מרכז בובר לחינוך דיאלוגי
מרכז בובר לחינוך דיאלוגי מתמחה בהכשרת מחנכים ומחנכות בגישה של פדגוגיה המשלבת חינוך פורמלי ובלתי-פורמלי, ומעודד העצמה אישית ויכולות חדשניות התואמות את הצרכים והגישות לחינוך במאה ה-21. הלומדים והמלמדים בונים יחד את תכני הלימוד ויוצרים למידה אינטרדיסציפלינרית ומודולרית, הקשורה לעשייתם החינוכית של הלומדים.
סטודנטיות וסטודנטים לחינוך בלימודי B.Ed יכולות/ים לבחור ללמוד את כלל תכנית הלימודים או קורסים מתוך תכנית הלימודים שלהן/ם בדרכי ההוראה-למידה של המרכז.
מדי שנה, לומדים במרכז מאות סטודנטים/יות המעוניינים/ות בהכשרה זו.
המרכז הוקם במכללה האקדמית בית ברל בשנת 2019, על שמו של הפילוסוף מרדכי מרטין בובר (1965-1878), הוגה הפילוסופיה הדו-שיחית, המהווה את אחד מעמודי התווך של המרכז.
המרכז החליף את "בית המדרש למורי עם", שפעל במכללה בשני העשורים האחרונים בשיתוף פעולה בין המכללה לבין עמותת ניר חינוכי-שתפני* של תנועת דרור-ישראל.
שיתוף הפעולה הנמשך גם כיום התרחב במהלך השנים עם הצטרפותם של חברי קבוצות הבחירה של המחנות העולים בשנת 2009, חברי תנועת הבוגרים של השומר הצעיר בשנת 2011 וחברי תנועת תרבות בשנת 2017. פעולותיהן החינוכיות-חלוציות של כלל התנועות שחבריהן לומדים במרכז בובר לחינוך דיאלוגי, מעשירות את ייחודו הפדגוגי והרעיוני.
* עמותת ניר חינוכי-שתפני מקדמת עשייה חינוכית-חברתית לפעוטות, ילדים, נוער ומבוגרים בחברה הישראלית, ומפעילה באופן עצמאי "בית מדרש למורי-עם" כמסגרת חוץ אקדמית להכשרת מחנכים.
צוות מרכז בובר
ראש מרכז בובר – ד"ר שגית מור
רכז מרכז בובר מטעם עמותת ניר חינוכי-שתפני – חגי הררי
אחראית מנהל מרכז בובר – טל דהן, טלפון: 09-7473165 | tald@beitberl.ac.il
תנועות הבוגרים השותפות למכללה האקדמית בית ברל במרכז בובר
1. תנועת דרור-ישראל
לפניות: beithamidrash@drorisrael.org.il
2. קבוצות הבחירה של המחנות העולים
3. תנועת הבוגרים של השומר הצעיר
4. תנועת תרבות
מרכז בובר לחינוך דיאלוגי יונק את חיותו מערכי השוויון והדמוקרטיה ומהפילוסופיה הדיאלוגית ברוח משנתו הדו-שיחית של מרדכי מרטין בובר. תפקידו ההיסטורי "לגייס את הכוחות הרוחניים והנפשיים החזקים ביותר בבני עמנו בין צעירים ובין לא צעירים, ובמספר גדול, שישמעו לצו השעה" (מרטין בובר), יקבלו על עצמם את המשימות הלאומיות ויענו להן על דרך החינוך בכל צורותיו האפשריות וברוח הערכים המייסדים.
הפדגוגיה במרכז בובר נשענת על משנתו הדו-שיחית של מרדכי מרטין בובר, בתי המדרש החז"ליים, החינוך הביקורתי, פרופסיית הסוציאל-פדגוגיה, צופן החינוך הבלתי-פורמאלי והדעת הבלתי פורמאלית מבית מדרשן של תנועת הנוער החלוציות והחינוך הפרוגרסיבי בארץ ובעולם. בבסיס מרכז בובר ניצבים החינוך והלמידה כיסוד חיוני לבניית חברה דמוקרטית ושוויונית והכשרת מחנכות ומחנכים למשימה זו.
מרכז בובר לחינוך דיאלוגי יהווה מגדלור בשדה הכשרת המורות/ים והמחנכות/ים בישראל: פיתוח דרכי הוראה-למידה שמכשירות בתוכן ובאופן לחינוך על בסיס פדגוגיה בלתי-פורמלית ודיאלוגית; חלוציות חינוכית בחברה הישראלית; העלאת ערך הקיום המשותף; יצירת שותפות בין האקדמיה לבין תנועות חברתיות וקהילות; וטיפוח מחקר אקדמי עדכני בשדות אלו.
מרכז בובר לחינוך דיאלוגי הינו מרחב למסלולי הלימוד השונים במכללה לפיתוח דרכי הוראה-למידה דיאלוגיים, יהווה מוקד משיכה לסטודנטיות/ם ויפעל בשיח פורה עם סביבת המכללה.
עוצמתו של מרכז בובר לחינוך דיאלוגי נובעת מתוך השיח המשותף בין המלמדים לבין הלומדים על מטרותיו ואופני פעולתו.
לא זו שהתלמידים שואלים מלמטה והמורה פותר מלמעלה, ואף לא ששואלים ומשיבים משני הצדדים, אלא שיחת-גומלין, שיחה אמיתית, ששני הצדדים שותפים בה שותפות-אמת, אלא שהמורה מנהלה ומסדרה, כשהוא נכנס בה בכל אישיותו שלו, במישרים ובלי כל עיצורים. והוא מה שקראתי בשם העיקרון הדיאלוגי בחינוך.
מרטין בובר
אוניברסיטה ארץ ישראלית או אוניברסיטה סתם? כלומר, העתקה בינונית או גרועה של טיפוסי מכונים מסוימים להשכלה עליונה, או יצירת מקור מותאמת בפרטיה לצרכי העם ולצרכי הארץ…
ברל כצנלסון
במסגרת פעילותו, מקיים מרכז בובר פעילות חינוכית ותרבותית במסגרת המכללה האקדמית בית ברל ובשדה החינוך והכשרת המחנכים בכלל. תחת תפקיד זה, מקיים המרכז כנס שנתי העוסק בפדגוגיה הדיאלוגית בת זמננו ומשמעויותיה לשדה החינוך. כמו כן, המרכז מקיים שיתופי פעולה עם גופים נוספים במכללה למען הפקתם של אירועי תרבות במועדים שונים בשנה.
במסגרת פעילותו, מקדם המרכז בברכה חוקרים משדה החינוך והאקדמיה, לבסס את מחקריהם על הלימודים המתקיימים במסגרתו ועל ההתנסות החינוכית של תלמידי המרכז ובוגריו.
פרסומים אקדמיים
- מאמר על ההכשרה הייחודית להוראה במסגרת בית המדרש למורי עם:
פאוקר, א. וקליגר, א. (2014). התנסות מודרכת של בוגרי תנועות הנוער ב"בית המדרש למורי עם" במכללה האקדמית בית ברל – תכנית ייחודית להכשרה להוראה. בימת דיון, 53 (אוגוסט), 108-103. לחצו כאן - מאמר על שיתוף הפעולה בין המכללה האקדמית בית ברל לבית תנועה חברתית (דרור ישראל) לבין בתי ספר בקהילה כדי להכשיר מורים להוראה המשלבת חינוך בקהילה:
Pauker, A., & Klieger, A. (2016). A Collaboration of Three Organizations: Adjusting the Professional Development School Model in Preparing Community Teachers. In J. J, Slater, R, Ravid, & R. M, Reardon (Eds.), Building and Maintaining Collaborative Communities: Schools, University, and Community Organizations (19-31). Chalotte, NC: Information Age Publishing:
http://www.infoagepub.com/products/Building-and-Maintaining-Collaborative-Communities - מאמר העוסק בתפקיד הייחודי "עמד"ה" – עוזר המד"פ שפותח במרכז בובר לחינוך דאילוגי כחלק מהתאמת הכשרת המורים והמחנכים לרוח המרכז:
Klieger, A., & Pauker, A. (2020). Teacher Training for Social Responsibility: A New Mentoring Role in the Training of Community Teachers. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning. DOI: 10.1080/13611267.2020.1736771 - מחקר אודות קורס למידה משמעותית – שיתוף פעולה בין המסלול לחינוך בלתי-פורמלי לבית המדרש למורי-עם (מסגרת הלמידה שקדמה למרכז בובר)
היוש,ט. שמואלביץ,ר. למידה אקדמית 'משחררת': תיאוריה ומעשה. סוגיות חברתיות בישראל, 23 (קיץ 2019), 87 – 122. לחצו כאן
חברים בתנועת דרור ישראל, המגויסת לטובת החינוך הציבורי, הקימו "בית מדרש למורי עם" במכללה האקדמית בית ברל. הם מיישמים בו גישות חדשניות ביותר להוראה וללמידה, ומנסים ליישמן גם בבתי הספר שבהם הם מחנכים. הד החינוך, אפריל 2013, לקריאה לחצו כאן