דיגיטליים כמו מצגות, סרטונים, הרצאות מוקלטות, פודקאסטים, טקסטים דיגיטליים אינטראקטיביים או מידע כתוב. למידה בשיטה זו מאפשרת ללומדים ללמוד בקצב במתאים להם/ן לצפות/להקשיב שוב ושוב לתוכן הלימודי המוקלט או הכתוב שברשותם ובמידת הצורך לדלג על חלקים פשוטים שכבר הובנו. שלב ב' – פעילות למידה בכיתה (פנים אל פנים או מפגש סינכרוני) – למידה פעילה לצורך תרגול ויישום החומר שנלמד באופן עצמאי מהבית בהנחיית מרצה. מיקוד המפגש בהעמקת הבנת התכנים ו/או הרחבה שלהם באמצעים שונים כגון: דיונים, הצגת שאלות, פעילויות חקר, תרגול, עבודה משותפת, עבודה בקבוצות קטנות על פרויקטים שונים. |
כיתה וירטואלית Virtual Classroom الفصول الافتراضية | כיתה וירטואלית היא סביבה מקוונת אינטראקטיבית שמטרתה לפתח את רוח עבודת הצוות בין הלומדים, כמו גם שיתוף של מידע בקלות וביסוס הידע אצל הלומד. כל זאת באמצעות שימוש בטכנולוגיות להוראה-למידה. |
כלים דיגיטליים Digital tools أدوات رقمية | כלים דיגיטליים הם כלים טכנולוגיים מקוונים התומכים בתהליכי הוראה-למידה ומאפשרים למורה להעשיר את הלמידה, לשתף את התלמידים בצורה פעילה, לקבל משוב מיידי. שימוש בהם מקנה לתלמידים יכולות טכנולוגיות אשר יכינו אותם לעולם העבודה העתידי. בעזרת כלים דיגיטליים ניתן ליצור תכנים, להבנות ידע, לערוך חומרים ולשתפם. |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
לוח שיתופי Interactive wall حائط تفاعلي | לוח שיתופי הוא כלי דיגיטלי המאפשר למורה ליצור קירות וירטואליים שעליהם המורה ותלמידיו יכולים להוסיף פוסטים כדי לשתף בתכנים טקסטואליים ומולטימדיה (תמונות, סרטונים וכו') וגם להוסיף הערות לפוסטים שהועלו. |
למידה אלקטרונית (למידה מקוונת) E-Learning تعليم إلكتروني | למידה אלקטרונית היא כל צורת למידה שבה משתמשים במכשיר אלקטרוני. האות 'E' היא קיצור של המילה האנגלית "Electronic", שמשמעותה "אלקטרוני". זהו תחום חינוכי רחב, אשר כולל תחומי משנה ושימושים רבים. לדוגמה, למידה משולבת מחשב היא אחת הדרכים הנפוצות של למידה אלקטרונית. כמו כן, למידה אלקטרונית מאפשרת למידה מרחוק באמצעות האינטרנט או האינטראנט. השימוש באינטרנט לצורכי הוראה מכונה למידה מקוונת. באופן כללי E-Learning משמשת כפתרון תקשורת אינטראקטיבי העושה שימוש ביכולת המחשב האישי והאינטרנט כדי לעצב, להעביר, ולנהל ידע. למידה אלקטרונית יכולה לעשות שימוש במגוון גדול של מכשירים, קבצים ותוכנות. למשל: מצגת, ספר אלקטרוני, קורא ספרים אלקטרוני, מחשב לוח, טלפון חכם ועוד. מתוך: ויקיפדיה |
למידה אסינכרונית Asynchronous Learning التعليم غير المتزامن | למידה אסינכרונית היא למידה שיכולה להתקיים בכל זמן ובכל מקום. מצד אחד הלומדים נכנסים לאתר קורס ולומדים באופן עצמאי, בקצב ובזמן המתאימים לכל אחת ואחד, באמצעות חומרי לימוד, הנחיות, משימות ופעילויות שנמצאים באתר הקורס ומצד שני המורה נכנס לאתר הקורס ומקיים אינטראקציה עם הלומדים בזמן המתאים לו. |
למידה דיגיטלית Digital Learning التعليم الرقمي | למידה דיגיטלית מתייחסת לתהליך למידה של הבניית ידע ומיומנויות המתבססות על שיטות הוראה שתוכננו להתקיים במרחבים מקוונים ובאינטרנט ועושות שימוש במדיום של האינטרנט ושל התקשורת הדיגיטלית למיקסום התועלת הפדגוגית, ארגון ובניית הידע החדש לשם שיפור והעצמת חוויית הלמידה. |
למידה היברידית Hybrid Learning التعلم الهجين (التعلم الهيبريدي) | למידה היברידית היא קורס או יחידת הוראה שבה ההוראה, הלמידה וההערכה משלבות בין למידה מרחוק סינכרונית ולמידה מרחוק אסינכרונית. הערה: למידה מרחוק המשלבת מפגשים פנים-אל-פנים היא למידה משולבת. |
למידה מרחוק Distance Learning التعلم عن بعد | למידה מרחוק היא למידה שבה המורה והתלמיד אינם נמצאים באותו מרחב פיזי. |
למידה משולבת Blended learning التعلم المدمج | למידה משולבת היא למידה שבה חלק מתהליך הלמידה בקורס מתקיים במסגרת מפגשים פיזיים פנים-אל-פנים וחלק מהמפגשים בקורס מתקיים באופן מקוון סינכרוני ו/או אסינכרוני. |
למידה משולבת דיגיטל Digital integrated learning التعلم الرقمي المدمج | למידה משולבת דיגיטל היא למידה הכוללת גם רכיבים דיגיטליים. דוגמאות לאמצעים דיגיטליים: חומרים מצולמים, ראיונות, פודקסטים, הדגמות, ניסויים, סימולציות, עבודה בקבוצות, פרויקטים צוותים, כתיבה שיתופית, קריאה שיתופית, הערכת עמיתים, דיון בפורומים מקוונים, שימוש , תרגילים ממוחשבים, מבדקים עצמיים, שילוב סטודנטים בינלאומיים ו/או מרצים אורחים. |
למידה ניידת Mobile Learning التعلم المتنقل | למידה ניידת היא למידה המתבצעת באמצעות מכשיר סלולרי, המשלבת מחשוב נייד (מחשב נייד, טאבלט, סמרטפון) ולמידה דיגיטלית ומספקת ללומדים מגוון נהלים, המאפשרים גישה נוחה לתכנים בכל זמן ובכל מקום, תומכת בלמידה פורמלית ובלתי פורמלית באמצעות צ'אט, שירותי מסרים מיידיים וחילופי מידע בין לומדים בקלות. |
למידה סינכרונית Synchronous learning التعليم المتزامن | למידה סינכרונית היא למידה המתרחשת כאשר המורה והתלמידים מקיימים מפגש הוראה-למידה במרחב דיגיטלי מוגדר (זום, טימס וכד'). המשתתפים מתחברים מכל מקום בו זמנית ומקיימים אינטראקציה בינאישית בזמן אמת. |
למידה שיתופית מקוונת Online Collaborative Learning التعلم التعاوني عبر الانترنت | למידה שיתופית מקוונת היא סגנון למידה המבוסס על אינטראקציה חברתית בין הלומדים, כאשר הם עובדים בקבוצות קטנות כדי להשתתף בביצוע המשימה או להשיג מטרות למידה משותפות באמצעות פעילויות קבוצתיות במאמץ מתואם תוך שימוש בשירותי תקשורת ותקשורת שונים וכלים דרך האינטרנט, למידה זו מתמקדת ביצירת ידע במקום בקבלתו. לפיכך, החינוך עובר ממערכת ממוקדת מורה למערכת ממוקדת לומד בה המורה משתתף כמנחה. |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
מאגר מידע Database مُجمع المعلومات | מאגר מידע הוא אוסף מסודר של נתונים בתחום מסוים, המאפשר שליפה של נתונים אלה בהתאם לצורך. |
מדיה דיגיטלית Digital media إعلام رقم | מדיה דיגיטלית היא מדיה שבה המידע נשמר בצורה דיגיטלית, כלומר כאוסף של רשומות מספריות. לדוגמה: קובץ תמונה במחשב הוא מדיה דיגיטלית, אך סרט צילום אינו מדיה דיגיטלית. מדיה דיגיטלית מתייחסת לארבעה סוגים עיקריים: טקסט, תמונות, מוזיקה ווידאו. |
מדיה חברתית Social media وسائل التواصل الاجتماعي | מדיה חברתית (בעברית הרשת החברתית) הוא הכינוי המקובל לשירותי אינטרנט, בהם הגולשים יכולים לתקשר ולשתף תוכן (תמונות, סרטים, הקלטות, מצגות וכדומה) בזהות שהם בוחרים להציג, ולהתקבץ לפי נושאים. מתוך: ויקיפדיה |
מוּדֶל Moodle موودل | מוּדֶל היא מערכת לניהול למידה (ראה ויקיפדיה) המערכת מאורגנת כאתרי קורסים. רק הלומדים בקורס, המורה ועוזר ההוראה יכולים להיכנס לאתר הקורס. |
מודל הייפלקס להוראה-למידה Hyflex model for teaching-learning (Hyflex זה קיצור של Hybrid-Flexible) نموذج هايفليكس Hyflex للتدريس والتعلم | מודל הייפלקס להוראה-למידה מיועד לשלושה קהלים של לומדים.ות: סטודנטים.ות בכיתה הפיזית; סטודנטים.ות הלומדים.ות באופן מקוון סינכרוני; סטודנטים.ות הצופים.ות בהקלטה של השיעורים. קורס המועבר באופן פרונטלי ובו-זמנית משודר באופן סינכרוני. המודל מושתת על עקרון מנחה של גמישות ואפשרות בחירה – כאשר הסטודנטים יכולים לבחור מהו אופן ההוראה המתאים להם (כיתה או בית) בכל אחד מן השיעורים. |
מולטימדיה Multimedia وسائط متعددة | מולטימדיה היא שילוב של אמצעי תקשורת שונים המשלב טֶקְסְט, גְּרָפִיקָה, אָנִימַצְיָה, וידאו וְקוֹל. |
מחשוב ענן Cloud Computing السحابة الحاسوبية | מחשוב ענן הוא מודל המאפשר גישה נוחה, על גבי רשת תקשורת ועל פי דרישה, למאגר שיתופי של משאבי מחשב. מתוך: ויקיפדיה |
מטא-וורס Metaverse ميتافيرس | מטא-וורס זהו שילוב של מספר רכיבים טכנולוגים – משחקי מחשב, מציאות מדומה, מציאות רבודה, שיחות ווידאו, רשתות חברתיות, מטבעות קריפטו –שיוצרים שלם חדש המאפשר למשתמשים "לחיות" בתוך יקום דיגיטלי. המשתמשים יכולים להיפגש, לעבוד ולשחק בשיתוף פעולה. |
מערכת 'מידע אישי' במכללה College 'personal information' system معلومات شخصية | מידע אישי היא מערכת הנותנת גישה למידע האישי של הסטודנט, המועמד, המרצה ועוזר ההוראה, והיא כוללת מספר הליכים, ביניהם: רישום וקבלה, תכנית שעות, לוח מבחנים, ציונים, הרשמה לקורסים, הרשמה למבחנים, מידע אישי, דואר אלקטרוני, הנפקת תעודות ועוד. |
מיומנויות טכנולוגיות technological skills المهارات التكنولوجية | מיומנויות טכנולוגיות זהו סט של ביצועים מעשיים ויישומיים שעל הלומד להחזיק בהם וליישם אותם ביעילות ובמיומנות במינימום מאמץ וזמן. |
מִישְׂחוּק Gamification التلعيب | מִישְׂחוּק הוא הוספת מאפיינים של משחק לתחום או פעילות שאינם משחק תוך שימוש בטכניקות עיצוב משחקים. שימוש במישחוק עשוי לעודד אנשים לבצע מטלות שהם בדרך כלל תופשים כמשעממות. |
מנוע חיפוש Search engine محرك بحث | מנוע חיפוש הוא אתר המאפשר למשתמשים לחפש באינטרנט מידע ספציפי על-ידי הזנת מילות מפתח. יכול לכלול רישומים של אתרים ולעתים תמונות, מוצרים, סרטונים, מוסיקה, רשומות מקום או תוצאות אחרות. |
מסמכים שיתופיים Collaborative documents مستندات مشتركة | מסמכים שיתופיים הם מסמכים הנוצרים/נערכים באמצעות שירותי ענן ומאפשרים יצירת מסמך משותף של מספר אנשים כמו גם אחסון וגישה מכל מקום. |
מערכת ניהול למידה Learning Management System (LMS) نظام إدارة التعلم | מערכת ניהול למידה היא מערכת המנהלת תכני למידה, את תהליך הלמידה ואת תוצריו, ומאפשרת מעקב והערכה של הכשרה, המשך ופעילויות למידה. מערכת זו משמשת כאחד מן הכלים המרכזיים לשימוש ההוראה במאה ה-21. |
מציאות מדומה Virtual reality (VR) الواقع الافتراضي | מציאות מדומה היא סימולציה של סביבה, המתבצעת באמצעות מחשב, קונסולה ייעודית או טלפון נייד, באופן הנותן למשתמש אשליה כי הוא נמצא בסביבה המציאותית אותה מדמה המחשב, תוך היטמעות בה והינתקות מהמציאות הרגילה. מציאות מדומה משמשת לצורכי משחק, בידור, לימוד ואימון. |
מציאות רבודה (מציאות מתוספת) Augmented Reality (AR) الواقع المعزز | מציאות רבודה היא טכנולוגיית מחשוב אשר מוסיפה אלמנטים ויזואליים ורבדים של נתונים על גבי הסביבה האמיתית בזמן אמת, ובכך למעשה הנתונים מתמזגים עם הסביבה האמיתית והיא הופכת לאינטראקטיבית. הרבדים יכולים לכלול טקסטים, תמונות, וידאו, איורים וצלילים. לדוגמה: כאשר עורכים סיור ביעד מסוים, ניתן למצוא את כל האלמנטים בסביבה האמיתית ובנוסף לכך אובייקטים וירטואליים המוצמדים אליהן בטכנולוגיית המחשוב. |
מציאות מעורבת Mixed Reality (MR) الواقع المختلط | מציאות מעורבת היא טכנולוגיה שמתקיימת על גבי המציאות ומשלבת בין מציאות מדומה המאפשרת להיטמע בעולם מדומה (ראו ערך "מציאות מדומה") למציאות רבודה המאפשרת לקבל שכבות של נתונים על אובייקטים בסביבה האמיתית (ראו ערך "מציאות רבודה"). כלומר, מציאות מעורבת ממזגת את העולם האמיתי והעולם הווירטואלי (יצורים מדומים ומרכיבים שאינם קיימים,) לסביבות והדמיות חדשות שבהן אובייקטים פיסיים ודיגיטליים מתקיימים זה לצד זה ויוצרים אינטראקציה בזמן אמת. בשיטה זו משתמשים בקסדה או במשקפיים מיוחדים המראים את המציאות ובנוסף מוקרנים שלל יצורים דמיוניים על גבי החדר, האולם או החלל שבו אנו נמצאים,. |
מקוון Online عبر الإنترنت | מקוון משמעותו שמחשב מחובר למַחְשֵׁב מֶרְכָּזִי בקשר ישיר, כך שהוא מפיק מייד את המידע המעודכן ומאפשר שימוש מיידי. |
מרחב למידה Learning space مساحة التعلم | מרחב למידה או מסגרת למידה מתייחס למסגרת פיזית של סביבת למידה, כלומר מקום בו מתרחשים הוראה ולמידה. המונח משמש בדרך כלל כחלופה נחרצת יותר ל"כיתה", אך הוא עשוי להתייחס גם למיקום פנימי או חיצוני, פיזי או וירטואלי. מרחבי הלמידה מגוונים מאוד בשימוש, בסגנונות למידה, בתצורה, במיקום ובמוסד חינוכי. הם תומכים במגוון פדגוגיות, כולל לימוד שקט, למידה פסיבית או אקטיבית, למידה קינסתטית או פיזית, למידה מקצועית, למידה חווייתית ואחרות. |
מרחב למידה פיזיטלי Physital learning space مساحة تعلم مادية ورقمية | מרחב למידה פיזיטלי הוא מושג המתאר מצגת מקוונת המעוצבת כמרחב פיזי – בית ספר, כיתה, מרחב עירוני או מרחב מדומיין. המרחב הפיזי המוצג מחולק למספר פינות למידה ווירטואליות, בכל אחת מהן מוטמע קישור המוביל לפעילות ספציפית, סינכרונית או א/סינכרונית: חדר הרצאות סינכרוני, סרטון של הרצאה מוקלטת, משחקון דיגיטלי, מבדק מקוון, לוח שיתופי להעלאת תוצרים ועוד. *השם פיזיטלי נגזר מהחיבור בין המילים – פיזי ודיגיטלי/ווירטואלי. מתוך: כלים קטנים כגדולים |
משחקי דיגיטלי Digital Game الألعاب الرقمية | משחק דיגיטלי הוא יישום/תוכנה המופעל באמצעות מכשיר אלקטרוני כמו טלוויזיה, מחשב או טלפון נייד בו שחקן בודד או מספר שחקנים מבצעים פעולות מתוך כוונה להשיג מטרה או תגמול. |
מְתוּקְשָּׁב حوسبة | מְתוּקְשָּׁב משמעותו ששייך או קשור לתקשוב, קשור לתקשורת מחשבים. ראו את המונח "תקשוב". |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
ניהול יומן רשת Blogging التدوين | ראו את המונח "בלוג". |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
סביבת למידה וירטואלית Virtual Learning Environment (VLE) بيئة التعلم الافتراضية | סביבת למידה וירטואליות היא סביבה ברשת האינטרנט שמאגדת בתוכה פעילויות למידה שעושות שימוש בכלים ויישומים דיגיטליים, המאפשרים הענקת משאבים הקשורים להפצה ופיתוח של תוכן מקוון ומאפשרים החלפת ידע, מידע וחוויות. המטרה העיקרית היא ליצור כיתה או כיתה וירטואלית, שבה למעורבים יש גישה לתכנים חינוכיים איכותיים בדומה לשיעורים פנים-אל-פנים. ניתן לבצע גישה באמצעות סמארטפונים, טאבלטים ומחשבים עם מצלמת אינטרנט מובנית. |
סַיְבֶּר (סייבר) Cyber (קיצור של Cybernetics) سايبر | סייבר הוא קיצור של המילה קיברנטיקה (cybernetics), המשמש ככינוי נפוץ למרחב הקיברנטי, ובפרט לעולם האינטרנט. מתוך ויקיפדיה. השימוש הנפוץ למילה סייבר מקושר לאבטחת מידע השמור במחשב ולאפשרות לפרוץ את המרחב הקיברנטי כדי להגיע למידע השמור. |
סימולציה Simulation محاكاة | סימולציה או הדמיה היא חיקוי של מציאות מורכבת באמצעות מודל מתאים. מטרת הסימולציה היא לייצג מאפיינים מסוימים בהתנהגותה של מערכת, למטרות שונות, כגון: בידור, לימוד והסבר, בדיקת מערכות בטרם ייושמו בפועל, קבלת תחזיות על התנהגות מערכות, אימון משתמשים עתידיים במערכת המדומה, ועוד. אמצעים דיגיטליים מאפשרים שימוש בסימולציה. |
סִינְכְּרוֹנִי Synchronous متزامن | סִינְכְּרוֹנִי הוא אופן אינטראקציה בין שני גופים שֶמתקיימת בִּזמן אחד בהתאמה. |
ספר דיגיטלי (ספר אלקטרוני) Digital book (electronic book) كتاب رقمي | ספר דיגיטלי הוא ספר המוגש לקורא בצורה דיגיטלית, כקובץ הנקרא במחשב (כמו גם במחשב לוח וטלפון חכם) או במכשיר שנועד במיוחד לקריאת ספרים כאלה (כגון קינדל). מתוך: ויקיפדיה |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
עולמות ווירטואליים Virtual world العالم الافتراضي | עולמות ווירטואליים הם סביבה תלת-ממדית מקוונת שבה קיימים ייצוגים של העולם האמיתי, המאפשרים למספר גדול של משתתפים לפעול באופן סימולטני. עולמות וירטואליים בחינוך מציגים פוטנציאל חינוכי למשחקי תפקידים, בניית תרחישים ועידוד למידה דיאלוגית ואינטראקציות חברתיות. העולמות הווירטואליים יכולים להציע ללומד את האפשרות לבצע שגיאות בלי לחוות את ההשלכות שלהן הקיימות בעולם האמיתי, ולהתנסות במצבים שיכולים להיות קשים לביצוע, לא אתיים או מסוכנים. |
עקבות דיגיטליים Digital footprints بصمة رقمية | עקבות דיגיטליים הם נתונים אישיים, הנאספים אודות המשתמשים ברשת האינטרנטית או מאוחסנים ברשת על ידי ארגונים בעלי זיקה מקוונת (מתוך ויקיפדיה). עקבות אלו מסייעים לקבלת החלטות אסטרטגיות בתוך הארגון – לאחר איסוף הנתונים המידע מנותח ולאחר מכן נעשה בו שימוש ביישומים שונים. דוגמה: לאחר שלמדו על אתרי האינטרנט שבהם מבקרות אמהות צעירות, הארגון מגביר את הופעתן של מודעות בגדי ילדים באתרים אלו כדי למשוך לקוחות חדשים. |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
פדגוגיה דיגיטלית Digital pedagogy البيداغوجيا الرقميّة | פדגוגיה דיגיטלית היא השימוש בטכנולוגיות דיגיטליות עכשוויות בהוראה ובלמידה. |
פּוֹדקׇאסְט (הֶסְכֵּת) Podcast نشرة صوتية (البودكاست) | פּוֹדקׇאסְט או הֶסְכֵּת, הוא קטע שמע מוקלט המועלה לרשת האינטרנט וניתן להאזנה בסטרימינג או להורדה למכשיר. מתוך: ויקיפדיה |
פורום (מקוון) Forum منتدى | פוֹרוּם מקוון הוא אתר אינטרנט או חלק ממנו המאפשר דיונים או למענה של שאלות ותשובות. גולשים רשאים לכתוב הודעה בפורום, כהודעה שפותחת דיון בנושא חדש או כתגובה להודעה קיימת. מתוך: ויקיפדיה |
פורטל Portal البوابة الإلكترونية | אתר אינטרנט המספק נקודת התחלה או שער למקומות אחרים ברשת האינטרנט אשר לרוב מספקים אפשרויות של התאמה אישית למשתמשים בהם. |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
קהילה מקוונת/ קהילה וירטואלית Online community / Virtual community المجتمع الافتراضي | קהילה וירטואלית או קהילה מקוונת היא קבוצת אנשים, היוצרת מארג קשרים, ואשר במקום להיפגש פנים אל פנים נפגשת באופן וירטואלי בזירות כמו אתרי אינטרנט, פורומים או מקום צריך להגדיר אחר דרך רשת האינטרנט. מתוך: ויקיפדיה |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
רשת האינטרנט World Wide Web (WWW) الشبكة العنكبوتية | רשת האינטרנט בנויה מאוסף רשתות תקשורת המורכב ממספר רב של מחשבים בודדים ורשתות מחשבים הנמצאים במקומות שונים בעולם. המחשבים מחוברים בקווי תקשורת ביניהם. הרשת מחברת בין מחשבים שונים ואנשים שונים ללא תלות בזמן ובמקום. רשת האינטרנט מספקת לנו קיום שירותים בסיסיים כגון: צריכת מידע, ביצוע פעולות וקבלת שירותים, התקשרות, שיתוף קבצים, ועוד. |
רשת חברתית (בשפת הדיגיטל) Social network الشبكة الاجتماعية | רשת חברתית היא מבנה חברתי המורכב מקבוצה של מספר אנשים ו/או ארגונים המקיימים ביניהם מערכת של קשרים הדדיים בעוצמות שונות. מתוך: ויקיפדיה |
מונח בעברית, אנגלית וערבית | הגדרה |
תגית tag علامة أو اشارة | תגית היא מילה או ביטוי המהווים מעין קוד או מילת מפתח המצורפת לפריט דיגיטלי כלשהו לתיאור התוכן שלו. התגית מוצמדת לפריטים כמו אתר אינטרנט, תמונה או סרטון וידאו ומשמשת, לאיתור הפריט שלא במסגרת מערכת מיון פורמלית. תגית יכולה גם להגדיר נושא או תחום התעניינות, לדוגמה: קניות, אוכל, סירת מפרש וכו'. כך יכול המשתמש לגלות תכנים בנושא המבוקש בקלות רבה ולשתף אחרים בהקלדת תגית זהה. |
תקשוב (טכנולוגיות מידע ותקשורת) Information and communications technology (ICT) تكنولوجيا المعلومات والاتصالات | תקשוב הוא טכנולוגיות מידע. הוא מתייחס לשימושים בטכנולוגיה לשם קליטה, הצגה ושידור של מידע באופן אלקטרוני. המונח מהווה מקבילה למונח טכנולוגיית מידע, אלא שמונח זה מדגיש את חשיבותם של אמצעי התקשורת בשימושים בטכנולוגיה לצורכי מידע. מתוך: ויקיפדיה |
תקשורת מקוונת Online communication التواصل عبر الانترنت | תקשורת מקוונת היא אינטראקציה, דיאלוג ותקשורת בין משתמשי אינטרנט שעשויים להיות סינכרוניים או אסינכרוניים, והיא משתמשת בסט של כלים וטכניקות כגון אתרי רשתות חברתיות, פורומים, בלוגים ודואר אלקטרוני כדי להשיג זאת. |
תרבות אינטרנט (תרבות הסייבר) Internet culture (Cyberculture) ثقافة الإنترنت | תרבות האינטרנט מתייחסת אל מכלול היבטי התרבות שהתפתחה עם הופעת האינטרנט. המצאה זו שינתה במידה מהפכנית את צורת התקשורת בין בני אדם, ויצרה השפעה תרבותית ניכרת על אוכלוסיית העולם. מתוך: ויקיפדיה |
תשתית דיגיטלית Digital infrastructure البنية التحتية الرقمية | תשתית דיגיטלית מתייחסת לטכנולוגיות הדיגיטליות הבסיסיות של טכנולוגיית המידע שעליהן פועלות רשתות דיגיטליות. אלה כוללים: מרכזי נתונים, מחשבים, רשתות מחשבים, התקני ניהול מסדי נתונים, שירותי ענן, תוכנות ועוד. |