לימודי חינוך לאמנות וקולנוע
ראש תחום: רונית אטינגר
לימודי החינוך לאמנויות במדרשה מדגישים את המעמד החברתי, האזרחי והתרבותי של החינוך ודוגלים באמנויות ובחינוך לאמנויות ככלי לשינוי חברתי. מטרת הלימודים היא להכשיר מורים-יוצרים בעלי עמדה חינוכית, חשיבה ביקורתית ותודעה חברתית-תרבותית האמונים על היבטים תיאורטיים ומיומנים בהיבטים מעשיים. התכנית שואפת להכשיר בוגרים-אמנים בעלי הבנה מעמיקה בתחומי האמנויות והחינוך לאמנויות שיהיו מפתח לשינוי במערכת החינוך. בוגרים שהם בעלי אישיות יוצרת, חשיבה רפלקטיבית ומחויבות חברתית, המכירים וחווים תהליכי יצירה ויכולים לעודד ולטפח התבוננות פנימית, תהליכי יצירה ומעורבות אזרחית גם אצל אחרים.
לימודי החינוך לאמנויות מכשירים את הסטודנטים להוראה בבתי הספר היסודיים והעל יסודיים כמו גם במסגרות אלטרנטיביות ובחינוך הבלתי פורמלי. לאור חזון זה עוצבה תכנית לימודים רב גילאית שבבסיסה עומדת חשיבה רב תחומית ויחסי הגומלין בין כל תחומי הדעת הנלמדים במדרשה מהווים בה אבן יסוד. התכנית משלבת לימודים עיוניים ותכנים תיאורטיים עם הכשרה והתנסות בהוראה, והיא מציעה קורסים משותפים עם מחלקות נוספות בהם נבחנים הקשרים שבין הפעולה האמנותית לזו החינוכית.
הלימודים העיוניים בחינוך לאמנויות מספקים תשתית להבנת העקרונות הפילוסופיים והסוציולוגיים של החינוך בכלל והחינוך לאמנויות בפרט. תשתית זו הנלמדת בקורסים "חינוך וחברה" ו"מבוא לפילוסופיה של החינוך והחינוך לאמנות". הם מעניקים היכרות עם מגוון של גישות בחינוך לאמנויות ומפגישים את הסטודנטים עם הפסיכולוגיה ומבטה הייחודי על תהליכי התפתחות ויצירה. במסגרת הקורסים "יסודות החינוך החזותי" ו"פרויקט חינוך חזותי" מושם דגש על הטקסט החזותי ומרכזיותו בחיים העכשוויים, ונבחנת מערכת יחסי הכוחות בין ידע-יחיד-חברה והשלכותיה על תפיסות שונות לגבי תפקיד החינוך לאמנויות. הסטודנטים מכירים גישות השתתפותיות ומודלים אקטיביסטיים המתמקדים בפעולות עם קהילות במרחבים שונים (כיתה-מוזיאון-שכונה- קהילה) דרכם נחשפים הלומדים לאתגרים חינוכיים ולשאלות אתיות. הקורסים המשותפים "מרחבי ביניים" ו"זמן צפייה" משלבים בין אמנות וחינוך לאמנויות ומציעים מעבדה לומדת לסטודנטים ולמרצים, חשיבה רב תחומית והתנסות רב ממדית.
ההתנסות בהוראה מאפשרת לסטודנטים להכיר קשת של קהילות לומדים, לבחון ולעצב עמדות שונות להוראת אמנויות, להכיר ולפתח דרכי ואמצעי הוראה המותאמים לדרישות המסגרת, לצרכי הגיל, לעמדה ולקול האישי. לצד הכרות עם מעצבי מדיניות, מבנה בית הספר וצוותים חינוכיים הסטודנטים מתנסים בפרקטיקות עכשוויות של "אמנות-חברתית-קהילתית".
התמחות בהוראה ורישוי (סטאז')
כל המתקבלים ללימודי תואר ותעודת הוראה יהיו חייבים בהתמחות בהוראה בשנת עבודתם הראשונה בהוראה. לאחר עמידה בהצלחה בהתמחות בהוראה יחויבו הסטודנטים בבחינת רישוי.
סגל ההוראה
-
בני בן דוד, ד"ר מרצה
עוד על בני בן דוד, ד"ר -
רותי גינזבורג, ד"ר ראש התוכנית לתואר שני .M.Ed בחינוך לאמנות
עוד על רותי גינזבורג, ד"ר -
קרן גלר מרצה
עוד על קרן גלר -
אורית חסון ולדר מרצה
עוד על אורית חסון ולדר -
ורד חרותי, ד"ר מרצה
עוד על ורד חרותי, ד"ר -
שי מנשה, ד"ר מרצה
עוד על שי מנשה, ד"ר -
אורלי סבר מרצה
עוד על אורלי סבר -
דינה שנהב מרצה
עוד על דינה שנהב